موسیقی نواحی میراثی بی جان نیست

موسیقی نواحی میراثی بی جان نیست
احمد صدری معتقد است که موسیقی نواحی برآیندی از فرهنگ و زبان است که حیات اجتماعی دارد و میراثی بی‌جان نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه ارغنون با موضوع بررسی ضرورت برگزاری جشنواره‌های موسیقی نواحی، با حضور احمد صدری (پژوهشگر موسیقی نواحی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
احمد صدری در برنامه «ارغنون» گفت: مطالعات اخیر در حوزه موسیقی نواحی نشان می‌دهند که این نوع از موسیقی در چند دهه‌ی اخیر با تغییرات بسیار متعددی مواجه شده است. موسیقی نواحی برآیندی از فرهنگ و زبان است که در طول تاریخ به عنوان یک میراث معنوی به دست ما می‌رسد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی تاکید کرد: موسیقی نواحی حیات اجتماعی دارد و میراثی بی‌جان نیست. شان و منزلت موسیقی نواحی در چند سال اخیر ارتقا یافته است. در دهه‌های گذشته نوازندگان موسیقی نواحی در دسته اقشار پایین اجتماعی [مطربی] قرار می‌گرفتند و خانواده‌ها رغبتی به شنیدن و فراگیری این موسیقی نداشتند.

احمد صدری ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از نوازندگان موسیقی نواحی با افتخار شغل و حرفه‌ خود را به مردم معرفی می‌کند. بسیاری از موسیقی‌های منطقه‌ای جنبه‌های جدیدی [کلاسیک] به خود گرفته‌اند. اکثر فارغ‌التحصیلان موسیقی با ورود به حوزه موسیقی منطقه‌ای ایران دستورالعمل‌های کاربردی و بسیار مفیدی را برای این نوع از موسیقی تحریر کرده‌اند.
مقالات مشابه: قالیشویی هفت حوض
این فعال موسیقی نواحی افزود: موسیقی منطقه‌ای ایران امروزه با متد‌های آموزشی نوین به هنرجوهای جدید منتقل می‌شود. اینترنت فرهنگ‌های مختلف را با یکدیگر آشنا کرده است و فرهنگ امری زایشی است و به طور مستمر مورد تغییر و تحول قرار می‌گیرد.

احمد صدری با بیان این که هنرهای سنتی همیشه پویا هستند، گفت: حاج قربان سلیمانی با تکیه بر پویایی هنرهای سنتی موسیقی، منطقه‌ای از ایران را به جایگاهی بین‌المللی ارتقا داد.

وی با اشاره به این که برخی از آهنگسازان معاصر از موسیقی‌های سنتی و منطقه‌ای گرته‌برداری می‌کنند، تصریح کرد: حسین علیزاده یک پلی‌فنی بسیار پیچیده به نام «آوای مه» را از موسیقی گیلان برداشت کرده است.

این پژوهشگر موسیقی در پایان گفت: خوشبختانه امروزه سازمان صدا و سیما از موسیقی منطقه‌ای ایران حمایت‌های خوبی را انجام می‌دهند، در حالی که در چند دهه‌ی گذشته این نوع از موسیقی مورد توجه رادیو و تلویزیون نبود.

۹ تالار باغ در خمین مهر و موم شد

خمین - ایرنا - سرپرست معاون بهداشتی و درمانی خمین گفت: ۹ تالار باغ و رستوران در این شهرستان به‌علت رعایت نکردن مصوبات ستاد مقابله با کرونا و تخلف بهداشتی مهر و موم شد.

دکتر « ابوذر صباغی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا از ۱۴ مردادماه جاری فعالیت تالارباغ‌ها و رستوران‌ها در شهرهای قرمز استان ممنوع بوده و با انجام ۱۴۰ بازدید از ۱۲ تالار باغ و رستوران ۹ واحد متخلف شناسایی و با آن‌ها برخورد شد.

وی بیان کرد: با وجود تذکر و  اخطارهای لازم ، واحدهای مهر و موم شده  اقدام به برگزاری مراسم و پذیرش مراجعان داشتند.

سرپرست معاون بهداشتی و درمانی با اشاره به اینکه تجمعات کانون انتقال ویروس کرونا است، تاکید کرد: خانواده‌ها به شدت از حضور در جشن های عروسی خودداری کنند چراکه سویه دلتای کرونا  سرعت انتقال بالایی دارد و وضعیت شیوع بیماری در خمین وخیم گزارش شده است.

مقالات مشابه:باغ تالار شمال تهران

 صباغی گفت: امکانات محدود درمانی خمین در شرایط قرمز کرونا پاسخگو نیست و این روزها مدافعان سلامت شاهد صحنه‌های غم‌انگیز و تاسف بار جان باختن و یا شرایط جسمی نامناسب بسیاری از همشهریان به ویژه جوانان به ‌لیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

بر اساس آخرین گزارش مراجع سلامت کشور ، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ نیمه مردادماه جاری در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنان بستری شده‌اند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسید که تاکنون سه میلیون ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند.

۶ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹  کشور در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

خمین واقع در جنوب استان مرکزی زادگاه امام راحل است و در رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن رنگ قرمز کرونا لحاظ شده است.

مقالات دیگر:مشاوره تلفنی و حقوقی رایگان

 

افتتاح «انجمن یزد پژوهی» در مجموعه تالار شهر

افتتاح «انجمن یزد پژوهی» در مجموعه تالار شهر
انجمن یزد پژوهی با برنامه‌ریزی کمیسیون فرهنگی شورای شهر و به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در مجموعه تالار شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد؛ انجمن یزدپژوهی با حضور رئیس و برخی از اعضای شورای شهر، شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، اصحاب رسانه و جمعی از پژوهشگران تاریخ و فرهنگ استان و با برنامه ریزی های انجام شده در کمیسیون فرهنگی شورای شهر و با همت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری آغاز به کار کرد.

ونوس عامری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر یزد در مراسم افتتاح انجمن یزد پژوهی با بیان این‌که هویت بخشی یکی از جدی‌ترین اقداماتی است که مدیریت شهری باید برای توسعه فرهنگی در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: توسعه در هربعد و مکان در درجه اول به توسعه فرهنگی نیاز دارد.
مقالات دیگر: باغ تالار شرق تهران
وی با اشاره به اهمیت وجود مورخین، استاتید برجسته علمی و پژوهشگران عالی در استان یزد، افزود: مدیریت شهری باید بیش از پیش استفاده از ظرفیت‌های بومی و داخلی را در دستور کار خود قرار دهد.

این عضو شورای شهر در ادامه تقویت حوزه انتشارات را از دیگر الزامات اجرایی برای توسعه فرهنگی دانست و بیان کرد: انجمن یزدپژوهی این مهم را باید در اولویت اجرایی خود قرار دهند.

عامری مطالبه گری اصحاب رسانه را یکی دیگر از ابزارهای حائز اهمیت در توسعه فرهنگی عنوان و خاطرنشان کرد: تاریخ یزد باید برای آیندگان بماند و مسئولان در حوزه های مختلف باید با تمام وجود از این مهم حراست کنند.

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد نیز با بیان این‌که انجمن یزدپژوهی بعد از یک سال در این شهر میراث جهانی راه‌اندازی شده است، گفت: توسعه و مدیریت شهری چون یزد بیش از هر چیز در مرحله اول به پژوهشی های میدانی و مستمر نیاز دارد.
وی شناخت درست نیازهای شهری و رفع سریع مطالبات مردم از مدیریت شهری را در گرو انجام تحقیقات و مطالعات موثر دانست و بیان کرد: برخورداری از انجمن یزدپژوهی اقدامی موثر برای حراست از ظرفیت های مختلف این شهر میراث جهانی است.

عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز با بیان این که انجمن یزد یزدپژوهی دارای یک هیأت امنای ۹ نفر از استادی مجرب و برجسته استان و کشور است، گفت: دکتر پاپلی یزدی، استاد اصغری، دکتر ماندگاری، استادحسین مسرت، استاد سیدعبدالعظیم پویا، ستاد جعفری ندوشن، استاد پیام شمس الدینی، پرفسور سمسار یزدی و دکتر تشکری، اعضای هیأت امنای انجمن یزدپژوهی هستند.

معاون فرهنگی شهردار یزد در ادامه با اشاره به اهمیت جهانی شدن بافت تاریخی یزد، تأکید کرد: فعالیت‌های پژوهشی هدفمند توسط اساتید مجرب نیازهای جدی شهر و مردم را احصاء کرده و آن طور که باید مدیریت شهری را در اختیار رفع نیاز جامعه قرار می‌دهد.

وی افزود: محل این انجمن در ساختمان سابق فرهنگی ورزشی شهرداری یزد بوده که بعد از مرمت و بازسازی کامل با تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان اعتباری موقت برای امسال فعالیت خود را در شهر میراث جهانی یزد آغاز کرده است.

پیش‌بینی احتمال زایمان زودرس با آزمایش خون

به گفته‌ی محققان دانشگاه ایالتی میشیگان، در ایالت متحده آمریکا از هر ۱۰ نوزاد یک نوزاد نارس متولد می‌شود. آزمایش خون به همراه ویزیت‌های مداوم می‌تواند به پیش‌بینی خطر زایمان زودرس کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، هان هافمن(Hanne Hoffmann) استادیار دپارتمان علوم حیوانات در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی می‌گوید: زایمان زودرس امری رایج است. مطلع شدن از احتمال رخ دادن زایمان زودرس به پزشک کمک می‌کند تا مادر را بیشتر تحت نظر بگیرد.

هافمن و همکارانش ۱۵۷ مادر سالم را که هیچ‌ کدام سابقه زایمان زودرس نداشتند مورد بررسی قرار دادند. از این ۱۵۷ نفر ۵۱ نفر زایمان زودرس را تجربه کردند. محققان داده‌های سه‌ماهه دوم بارداری آن‌ها را برای یافتن نشانگرهای زیستی مرتبط با زایمان زودرس مطالعه کردند.

مقالات بیشتر:بهترین متخصص زنان و زایمان تهران

هافمن می‌گوید: در کمال تعجب ما دریافتیم که سطح mRNA در ژن‌های CRY۲ و ژن ساعت(CLOCK) در زنانی که زایمان زودرس داشتند پایین‌تر بود.

این دو ژن مسئول تنظیم ریتم ‌شبانه‌روزی سلول‌ها هستند.

به گفته‌ی هافمن، ‌هر سلول انسان ریتم ۲۴ ساعته خود را دارد. کاهش میزان mRNA یا DNA پیامرسان در این ژن‌ها با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط است و به نظر می‌رسد این ژن‌ها اطلاعاتی در مورد زمان شروع زایمان فراهم می‌کنند.

کاهش سطح mRNA در سه ماهه دوم بارداری رخ داد.

قدم بعدی بررسی این موضوع است که ژن‌های CRY۲ و ساعت از مادر، جنین یا جفت می‌آیند. محققان همچنین می‌خواهند سطوح mRNA را در مادران سالم بررسی و با مادرانی که زایمان زودرس داشتند مقایسه کنند تا دریابند آیا آزمایش خون می‌تواند به پیش‌بینی خطر زایمان زودرس کمک کند یا خیر.

محققان همچنین می‌خواهند سایر ژن‌ها مانند ژن PER۳ را بررسی کنند که در کنار دو ژن CRY۲ و ساعت می‌تواند بر روی دیابت بارداری و پری-اکلامپسیا اثر بگذارد. پری-اکلامپسیا از بیماری‌هایی است که به مرگ و میر مادران باردار منجر می‌شود و با فشار خون بالا همراه است.

تحقیقات هافمن در مجله‌ی "Biology of Reproduction" منتشر شده است.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان

بودجه کنسرت‌های آنلاین تنها ۴۰۰ میلیون تومان است

بودجه کنسرت‌های آنلاین تنها ۴۰۰ میلیون تومان است / حضور کم‌رنگ موسیقی نواحی

بودجه کنسرت‌های آنلاین تنها ۴۰۰ میلیون تومان است / حضور کم‌رنگ موسیقی نواحیرویداد کنسرت‌های آنلاین در سال جاری با بودجه‌ی ۴۰۰ میلیون تومانی برگزار شده و ۴۰ گروه توانسته‌اند در این اجراها به صحنه بروند.

 شیوع ویروس کرونا تمامِ رویدادهای موسیقی را به تعطیلی کشاند. اکنون حدود 17 ماه است که هیچ کنسرتی در ایران برگزار نشده است. کنسرت‌های آنلاین اما کارشان رونق گرفته است. حدود یک سال است که کنسرت‌هایی به صورت آنلاین و با حمایت دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی در حال برگزاری است.

نخستین دوره از این کنسرت‌های آنلاین با حاشیه‌هایی همراه بود. بستر پخشی که برای این کنسرت‌ها در نظر گرفته شده بود، محدودیت‌های تصویری برای این اجراها اعمال کرد. از آن پس بود که بستر پخش این اجراها به اینستاگرام تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: آموزشگاه دف غرب تهران

در سال 1399 سه دوره از کنسرت‌های آنلاین ضبط و پخش شد. این کنسرت‌ها با اینکه عنوانِ «آنلاین» را یدک می‌کشد، اما در حقیقت آنلاین نبودند و نیستند. یعنی اجراها در زمان مشخصی با حضور تیم تصویربرداری، ضبط می‌شوند و در زمان دیگری و طبق جدولی که اعلام می‌شود، پخش می‌شوند. این کار البته موجبِ افزایش کیفیتِ تصویر و صدا می‌شود.

از ابتدای سال 1400 تا کنون دوره‌های چهارم و پنجم این کنسرت‌های آنلاین ضبط و پخش شده است.


علی نیکنام‌انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به عنوان متولی اصلیِ این کنسرت‌های آنلاین به خبرنگار تسنیم می‌گوید: «این کنسرت‌ها به همت انجمن موسیقی و با کمک‌های دفتر موسیقی برگزار می‌شود. بنیاد رودکی هم در کنار ماست و با در اختیار قرار دادنِ سالن‌هایش ما را کمک می‌کند. البته بنیاد رودکی قرار است از نظر مالی هم به ما کمک کند. چون هنوز کنسرت‌های آنلاین‌ به پایان نرسیده و دستمزد برخی از گروه‌ها پرداخت نشده، رقم‌های دقیقی که هزینه شده، مشخص نیست و نمی‌توانم آمار دقیقی ارائه کنم.»


در هفته‌ی جاری، ششمین دوره از کنسرت‌های آنلاین در آستانه پخش شدن است. تا کنون هیچ آماری از هزینه‌های مالیِ این کنسرت‌ها منتشر نشده است. در این میان مشخص نیست که دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بنیاد رودکی و البته خودِ انجمن موسیقی ایران، چه مقدار در برگزاری این کنسرت‌های آنلاین هزینه کرده‌اند.


نیکنام انزابی دراینباره می‌گوید: «دفتر موسیقی برای ما سیاست‌گذاری می‌کند. ما پینشهاد برگزاری کنسرت‌‌های آنلاین را به دفتر موسیقی دادیم. آنها برای ما سیاست گذاری می‌کنند و در حقیقت امکان بودجه‌ای ما را دفتر موسیقی تعیین می‌کند. دفتر موسیقی خودش بودجه دارد و از ردیف بودجه‌ای خودش در اختیار ما قرار می‌دهد.»

این درست است که هنوز پخش دوره‌ی ششم کنسرت‌های آنلاین به پایان نرسیده است، اما به طور حتم مجموعه‌ای مانند انجمن موسیقی، برای برگزاری رویدادی مهم، حتما به داشته‌های مالی‌اش نگاه می‌کند و محدوده‌ی مالی برای خودش و پروژه‌ای که در دست دارد در نظر می‌گیرد.

شستشوی فرش دستباف

نیکنام انزابی می‌گوید: « تلاش شده تا در برگزاری این رویدادها بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشیم و نگاهِ ما کاملا حمایتی بوده است. بیش از هر چیز دنبال این بودیم که بچه‌های موسیقی که در دوران کرونا آسیب دیده‌اند و اجرایی نداشته‌اند را حمایت کنیم. مردم هم در اوقات فراغت بتوانند از این کنسرت‌های آنلاین استفاده کنند.»


همان‌طور که از صحبت‌های مدیرعامل انجمن موسیقی برمی‌آید، رویداد کنسرت‌های آنلاین که در سال جاری با عنوان «بر خط ماه و نوا» برگزار می‌شود؛ به دنبال حمایت از هنرمندان موسیقی است. به خصوص هنرمندانی که در دوران کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند.


نیکنام انزابی می‌گوید: «ما برای برگزاری کل رویداد کنسرت‌های آنلاین رقمی در حدود 500 میلیون تومان در نظر گرفتیم. اما حدود 400 میلیون تومان هزینه شده است. در حال حاضر به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و نمی‌توانم آمار دقیقی به شما بدهم. پرداخت دستمزد هنرمندان، هزینه‌ی اقامت و ایاب و ذهاب و غذا و البته هزینه ضبط تصویری و ... همه این‌ها باید به طور دقیق جمع‌بندی شود تا در نهایت گزارش مالی دقیقی ارائه کنیم. محدوده‌ی کُلیِ هزینه‌ها مشخص است و قطعا این رنج عددی خیلی تغییر نمی‌کند. مشارکت بنیاد رودکی را هم باید در نظر گرفت؛ بنیاد رودکی سالن را رایگان در اختیار ما قرار داده است.»

کنسرت‌های آنلاین در سه بخش موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شوند. در این میان بر کسی پوشیده نیست که هنرمندان موسیقی نواحی در دوران کرونا، بیشتر از هر بخش دیگری تحت فشار بوده‌اند. هنرمندان موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک؛ همچنان کلاس‌های آموزشی خود را دارند، هر چند به صورت آنلاین،  ضبط‌های استودیویی خود را هم دنبال می‌کنند.


اما اهالی موسیقی نواحی بسیار تحت فشار هستند و درآمدشان تقریبا به صفر رسیده است. پس در برگزاری کنسرت‌های آنلاین به طور طبیعی و البته براساس صحبت‌های مسئولان برگزاری این رویداد، باید شاهد حضورِ حداکثریِ هنرمندان موسیقی نواحی باشیم. اما در عمل هرگز چنین نشد.


مدیرعامل انجمن موسیقی می‌گوید: «در سه دوره‌ی اخیرِ کنسرت‌های آنلاینِ «برخط ماه و نوا» حدود 40 گروه اجرا داشته‌اند. در این میان 5 یا 6 گروه از اهالی موسیقی نواحی بوده‌اند. ما برای انتخاب گروه‌ها هم فراخوان داشتیم و هم با اعلام آمادگیِ خود گروه‌ها سعی کردیم تناسب را در تعداد شرکت‌کنندگان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک رعایت کنیم.»


وقتی 40 گروه در رویدادی شرکت می‌کنند، اگر بخواهیم به نسبت مساوی سه بخش موسیقی نواحی، ایرانی و کلاسیک را داشته باشیم، در هر بخش باید 13 یا 14 گروه دعوت شده باشند. اما در سه دوره‌ی اخیر کنسرت‌های آنلاین تنها 5 یا 6 گروه موسیقی نواحی حضور داشته‌اند. این یعنی نه تنها نگاه ویژه‌ای به موسیقی نواحی وجود نداشته، بلکه حتی حقوق آنها هم به شدت پایمال شده است.


شاید مسئولان برگزاری این رویداد، بُعد مسافت و شیوع کرونا را علتِ دعوتِ اندک از اهالی موسیقی نواحی بیان کنند.

رویداد کنسرت‌های آنلاین در پلتفرم اینستاگرام پخش می‌شود. این اجراها در سه صفحه‌ی بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و صفحه‌ی «هفدانگ» پخش می‌شوند. در بین این سه صفحه، تنها صفحه‌ی «هفدانگ»‌ است که از نظر محتوا و تعدادِ مخاطب، کیفیت و اوضاع مناسبی دارد. دو صفحه‌ی دیگر به هیچ وجه بسترهای مناسبی برای پخش این آثار ارزشمند نیستند.


نیکنام انزابی می‌گوید: «هر کدام از این اجراها اگر به صورت حضوری برگزار می‌شد، شاید بیشتر از 100 مخاطب نداشت. اما در اجراهای ما میانگین بازدیدِ هر اجرا حدود 220 نفر است.»


شاید بهتر است با مخاطب‌شناسیِ دقیق‌تر، تبلیغات وسیع‌تر و استفاده از صفحه‌های شخصی هنرمندان، بر تعداد مخاطبانِ این رویداد افزود. رویدادی که با بودجه دولتی برگزار می‌شود و خروجیِ آن باید در سطح گسترده‌ای در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.

ششمین دوره از کنسرت‌های آنلاین از روز سه‌شنبه 12 مرداد 1400 پخش می‌شود و تا جمعه 15 مرداد ادامه خواهد داشت.


منبع: تسنیم