هزینه دیالیز برای یک بیمار کلیوی چند است؟

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه حدود ۳ هزار پیوند کلیه در ایران انجام می‌شود، گفت: اقدام‌های مربوط به تخصیص کلیه زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد و پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایسنا، مهدی شادنوش،  رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت  همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی، درباره وضعیت بیماران کلیوی در کشور، گفت: تاکنون تعداد ۵۲هزار و ۳۸۳ بیمار دچار نارسایی کلیه، تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته‌اند. همچنین در حال حاضر در کشور ۳۷هزار و ۱۸۵ بیمار در کشور تحت درمان به روش دیالیز داریم. از بین این بیماران ۳۶هزار و ۲۸۵ بیمار تحت دیالیز خونی و ۹۰۰ بیمار نیز تحت دیالیز صفاقی قرار دارند.

وی افزود: باید توجه کرد که هزینه یک بیمار دیالیز خونی معادل ۷۵ میلیون تومان و هزینه یک بیمار دیالیز صفاقی بالغ بر ۱۲۴ میلیون تومان است که البته این هزینه‌ها در کشورمان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۸۴۰۰ ماشین دیالیز فعال در کشور وجود دارد، گفت: البته توزیع دستگاه‌های دیالیز در کشور به صورت متوازن انجام نمی‌شود، بلکه توزیع دستگاه‌های دیالیز در هر دانشگاه بسته به تراکم بیماران متفاوت است. باید توجه کرد که به ازای هر یک دستگاه دیالیز در کشور ۴.۳ بیمار وجود دارد. در حال حاضر ۶۴۲ بخش دیالیز خونی در کشور وجود دارد. در عین حال برای توسعه بخش‌های دیالیز برنامه سالانه در وزارت بهداشت وجود دارد و حداقل سالانه ۵۰۰ دستگاه دیالیز به ناوگان دیالیز کشور افزوده می‌شود.

مقالات بیشتر:شیشه بری مرزداران

وی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت برای بیماران کلیوی، اظهار کرد: خدمات دیالیز خونی و صفاقی برای بیماران کلیوی در کشور به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین خدمات مربوط به پیوند کلیه نیز به صورت رایگان است. در عین حال داروهای اساسی و مورد نیاز بیماران کلیوی هم به صورت رایگان در دسترس‌شان قرار می‌گیرد. برای این بیماران در معاونت درمان بسته‌های حمایتی وجود داشته و هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران کلیوی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد.

شادنوش با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد بیماران کلیوی نیازمند پیوند کلیه هستند، گفت: البته این موضوع شرایطی دارد و بیمار کلیوی تحت شرایطی می‌تواند عمل پیوند کلیه را انجام دهد. شرایطی مانند نداشتن مشکلات قلبی و گوارشی، بدخیمی‌ها، آنرمالی‌های شکمی و دستگاه ادرار و سن بالا در انجام پیوند کلیه مورد توجه قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که تقریبا سالانه حدود ۳۰۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.

اقدامات وزارت بهداشت برای پایان کلیه‌فروشی

وی گفت:‌ در سال گذشته ۴۲۰ مورد پیوند کلیه از اهداکننده زنده و ۸۲۲ مورد پیوند کلیه از اهداکننده مرگ مغزی انجام شده است. بنابراین در مجموع ۱۲۴۲ مورد پیوند کلیه در سال ۱۳۹۹ انجام شده است.

شادنوش درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از خرید و فروش کلیه، گفت: باید توجه کرد که از سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده در بیمارستان‌های مجاز ابلاغ شد. همچنین لیست انتظار اهداکنندگان زنده و گیرندگان کلیه راه‌اندازی شد و تخصیص عضو کلیه از اهداکنندگان زنده و مرگ مغزی در وزارت بهداشت متمرکز شد. بر این اساس اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیما تحت نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است. مردم هم اگر ادعایی در این زمینه می‌شنوند، با دید تردید به آن نگاه کرده و بدانند که کلاهبرداری است؛ چراکه راهی غیر از مسیر تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای پیوند کلیه وجود ندارد.

شادنوش همچنین گفت: اقدام دیگر وزارت بهداشت این است که اطلاعات بیماران پیوند اعضای دریافت‌کننده دارو، در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شده است. باید توجه کرد که تاکنون ثبت ۱۱ نوع بیماری در این سامانه تمام شده که مجموعا و همراه با بیماران دریافت‌کننده انسولین بیش از ۸۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده‌اند. در عین حال برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که  ۲۰ نوع بیماری  در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت ثبت شود.

مقالات دیگر:مراقبت از سالمند

خدمات شیشه بری آنلاین تهران

خدمات شیشه بری آنلاین تهران



از آنجایی که در خانه همه ما شیشه‌ها نقش حفاظ و یا زینتی را دارند حتما می دانید که ممکن است مشکلاتی برای آن‌ها پیش آید که بارزترین آن‌ها شکشتن و به ترتیب ترک خوردن آن می باشد.

البته فراموش نمی‌کنیم که تعویض شیشه برای تغییرات نمای محیط هم جز خدمات شیشه بری سیار محسوب میشود.

خدمات شیشه بری آنلاین تهران

استفاده از شیشه‌های رنگی که این روزها بسیار باب شده است و همچنین تعویض شیشه‌های شکسته و ترک خورده و یا قدیمی ما را به این فکر می‌اندازد که ساده‌ترین راه برای انجام این کار چیست و هزینه این خدمت چگونه محاسبه می‌شود؟ در ادامه به شیشه بری سیار و چگونگی محاسبه هزینه‌ها و دستمزد شیشه بر به صورت کامل اشاره خواهیم کرد.

خدمات شیشه بری

فروش و نصب انواع شیشه
نصب و تعمیر شیشه سکوریت
نصب درب شیشه‌ای
رگلاژ انواع درب شیشه‌ای
تعمیرات درب شیشه‌ای
نصب پارتیشن شیشه‌ای
حمل شیشه به صورت تخصصی (حتی فاصله‌های کم)
ساخت ویترین شیشه‌ای
تعمیرات شیشه میرال
ارائه قیمت روز شیشه سکوریت

اقدام به شیشه بری چگونه صورت می‌گیرد؟
همانطور که می دانید امروزه دسترسی به هر امری بسیار ساده است و با کمترین زمان میتوانیم خدمات آنلاین مربوط به مشکل خود را جستجو کنیم؛ باید بگوییم که برای این امر نیز به راحتی میتوانیم از شیشه بری سیار استفاده کنیم.

شیشه بر به مکان مورد نظر شما خواهد آمد و با اندازه گیری دقیق و نصب شیشه نیاز شما را برطرف خواهد کرد. اما شاید کنجکاو باشید که شیشه برها چگونه اندازه‌گیری دقیق را انجام میدهند؟! کافی است مبحث بعدی را نگاهی بیندازید.

اندازه‌گیری دقیق شیشه
فرقی نمیکند که بخواهید کدام قسمت از خانه خود را با شیشه تزیین کنید و یا کدام قسمت را تعویض کنید، فقط کافی است طول درب یا پنجره خود را در عرض آن ضرب کنید.

اما در این میان اگر خودتان قصد اندازه‌گیری دارید باید به چهارچوب درب و پنجره دقت کنید که اندازه دقیق را بدست آورید.

طبق تجربه در نظر داشته باشید که اگر سررشته‌ای از این امور ندارید بهترین کار درخواست خدمت از یک فرد متخصص میباشد در غیر این صورت میتوانید خودتان به راحتی اقدام کنید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

حال به مهمترین قسمت یعنی قیمت شیشه بری سیار می‌رسیم به آن اشاره کاملی خواهیم کرد.

قیمت روز شیشه سکوریت

خدمات شیشه بری آنلاین تهران

یکی از رقابتی‌ترین موارد در صنعت شیشه و آینه، قیمت روز شیشه سکوریت است. از آنجایی که شیشه سکوریت در خدمات نصب شیشه خیلی پرطرفدار است و مصرف بسیار زیادی در این خدمت دارد، هزینه‌های شیشه سکوریت تاثیر بسیار زیادی (بخوانید عمده هزینه) در قیمت تمام شده نصب و یا ساخت شیشه (ویترین، شیشه رو میزی، پارتیشن، درب و پنجره و...) دارد.

از طریق لینک بالا در سایت استاده امکان مشاهده لیست قیمت روز انواع شیشه سکوریت سکوریت 10 میل، 6 میل تا 12 میل را خواهید داشت.

هزینه شیشه بری به صورت سیار چقدر است؟
برای این قسمت فرمولی را در نظر داشته باشید تا همیشه به راحتی بتوانید قیمت‌ها را محاسبه کنید:

طبق مطلب قبل زمانی که برای اندازه‌گیری دقیق اقدام میکنید باید قیمت شیشه مورد نظر را نیز در آن ضرب کنید؛ درواقع به‌طور کلی طول، عرض و قیمت شیشه را در هم ضرب کنید تا هزینه نهایی شیشه بری بدست آید.

به چند مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شیشه‌ای به ابعاد 10 متر در 4 متر دارید و شیشه‌ای با قیمت هر متر 110.000 تومان انتخاب کرده‌اید برای محاسبه قیمت شیشه به این صورت عمل نمایید:

4*10*110.000=4.400.000 تومان

اما توجه داشته باشید که این مبلغ تنها هزینه شیشه است و باید دستمزد شیشه بر را نیز به آن اضافه نمود که در ادامه عواملی که بر دستمزد شیشه بر تاثیر میگذارد خواهیم گفت.

دستمزد شیشه بر چقدر است؟
باید در نظر داشته باشید عوامل مختلفی میتواند بر هزینه دستمزد تاثیرگزار باشد از جمله:

تمامی شیشه برها که به صورت سیار ویا آنلاین فعالیت می‌کنند، موظف هستند به صورت رایگان اقدام به بازدید از محل و اندازه گیری شیشه‌های شما بکنند.
طول محل رفت و آمد نصاب تا مقصد
نوع شیشه انتخابی از جانب مشتری (برخی از شیشه‌ها اجرت نصب بیشتری دارند چون ظریف‌تر می‌باشند.)
میزان تجربه شیشه بر (هرچقدر حرفه‌ای تر باشد ممکن است اجرت نصب بیشتری دریافت کند.)
میزان سختی کار (هرچقدر مدل مکان مورد نظر برای نصب شیشه سخت‌تر باشد اجرت بیشتری دریافت میگردد.)
نوع شیشه (لمینت و سکوریت بودن، دوجداره یا تک جداره بودن آن بسیار مهم است. به طور مثال برای شیشه‌های دوجداره هزینه بیشتری دریافت میشود.)
حتما این مورد را درنظر بگیرید زمانی که اقدام به انجام این خدمت از جانب متخصص میکنید، قبل از شروع به کار در مورد میزان دستمزد و هزینه نهایی آن به توافق برسید و بعد از آن اجازه شروع دهید.

چرا قیمت شیشه بری باهم متفاوت است؟
خدمات شیشه بری آنلاین تهران

اگر شما تجربه این خدمت را داشته باشید حتما از چند متخصص درخواست کمک کرده‌اید اما با قیمت‌های متفاوتی مواجه شده‌اید. دلیل این تفاوت قیمت به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

با یک مثال به این مبحث میپردازیم فرض کنید با یک شیشه بر سیار تماس گرفته اید و درخواست خدمت داده‌اید اما پس از قیمت گیری با هزینه نسبتا بالاتری روبرو شده اید. باید در نظر داشته باشید اگر مسیر رفت و آمد نصاب به محل مورد نظر شما دورتر باشد طبیعی است که هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید.

همچنین یراق آلاتی که در حین نصب استفاده میشود برروی هزینه تاثیرگزار است. به این صورت که اگر از یراق آلات درجه یک استفاده شود هزینه بیشتری از جانب نصاب دریافت میشود.

نکته دیگر که بسیار مهم است ابزاری است که حین کار از آن‌ها باید استفاده شود. نوع ابزار مصرفی در کاهش و افزایش هزینه‌ها موثر است. اما نباید از این نکته قافل شد که این تفاوت قیمت بین شیشه برها نباید غیر متعارف باشد و انصاف را باید نظر داشته باشند.

چگونه شیشه برش داده می‌شود؟
اگر قرار است شیشه ای را در منزل یا هرجای دیگر برش دهید و خودتان دست به‌کار شوید پیشنهاد میکنیم این قسمت را از دست دهید. برای این کار مراحل زیر را در نظر بگیرید:

یک فضای مناسب که دارای کفپوش سرامیک، پارکت یا موزاییک باشد تا به راحتی بتوان در پایان کار کف را تمیز نمود.
میز مناسب و صافی را داشته باشید یا سطح صافی که بتوانید شیشه را برروی آن قرار دهید.
به الماس شیشه بری احتیاج دارید. اگر برش صافی را مد نظر دارید میتوانید نوع مدادی آن را تهیه کنید و از آن استفاده کنید. اما اگر قصد برش منحنی را دارید میتوانید از الماس شیشه بر پیستولی استفاده کنید.
حال در این مرحله میتوانید سطح شیشه را با روغن شیشه بری چرب کنید. دقت داشته باشید که به مقدار کمی این چربی روی سطح تشکیل شود.
نوبت به اندازه گذاری دقیق روی سطح شیشه است که میتوانید این کار را با ماژیک‌هایی که از روی شیشه پاک میشوند انجام دهید.
حالا سطح شیشه را با الماس برش دهید. این کار را از طرفی که سطح را روغن کاری کردید انجام دهید.
به احتمال زیاد کار تمام است و شیشه برش میخورد اما اگر شیشه جدا نشد میتوانید چند ضربه بسیار آرام به شیشه وارد کنید تا از هم جدا شود.
در مرحله آخر با استفاده از سمباده مناسب لبه‌های کار را صاف و بی‌خطر کنید.
کار تمام است. مراقب شیشه‌های خرد شده باشید و با جارو برقی آن‌ها را از کف و سطح میز پاک جمع کنید.
دقت داشته باشید که این مراحل برای شیشه‌های سکوریت اصلا توصیه نمیشود.

چه نوع شیشه ای بهتر است؟
برای پاسخ به این سوال باید بپرسیم شیشه را برای چه کاری میخواهید؟ اصولا برای هر قیمت از خانه یا محل کار نوع خاصی از شیشه را استفاده میکنند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

شیشه‌های سکوریت: این شیشه‌ها نسبت به سایر شیشه‌های دیگر بسیار مستحکم می‌باشند و با آرامش میتوانید از آن‌ها در محل‌های پر رفت و آمد نیز استفاده کنید. امروزه از این نوع شیشه برای طبقات یخچال نیز استفاده میشود.

شیشه‌های لمینت: که از چندین لایه تشکیل شده اند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. ویترین مغازه‌ها، درب فروشگاه‌ها و ...

شیشه‌های دوجداره: این نوع شیشه‌ها بیشتر برای پمجره‌ها استفاده میشوند تا از ورود صدا به فضای داخلی جلوگیری شود. باید متذکر شد که از این نوع شیشه برای عایق صوتی در شرکت‌های مدرن بسیار استفاده میشود.

شیشه‌های رنگی: از دسته شیشه‌هایی هستند که حتما در خانه‌های قدیمی آن‌ها را دیده اید. ضخامت و ظرافت آن در دسته شیشه‌های لمینت قرار میگیرد. از این شیشه‌ها برای کافه‌ها و رستوران‌هایی که به صورت سنتی کار دیزاین دارند استفاده میشود. همچنین برای دکوراسیون داخلی منزل و محل کار طرفداران خاص خود را دارد.

شیشه‌های طرح‌دار: از این شیشه‌ها برای قسمت‌هایی از خانه یا محل‌هایی که نباید دید داشته باشند استفاده میشود.


شیشه‌های ساده: که از این مدل در اکثر مکان‌ها میتوان دید و از لحاظ ضخامت بسیار ضعیف می‌باشد.

جزییات ثبت‌ نام مجردها در طرح مسکن حمایتی

محمود محمودزاده گفت: با هدف ازدواج مجردها و حل مشکل پیری جمعیت، اکنون پنج گروه از افراد، فارغ از اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمود محمودزاده» امروز (شنبه) درباره جزییات ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن افزود: در گذشته فقط زنان ۳۵ سال و نخبگان علمی و معلولان جسمی حرکتی امکان ثبت‌نام در طرح مسکن را داشتند، اما در مصوبه اخیر مردان مجرد ۴۵ سال و بیماران خاص هم می‌توانند برای داشتن مسکن در سامانه «ثمن» ثبت‌نام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد جمعیت کاهش زیادی یافته و ما اکنون در طرح‌های مسکن به دنبال ایجاد مکانیزمی برای تشکیل خانواده و حل پیری جمعیت هستیم.

وی بیان‌داشت: بر این اساس اکنون پنج گروه از افراد فارغ از اینکه متاهل یا سرپرست خانوار باشند می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند.

محمودزاده توضیح‌داد: یکی از نکات مهم در رابطه با قانون جمعیت این است که بتوانیم فضایی ایجاد کنیم تا افرادی که در سن ازدواج هستند (که البته خود این سن باید تعریف شود) انگیزه‌ای برایشان ایجاد شود تا اگر مشکل آنها برای تاهل، مسکن است حل شود.

وی تصریح‌کرد: تصمیم برای ورود مردان مجرد ۴۵ ساله به طرح نهضت ملی مسکن نیز در راستای همین سیاست است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: مجردان ۴۵ ساله دو بخش هستند،  افرادی که قصد ازدواج ندارند اما در این سن نیازمند داشتن مسکن هستند و بخشی دیگر هم افرادی هستند که فقدان مسکن دلیل عدم اصلی ازدواج آنان است.

به گفته محمودزاده، افراد ۴۵ ساله بعد از ۲۰ سال کار پس‌اندازی دارند اما شاید نتوانند در بازار مسکن که اکنون در شرایط تورمی به سر می‌برد خانه‌ای پیدا کنند، بر این اساس دولت با مشارکت این گروه در نهضت ملی مسکن به دنبال خانه‌دار شدن و در نهایت حل مشکل ازدواج آنان است.

مقالات بیشتر:شیشه بری غرب تهران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موافقت شورای عالی مسکن با کلیات ثبت‌نام سایر مجردها در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: این پیشنهاد هنوز وارد بررسی جزییات نشده و در حال تهیه آن هستیم، اما ثبت‌نام سایر مجردها در نهضت ملی مسکن مشروط است به این معنی که موقع تحویل واحد مسکونی باید متاهل باشند.

وی در پاسخ به این سوال که سایر مجردها در کدام مرحله از ثبت‌نام واحد مسکونی باید تاهل خود را به دولت اثبات کنند، ادامه‌داد: این گروه باید هنگام تحویل مسکن متاهل باشند و اگر در زمان تحویل واحد مسکونی خود متاهل نباشند خانه به آنان تحویل داده نمی‌شود.

 قصد دولت سیزدهم بر این است که با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، کسری مسکن در کشور را جبران کند. اکنون ثبت‌نام از طریق سامانه «ثمن» به آدرس saman.mrud.ir انجام می‌شود و متقاضیان از  ۲۷ مهرماه ثبت‌نام در سامانه ثمن را آغاز کرده‌ و تا ۱۵ آذر فرصت دارند برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند. تشکیل بانک زمین، راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن، افزایش رقم تسهیلات و امکان ثبت‌نام بدون محدودیت هم‌زمان با آغاز شروع ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی، بخشی از تلاش ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم برای تبدیل کشور به کارگاه عمرانی مسکن است که انجام آنها توانست در توقف رشد قیمت‌ها در فصل پاییز تاثیر بگذارد.

مقالات دیگر:رنگ و مش کار غرب تهران

دوره قاجار اوج هنر نقاشی پشت شیشه ایران است


سعید رضاخان:
دوره قاجار اوج هنر نقاشی پشت شیشه ایران است




یک هنرمند با اشاره به اوج گیری نقاشی پشت شیشه در دوره قاجار گفت: این هنر برای استفاده در گچ بری ها و پرده خوانی کشیده می شد و در سقاخانه ها به عنوان نذر قرار می‌گرفت یا این که در اطراف اماکن متبرکه به عنوان سوغاتی فروخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، تاریخ نقاشی پشت شیشه ایران در پشت قرن ها پوشیده مانده و هرازگاهی با ظهور چهره های شاخص خود را نشان داده است، چهره‌هایی که هر یک به تنهایی نشانه ای از عمق فرهنگ و هنر این سرزمین هستند؛ با وجود ریشه تاریخی و سابقه نقاشی پشت شیشه در ایران چراغ این هنر نیز مانند بسیاری از موارد رو به خاموشی رفت و با گذشت زمان بیشتر هنرپژوهان آن را یک هنر غربی معرفی کردند و به دنبال ریشه های آن در شهرهای ونیز و باواریا گشتند. با این حال استادانی عاشق این راه را ادامه دادند و با خون دل آن را پیش بردند تا چراغ نقاشی پشت شیشه خاموش نشود، بررسی تاریخ و ریشه و خاستگاه هنر نقاشی پشت شیشه را با «سعید رضاخان» از جمله هنرمندان «نقاش پشت شیشه» به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید.


خاستگاه هنر نقاشی پشت شیشه کجاست آیا این هنر ایرانی است یا به ایران وارد شده است؟

در مورد مبدا این هنر باید بگویم که ما نمونه های متعددی از آثار پشت شیشه داریم که در کشورهای گوناگون وجود دارند. چین، هند، ایران، ترکیه، ایتالیا، آلمان و... از این جمله هستند. با این حال به نظر می‌رسد ایران و چین از نظر قدمت در راس دیگر کشورها قرار بگیرند.


قدمت این هنر در ایران به چه زمانی باز می‌گردد؟

شواهدی در دست است که این هنر پیش از ساسانیان وجود داشته است.


چه شواهدی؟

ظروف بلوری که در پشت آنها نقوشی کشیده شده بود و این نقوش نشانگر وجود این هنر در ایران باستان است اما متاسفانه نقاشی پشت شیشه در اواخر دوره ساسانی وارد یک دوره نهفته گی طولانی شد و این تا حدود قرن ۱۲ هجری ادامه یافت. شاید همین ظهور دوباره بود که باعث شد بیشتر محققین این هنر را وارداتی بدانند و به دنبال ریشه های آن در غرب بگردند، با این وجود تحقیقات تکمیلی برای چنین مطلبی الزامی به نظر می‌رسد.


چرا از نقاشی پشت شیشه تا قرن ۱۲ هجری اثری نمی‌بینیم؟

اعتقاد برخی بر این است که پس از سقوط ساسانیان این هنر به حاشیه می رود و پس از طی یک دوره طولانی در اواخر دوره صفویان دوباره نمایان می‌شود و در دوره زندیه برای استفاده در گچ بری های خانه‌های ثروتمندان آن زمان به کار می‌رود اما دلایل این که چند قرن از آن اثری نمی‌بینیم متعدد است یک بحث به شکنندگی شیشه باز می‌گردد و اینکه احتمال دارد در این مدت آثاری از این دست نقش شده باشند اما به دلایل مختلف شکسته باشند و حذف شده باشند، دلیل مهمتر، منع صورتگری است که باعث شد این هنر از رونق بیفتد، دلیل دیگر به میزان عرضه شیشه تخت و شفاف باز می‌گردد که باعث می‌شود در راستای آن تولید نقاشی پشت شیشه نیز بسیار پایین باشد. یک دلیل دیگر هم شاید بازار نداشتن نقاشی پشت شیشه باشد که البته این نیز یک حدس است. وقتی برای یک محصول بازاری نباشد؛ تولید هم صورت نمی گیرد و اگر هم بگیرد در حد کم و ناچیز است.


درایران در کدام دوره نقاشی پشت شیشه رونق بیشتری داشته است؟

دوره قاجار اوج این هنر بوده زیرا برای استفاده در گچ بری ها کشیده می‌شدند و از طرفی مورد مصرف نقالان و پرده خوان ها بودند. همچنین در سقاخانه ها به عنوان نذر قرار می‌گرفتند یا اینکه در اطراف اماکن متبرکه به عنوان سوغاتی فروخته می‌شدند. نکته قابل توجه دیگر استفاده از پشت شیشه به منظور کشیدن چهره شاهزادگان قجری است که یک ابداع و کار تازه بود. پیش از آن با تصویرگری انسان بصورت حقیقت گرایی روبرو هستیم اما این نوع نقاشی تا حدود زیادی به فرنگی سازی شباهت داشت اما در دوره قاجار با نمای بسته از صورت شاهزادگان روبرو شدیم که ناخودآگاه بخش کمی از اثر به محیط پیرامون یا فضای پشت سر مدل نقاشی اختصاص داشت.


به سقاخانه ها اشاره کردید کمی هم از سقاخانه های بنام که آثار نقاشی پشت شیشه در آنها به نمایش گذاشته می‌شد؛ بگویید؟

یکی از سقاخانه های به نام و معروف تهران سقاخانه «نوروزخان» بود. در آن زمان نمونه هایی از نقاشی پشت شیشه در آن وجود داشت. چند نمونه هم از آثار مرحوم اسماعیل گیلانی در این سقاخانه وجود بود. با این وجود در بسیاری دیگر از سقاخانه ها این روند دیده می‌شد و مردمی که نذری داشتند و حاجت روا شده بودند؛ نقاشی از شمایل معصومین یا آیات و روایات را در پشت شیشه به سقاخانه اهدا می‌کردند، در این میان شیشه نگاران نیز ارج و قربی داشتند.


از نقاشان پشت شیشه نامدار به چه کسانی می‌توانید اشاره کنید؟

علی رشتی کسی بود که از نقاط شمالی کشور بلند شد و شروع به نقاشی از زنان روستایی شمالی کرد. در نقاشی هایش لباس های محلی رنگارنگ آنها را نقش می‌کرد و از این نظر یک ساختار شکن در زمان خودش محسوب می‌شد. از طرفی محمد باقر گلپایگانی را داریم که مدت ها با توسل به یک داستان قدیمی به دنبال پیاله ای بود که می گفت متعلق به همای بنت بهمن است و به همین دلیل نقش را در پشت شیشه می انداخت و از این نظر یک نوآوری محسوب می‌شد. عبدالجلیل هم از افراد نام آشنای فعال در این هنر بود که در میان آثارش با نقاشی هایی یک زن جنوبی همراه با چشمانی سیاه روبرو می‌شویم و کلید آشنایی استاد گرانقدر سرکار خانم مهین عظیما با این هنر توسط آثار عبدالجلیل زده می‌شود.وی هم موضوع خاص خود را برای نقاشی دارد و از افراد مطرح در این زمینه است. حسین صورتگر هم اهل شیراز بود و به دلیل دوستی اش با کبوتربازها این پرنده را در پشت شیشه می کشید که البته در کارش زیاد حقیقت گرایی را در نظر نمی‌گرفت و از رنگ های مختلف برای تزیین پرهای کبوترهایی که نقاشی می‌کرد سود می جست. حسین طاهرزاده، استاد رضا شیشه نگار، مهرعلی، استاد غضنفر و... افرادی بودند که هر یک سهم ویژه‌ای در پیشبرد این هنر داشتند.


پس بحث نوآوری پیش از شما هم وجود داشته و افرادی بودند که خلاف امور رایج کار کرده باشند؟

بله. همین طور است. اما با این تفاوت که امروز برخی از دوستان نسبت به کارهای من موضع می‌گیرند و زیاد دل خوشی از آثارم ندارند.


در گذشته وضعیت معیشتی نقاشان پشت شیشه به چه صورت بود؟

وضعیت جالبی نداشتند و اینکه بگوییم مرفه بودند به بیراهه رفته ایم. استاد غضنفر که از شیشه نگاران قزوینی بود در آخر عمر تنگدست شد. استاد رحیم شیشه نگار در فقر از دنیا رفت. اسماعیل گیلانی هم مانند دو نقاش یاد شده در فقر از دنیا رفت. سید جعفر رشتیان هم به همین شرایط مبتلا شد و استاد عبدالجلیل که پیش تر از او یاد کردیم در اتاقکی گلی از دنیا رفت. حسین صورتگر هم در اواخر عمر شرایط بهتری نسبت به دیگر هنرمندان یاد شده نداشت. در کل این هنر تنها با عشق به حیات خود ادامه داد و پیش رفت و گذشتگان ما بیشتر از دریچه دل به آن می نگریستند.


در حال حاضر وضعیت معیشتی هنرمندان نقاش پشت شیشه چگونه است؟

الان هم شرایط تفاوت چندانی نکرده است و معدود افرادی هستند که مخارج زندگیشان از راه دیگری تامین می‌شود. در حال حاضر بیشتر فعالان این رشته از روی ذوق به این کار می پردازند و به این هنر به عنوان یک منبع درآمد نگاه نمی کنند.


پیش بینی شما برای آینده هنرنقاشی پشت شیشه چیست؟



وقتی حال حاضر را با سه سال پیش مقایسه می‌کنم بسیار امیدوار می‌شوم. زیرا امروز افراد زیادی وجود دارند که با این هنر آشنا شده اند و در این راه قدم بر می‌دارند و این هنر با رشد بسیار چشمگیری روبرو شده است. در این میان برخی مدیران نگارخانه ها هم هستند که با این هنر آشنا شده اند. به همین دلیل سفارش هایی نیز برای خرید آثار پشت شیشه انجام می‌شوند. از روی همین موارد می‌توانم آینده خوبی را پیش‌بینی کنم.

ساخت یکی از بزرگترین پیانوهای زمینی در اصفهان

عصر ایران:پیانوی زمینی ما حدود ۹ متر طول دارد و ساخت آن سه ماه طول کشیده است. این پیانو به‌زودی در گنجینۀ موسیقی ارمنیان جلفای نو نصب می‌شود و در مراسمی از آن رونمایی خواهد شد.

دو جوان طراح ایرانی، به سفارش شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان، یک پیانوی زمینی ساخته‌اند.

فرید خیری، یکی از طراحان و سازندگان این پیانو به ایسنا می‌گوید: ایدۀ اولیه ساخت پیانوی زمینی از سوی مهندس معطری که امر طراحی و معماری این بخش از  گنجینه موسیقی را بر عهده داشتند به ما داده شد.

او ادامه می‌دهد: بعد از پذیرش این پیشنهاد با همراهی همکارم احمد بینا، فاز نخست، یعنی تحقیق و پژوهش را شروع کردیم و با بررسی نمونه‌های مشابه خارجی به یک طرح اولیه رسیدیم.

خیری تصریح می‌کند: در گام بعدی نمونۀ اولیه را ساختیم. چند ماه وقت صرف این نمونه شد تا در نهایت به خروجی نهایی پیانو برسیم.

به گفتۀ طراح یکی از نخستین های پیانوی زمینی در ایران، ساخت این پیانو دو چالش بزرگ داشته؛ یکی داشتن تمامی اکتاوها و دیگری قابلیت خاموش شدن. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: اصرار مسئول گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو این بود که پیانو، در حد امکان پیانوی واقعی باشد و تمام اکتاوها با پرده‌ها و نیم‌پرده‌های آن کار کنند. به دلیل همین سخت‌گیری، پیانویی که ساخته‌ایم از معدود پیانوهای زمینی جهان است که در آن هم نت سفید کار می‌کند و هم نت مشکی.

مقالات بیشتر:آموزشگاه پیانو غرب تهران

خیری می‌افزاید: از آنجا که این پیانو قرار است در ابتدای ورودی حیاط گنجینه موسیقی نصب شود، باید طوری آن را طراحی می‌کردیم که هم توان بالایی برای تحمل عبور مداوم افراد داشته باشد و هم در مواقعی که کسی از روی آن عبور نمی‌کند، خاموش شود که خوشبختانه این چالش را هم با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

سازندۀ این پیانوی زمینی، می‌گوید: پیانوی زمینی ما حدود ۹ متر طول دارد و ساخت آن سه ماه طول کشیده است. این پیانو به‌زودی در گنجینۀ موسیقی ارمنیان جلفای نو نصب می‌شود و در مراسمی از آن رونمایی خواهد شد.

مقالات دیگر:محضر عقد شیک