مردم توان خرید اجناس دست دوم را هم ندارند

مردم توان خرید اجناس دست دوم را هم ندارند


خریدار فرش دست دوم

گرانی به بازار لوازم خانگی، فرش، مبل و صندلی و هزاران لوازم مورد نیاز هر خانه رسیده تا جایی که توان خرید لوازم دست دوم را از مردم گرفته است.
مردم توان خرید اجناس دست دوم را هم ندارند
به گزارش پول نیوز،
گرانی به بازار لوازم خانگی، فرش، مبل و صندلی و هزاران لوازم مورد نیاز هر خانه رسیده تا جایی که توان خرید لوازم دست دوم را از مردم گرفته است.

طی چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید، مردم به خرید لوازم دست دوم روی آورده بودند. تا جایی که نو عروسان نیز برای تهیه بخشی ازجهیزیه خود به سراغ سمساری‌های سطح شهر می‌رفتند.

امروز اجناس دست دوم هم در بازار برای خود حکمرانی می‌کنند و بر تاج و تخت گرانی نشسته و نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

در همین رابطه داود عبدالهی فرد رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت:امسال با توجه به اینکه یک ماه تا پایان سال باقی مانده بوی عید در خیابان‌ها پیچیده نشده است.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: طی سال‌های اخیر مردم قدرت کافی برای خرید لوازم خانگی نو را نداشتند. از این رو به دنبال وسایل مورد نیاز خانه خود در سمساری‌ها بودند.

وی تصریح داشت: متأسفانه امسال همین مردم قدرت خرید لوازم دست دوم را نیز از دست داده‌اند و توان خرید اجناس دست دوم را نیز ندارند.

به گفته عبدالهی فرد؛ گرانی و رکود اقتصادی وادار کرده مردم کمتر به سمت خرید لوازم مورد نیاز خانه خود بروند. چراکه با همین درآمد‌های ناچیز و افزایش قیمت‌ها بتوانند شکم خود و خانواده را سیر کنند هنر کرده‌اند!

این فعال صنفی ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب و غیر رسمی در سطح شهر فعال هستند. این تعداد از واحد‌های صنفی سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از این فعالان صنفی به دلیل رکود، ناگزیر تغییر شغل داده‌اند.

بیشتر بخوانید: جزئیات تغییرات قیمتی شکر در سال ۱۴۰۰

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان ادامه داد: طی یکی – دو سال اخیر خانواده‌ها برای تهیه بخشی از جهیزیه فرزند خود به سراغ سمساری‌ها می‌رفتند و اجناس مورد نیاز را تهیه می‌کردند. نکته جالب این است که امسال حتی برای سوال کردن قیمت‌ها اقدام به حضور در این فروشگاه‌ها هم نکرده‌اند.

وی تصریح داشت: نکته مهم اینجاست که امسال از این مشتری‌ها هم خبری نبود! یا جوانان بدنبال تشکیل خانواده نبودند و یااینکه قدرت خرید همین وسایل کار کرده هم نداشتند!

عبدالهی فرد ادامه داد: با این همه گرانی مردم فقط بدنبال سیر کردن شکم خانواده خود و پرداخت هزینه اجاره بها هستند، دیگر قدرت مالی برای خرید و تعویض لوازم مورد نیاز خانه خود را ندارند.

به گفته این فعال صنفی؛ مردم با توجه به فشار اقتصادی اگر لوازم خانه‌شان دچار آسیب و یا فرسودگی شود نه تعویض می‌کنند و نه تعمیر!

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: فعالان این عرصه تمام دلخوشی خود را به ماه‌های پایانی سال خوش کرده بودند. هر سال از مهر و آبان مردم اقدام به تعویض لوازم مورد نیاز خانه خود می‌کرند. امسال در همین ماه پایانی سال هیچ حرکتی در بازار سمساری به وجود نیامده و خبری از معاملات در بازار نیست.

عبدالهی فرد گفت: مشخص نیست وضعیت رکود در بازار و کم توانی مالی مردم تا کجا ادامه خواهد داشت. درهر صورت این وضعیت هشدار وادار می‌کند که دولت تاوان سختی را برای بهبود وضعیت مردم بپردازد. در غیر اینصورت هیچ امیدی به آینده وضعیت کسب و کار‌ها در کشور نیست.

قالیشویی سهروردی



مهمترین نکات در خرید و فروش کالا در سمساری

مهمترین نکات در خرید و فروش کالا در سمساری

سمساری شهرک غرب


رجا نیوز


در تجارت کالای دست دوم ، در شهر برای کار کردن هر شخصی که فاقد مجوز است امری غیر قانونی می باشد .در سمساری فقط افرادی که دارای مجوز هستند می توانند کار کنند این مجوز که با مجوز کسب و کار شناخته می شود پس از پرداخت هزینه مورد نیاز انطباق با مقررات توسط دفتر شهرداری صادر می شود.

در ادامه این مقاله از سمساری سمسارچی همراه ما باشید.

مهمترین نکات در خرید و فروش کالا در سمساری
برای خرید و فروش دانستن نکات زیر شما را برای فروش موفقیت‌آمیز است که این نکات عبارتند از : ۱ ) تحقیقات خود را ا نجام دهید ، ۲ ) انتظار داشته باشید که باید ۲۵ تا ۵۰ درصد از قیمت خرده‌ فروشی را کاهش دهید ، برای دادن قیمت خود آماده باشید ، ۴ ) پس از فروش دیگر به کالا فکر نکنید و … ، و شما باید به نکاتی که گفته است برای خرید و فروش کالای رعایت کنید که هر را در این مقاله برایتان شرح می دهیم .

سمساری در نیاوران
شماره تماس سمساری در نیاوران: 09122725127

سمساری سمسارچی در نیاوران به عنوان خریدار لوازمی همچون فرش دستبافت و ماشینی، خریدار لوازم آشپزخانه همانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، چینی آلات و ظروف و سایر لوازم آشپزخانه، خریدار تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری، خریدار مبلمان و سرویس خواب، خریدار لوازم آنتیک و عتیقه و سایر لوازم، اداری و شرکتی نیز مشغول به فعالیت است. این سمساری فقط در نیاوران نیست و در مناطق دیگر تهران هم نیز شعبه دارد و آماده برای خدمت رسانی و خرید لوازم نو و کارکرده شما دوستان گرامی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با سمساری در نیاوران تهران در تماس باشید.

خدمات سمساری در نیاوران تهران
خریدار انواع فرش دستباف و ماشینی دست دوم در نیاوران
خریدار انواع لواز برقی خانگی
خریدار انواع یخچال و کولر گازی دست دوم
خریدار انواع مبل و تلویزیون
خریدار خرده لوازم انباری و….
سمساری در تهران
قبل از هر چیز در مورد پیشینه، سابقه و شروع به کار این فروشگاه و صاحبان آن اطلاعاتی را با هم مرور می کنیم. صاحب فروشگاه سمساری سمسارچی در حال حاضر آقای مجید جعفری هستند. به نقل از آقای جعفری شغل سمسارچی، شغلی است که از پدر برای ایشان باقی مانده است.

سمساری در شهرک غرب تهران

پدر آقای جعفری شغل سمسارچی را از سال 1342 با کار کردن در مغازه یکی از آشنایان در تهران آغاز کردند و بعد از گذشت 5 سال توانستند مغازه ای را برای شروع شغل سمساری در پاسداران و ضایعاتی در خیابان تهران نو خریداری کنند. این نقطه شروع افتتاح فروشگاه سمسارچی بود که بعد از گذشت این سال ها هنوز هم نام و آوازه خود را در میان مشتریان به قوت قبل حفظ کرده است.



آقای جعفری از همان کودکی در کنار درس برخی از ایام هفته را در کنار پدر به شغل سمساری مشغول شد. با گذشت زمان کم کم علاقه زیادی در ایشان نسبت به این شغل ایجاد شد که حاصل مراوده با انسان های مختلفی بود که برای خرید و فروش اجناس و لوازم خودشان به مغازه پدر می آمدند. از طرفی وجود اجناس قدیمی و آنتیک مغازه پدر که بسیار هم کمیاب بود، باعث جذابیت بیش تر این شغل برای آقای جعفری در همان ایام کودکی شد.



علاقه ای که نسبت به شغل سمساری در آقای جعفری در دوران کودکی ایجاد شده بود، با گذشت زمان نه تنها کمرنگ نشد بلکه این علاقه تا حدی بود که ایشان بعد از اتمام تحصیل و سربازی، تصمیم گرفتند این شغل را به عنوان یک حرفه تمام وقت ادامه دهند.



در ابتدای راه آقای جعفری جوان با پس انداز خود و کمک مالی پدر، موفق به خرید یک مغازه همراه با مجوز اتحادیه صنف سمساری و امانت فروشی شدند. آقای جعفری به دلیل علاقه وافری که به شغل سمساری داشتند در همان ابتدا تصمیم گرفتند برای معرفی و تبلیغ حرفه خود به دیگران از روش های تبلیغاتی رایج در آن زمان استفاده کنند.



در اوایل کار آگهی خرید لوازم منزل برای فروشگاه سمسارچی در روزنامه کیهان منتشر شد که با استقبال زیادی از سمت همشهریان تهرانی مواجه شد. در ادامه راه و با افتتاح دفتر روزنامه همشهری در تهران باز هم آگهی های جدیدی در این روزنامه منتشر شد که مشتری های جدید و بیش تری را برای فروشگاه سمسارچی به ارمغان آورد.



مشتری های جدید و بیش تر باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه بیش تر در آقای جعفری شد، بسیاری از مشتری های آقای جعفری بعد از گذشت سال ها هنوز هم برای خرید یا فروش لوازم خود به ایشان مراجعه می کنند و این یعنی ایشان در سال های زیادی که در این حرفه فعالیت داشته است، توانسته اعتماد مردم را جلب کند و با تعیین قیمت های مناسب برای خرید و فروش وسایل آنها، جواب اعتماد چند ساله آنها را به بهترین وجه بدهد.



در تجارت کالای دست دوم ، در شهر برای کار کردن هر شخصی که فاقد مجوز است امری غیر قانونی می باشد .در سمساری فقط افرادی که دارای مجوز هستند می توانند کار کنند این مجوز که با مجوز کسب و کار شناخته می شود پس از پرداخت هزینه مورد نیاز انطباق با مقررات توسط دفتر شهرداری صادر می شود.

در ادامه این مقاله از سمساری سمسارچی همراه ما باشید.

مهمترین نکات در خرید و فروش کالا در سمساری
برای خرید و فروش دانستن نکات زیر شما را برای فروش موفقیت‌آمیز است که این نکات عبارتند از : ۱ ) تحقیقات خود را ا نجام دهید ، ۲ ) انتظار داشته باشید که باید ۲۵ تا ۵۰ درصد از قیمت خرده‌ فروشی را کاهش دهید ، برای دادن قیمت خود آماده باشید ، ۴ ) پس از فروش دیگر به کالا فکر نکنید و … ، و شما باید به نکاتی که گفته است برای خرید و فروش کالای رعایت کنید که هر را در این مقاله برایتان شرح می دهیم .


سمساری سمسارچی در نیاوران به عنوان خریدار لوازمی همچون فرش دستبافت و ماشینی، خریدار لوازم آشپزخانه همانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، چینی آلات و ظروف و سایر لوازم آشپزخانه، خریدار تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری، خریدار مبلمان و سرویس خواب، خریدار لوازم آنتیک و عتیقه و سایر لوازم، اداری و شرکتی نیز مشغول به فعالیت است. این سمساری فقط در نیاوران نیست و در مناطق دیگر تهران هم نیز شعبه دارد و آماده برای خدمت رسانی و خرید لوازم نو و کارکرده شما دوستان گرامی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با سمساری در نیاوران تهران در تماس باشید.

خدمات سمساری در نیاوران تهران
خریدار انواع فرش دستباف و ماشینی دست دوم در نیاوران
خریدار انواع لواز برقی خانگی
خریدار انواع یخچال و کولر گازی دست دوم
خریدار انواع مبل و تلویزیون
خریدار خرده لوازم انباری و….
سمساری در تهران
قبل از هر چیز در مورد پیشینه، سابقه و شروع به کار این فروشگاه و صاحبان آن اطلاعاتی را با هم مرور می کنیم. صاحب فروشگاه سمساری سمسارچی در حال حاضر آقای مجید جعفری هستند. به نقل از آقای جعفری شغل سمسارچی، شغلی است که از پدر برای ایشان باقی مانده است.

سمساری در شهرک غرب تهران

پدر آقای جعفری شغل سمسارچی را از سال 1342 با کار کردن در مغازه یکی از آشنایان در تهران آغاز کردند و بعد از گذشت 5 سال توانستند مغازه ای را برای شروع شغل سمساری در پاسداران و ضایعاتی در خیابان تهران نو خریداری کنند. این نقطه شروع افتتاح فروشگاه سمسارچی بود که بعد از گذشت این سال ها هنوز هم نام و آوازه خود را در میان مشتریان به قوت قبل حفظ کرده است.



آقای جعفری از همان کودکی در کنار درس برخی از ایام هفته را در کنار پدر به شغل سمساری مشغول شد. با گذشت زمان کم کم علاقه زیادی در ایشان نسبت به این شغل ایجاد شد که حاصل مراوده با انسان های مختلفی بود که برای خرید و فروش اجناس و لوازم خودشان به مغازه پدر می آمدند. از طرفی وجود اجناس قدیمی و آنتیک مغازه پدر که بسیار هم کمیاب بود، باعث جذابیت بیش تر این شغل برای آقای جعفری در همان ایام کودکی شد.



علاقه ای که نسبت به شغل سمساری در آقای جعفری در دوران کودکی ایجاد شده بود، با گذشت زمان نه تنها کمرنگ نشد بلکه این علاقه تا حدی بود که ایشان بعد از اتمام تحصیل و سربازی، تصمیم گرفتند این شغل را به عنوان یک حرفه تمام وقت ادامه دهند.



در ابتدای راه آقای جعفری جوان با پس انداز خود و کمک مالی پدر، موفق به خرید یک مغازه همراه با مجوز اتحادیه صنف سمساری و امانت فروشی شدند. آقای جعفری به دلیل علاقه وافری که به شغل سمساری داشتند در همان ابتدا تصمیم گرفتند برای معرفی و تبلیغ حرفه خود به دیگران از روش های تبلیغاتی رایج در آن زمان استفاده کنند.



در اوایل کار آگهی خرید لوازم منزل برای فروشگاه سمسارچی در روزنامه کیهان منتشر شد که با استقبال زیادی از سمت همشهریان تهرانی مواجه شد. در ادامه راه و با افتتاح دفتر روزنامه همشهری در تهران باز هم آگهی های جدیدی در این روزنامه منتشر شد که مشتری های جدید و بیش تری را برای فروشگاه سمسارچی به ارمغان آورد.



مشتری های جدید و بیش تر باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه بیش تر در آقای جعفری شد، بسیاری از مشتری های آقای جعفری بعد از گذشت سال ها هنوز هم برای خرید یا فروش لوازم خود به ایشان مراجعه می کنند و این یعنی ایشان در سال های زیادی که در این حرفه فعالیت داشته است، توانسته اعتماد مردم را جلب کند و با تعیین قیمت های مناسب برای خرید و فروش وسایل آنها، جواب اعتماد چند ساله آنها را به بهترین وجه بدهد.

قالیشویی شمال تهران



ماهی قرمز نخریم

ماهی قرمز هیچ ارتباطی با آداب و رسوم ایران باستان و سفره هفت سین ندارد بلکه تنها دلیل استقبال از آن رنگ قرمز و زنده ای است که دارد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است.

شفاآنلاین>سلامت>ماهی قرمز که چند سالی است مهمان سفره هفت سین ایرانیان شده جایگاهی در آداب و رسوم باستانی ما ندارد و فقط به علت رنگ قرمز مورد توجه ایرانیان قرار گرفته، از سوی دیگر در پایان نوروز بعد از رهاسازی در طبیعت به گونه ای مهاجم تبدیل می شوند که موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

به گزارش شفاآنلاین:نزدیک عید که می شود خیابان های شهرها به ویژه تهران پر می شود از ظرف هایی که مملو از ماهی های قرمز و بازیگوشی است که برای زنده ماندن در تقلا هستند، تلاش می کنند تا خود را به شیلنگ آب که بهانه زنده ماندشان است نزدیک کنند، رنگ قرمز، صورتی، حجم زیاد  و ولوله ای که در آن ظرف ایجاد می کنند در نگاه اول شاید برای هر بیننده ای جذاب باشد اما کارشناسان معتقدند که این ماهی بومی کشور ما نیست و حتی تا چند سال پیش جایی بر سر سفره های هفت سین ایرانیان نداشت.

مقالات بیشتر:تشریفات عروسی با قیمت مناسب

ماهی قرمز هیچ ارتباطی با آداب و رسوم ایران باستان و سفره هفت سین ندارد بلکه تنها دلیل استقبال از آن رنگ قرمز و زنده ای است که دارد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است. این ماهی های قرمز و پرجنب و جوش بومی کشور چین هستند که از حدود ۸۰ سال پیش همراه با دانه چای وارد ایران شدند و به مرور جایگاه خود را بر سفره های هفت سین باز کردند و اکنون عضو ثابت این سفره باستانی هستند این در حالی است که ماهی قرمز هیچ ارتباطی با آداب و رسوم ایران باستان و سفره هفت سین ندارد بلکه تنها دلیل استقبال از آن رنگ قرمز و زنده ای است که دارد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است.

شاید قدمت ماهی قرمز در کشور ما حدود ۸۰ سال باشد اما این گونه ماهی در چین دارای قدمتی بیش از ۱۶۰۰ سال است که به مرور به نقاط مختلف دنیا معرفی شد و اکنون بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این ماهی در دنیا وجود دارد، ماهی قرمز یا ماهی حوض، یکی از نخستین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده است، این ماهی جزو خانواده کپور ماهیان است و در زمان امپراطوری تانگ در چین (۹۰۷-۶۱۸ میلادی) اصلاح نژاد و در زمان امپراطوری سانگ پرورش داده شد.

گفته می شود که در سال ۱۵۰۲ این ماهی زیبا به ژاپن و سپس به اروپا (۱۶۱۱)، آمریکای شمالی (۱۸۵۰) و تمامی نقاط دنیا معرفی شد و اکنون در ایران به دلیل رنگ زیبای قرمز به عنوان نماد شادی، سرزندگی و برکت وارد سفره های هفت سین شده است در حالی که تا چند سال پیش جایی در میان سفره هفت سین نداشت، به طوری که برخی به نقاشی معروف سفره هفت سین کمال المک به عنوان سندی گویا اشاره می کنند و می گویند از وجود ماهی قرمزرنگ در سفره هفت سین این نقاش بزرگ خبری نیست، آنان می‌گویند که حتی در دوره قاجار نیز مردم در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمی کردند و این نشان می دهد که ماهی قرمز در چند دهه اخیر بر این سفره راه یافته است.

مساله مهم در زمینه ماهی قرمز غیر بومی بودن آن است که ممکن است با ورود به طبیعت به گونه ای مهاجم تبدیل و عرصه را برای گونه های بومی تنگ کند. حال مساله مهم در مورد ماهی قرمز و مخالفت دوستداران محیط زیست با آن این است که این یک گونه غیر بومی است که ممکن است با ورود به طبیعت به گونه ای مهاجم تبدیل و عرصه را برای گونه های بومی تنگ کند چون توان رشد این ماهی در طبیعت زیاد است و همین دلیل نگرانی محیط زیستی ها است.

 

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دراین باره گفته بود که ماهی قرمز جزو گونه های بومی کشور نیست از این رو بنا به گفته متخصصان اگر در طبیعت رها شود به عنوان یک گونه مهاجم موجب آسیب به محیط زیست می شود بنابراین شهرداری ها مکانی را برای رها سازی ماهی قرمز در نظر می گیرند و بهتر است هموطنان ماهی قرمز خود را در آن مکان ها رها کنند.

حسین عبیری گلپیایگانی فعال محیط زیست دراین باره گفت: شواهد نشان می دهد فقط در کشور چین مردم در مراسم عید خود از ماهی قرمز استفاده می کردند و در پایان مراسم نیز ماهی ها را در آبهای روان رها می کردند اما از حدود ۸۰ سال پیش همزمان با ورود چای از چین به ایران استفاده از ماهی قرمز در جشن های نوروزی که یکی از اعیاد مخصوص ایرانیان است، شایع شده است.

وی افزود: مساله مهم درباره ماهی های قرمز بومی نبودن آنها است و از آنجا که بسیاری از ایرانیان هم بعد از ایام نوروز آن را در رودخانه ها و نهرها رها می کنند جای نگرانی دارد چون می توانند به گونه ای مهاجم تبدیل شوند و موجب تنگ شدن عرصه برای گونه های بومی شوند. این در حالی است که شهرداری ها مکانی هایی را برای رها سازی ماهی های قرمز تعیین می کنند بنابراین خوب است که هموطنان به جای رها کردن ماهی در طبیعت به این مکان ها تحویل دهند.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: مساله مهم دیگر در مورد ماهی قرمز نحوه تکثیر و پرورش آن است، ممکن است در هنگام تکثیر و پرورش آنها از آب های آلوده و غیربهداشتی استفاده شود که عامل انتقال بیماری های ویروسی، انگلی و یا باکتریایی باشند و یا هنگامی که زمان پرورش ماهی ها کامل شد و باید برای فروش جابجا شوند در هنگام حمل و نقل به بدن ماهی ضربه زده شود که موجب مجروح شدن ماهی و انتقال باکتری به فرد شود.

عبیری ادامه داد: اگر بخواهیم به جنبه اقتصادی آن نیز نگاه کنیم می بینم که مقرون به صرفه نیست، فرض کنید که حدود ۱۰ میلیون خانوار ایرانی تصمیم به خرید ماهی قرمز بگیرند و به طور میانگین هر خانواده دو ماهی بخرد حدود چند میلیارد تومان پول برای آن هزینه می شود که مبلغ چشمگیری است که متاسفانه بیشتر آنها تا پایان تعطیلات نوروزی زنده نخواهند ماند، این در حالی است که عمر طبیعی ماهیان قرمز بین ۱۲ تا ۲۰ سال است اما در تنگ های بلورین حداکثر ۲ ماه بیشتر زنده نمی مانند.

وی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق ماهی قرمز گفت: درباره اینکه ماهی های قرمز ویروس کرونا را منتقل می کنند یا نه جای تامل دارد اما ممکن است ظرفی که این ماهی ها در آن قرار دارند به ویروس آلوده شده باشد و یا فردی که به این حیوان دست زده ناقل ویروس باشد بنابراین بهتر است که رعایت کنیم و به دلایلی که گفته شد از خرید ماهی قرمر خودداری کنیم.ایرنا

مقالات دیگر:بهترین سرای سالمندان تهران

آمار وحشتناک تصادفات جاده‌ای در نوروز

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در نوروز سال قبل۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته های تصادفات، پس نوروز امسال با احتیاط بیشتری سفر کنید.

ناطقان: سازمان پزشکی قانونی کشور، تلفات حوادث رانندگی در یک سال اخیر روندی افزایشی داشته و به نظر می رسد کاهش محدودیت های کرونایی که در مقطعی از زمان آمار کشته های تصادفات را به حداقل رسانده بود، یکی از دلایل رشد تصادفات و قربانیان ناشی از آن در سال جاری بوده است.

از سویی با توجه به لغو کامل محدودیت های سفر در تعطیلات نوروز پیش رو و داشتن تنها شرط سفر یعنی گواهی تأیید تزریق واکسن، پیش بینی می شود در ایام نوروز ۱۴۰۱ با حجم قابل توجهی از سفرها در مقایسه با ۲ سال گذشته مواجه باشیم. ۲ سالی که به دلیل اعمال محدودیت ها به ویژه در نوروز ۱۳۹۹، با کاهش قابل توجه آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن مواجه بودیم.

مقالات بیشتر:روانشناس سعادت آباد

در نوروز گذشته(۱۴۰۰) نیز با وجود آنکه همچنان محدودیت های اندکی برای مسافرت اعمال شد، اما آمار کشته های تصادفات رشد ۹۲.۶ درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرد.

با این وصف به طور قطع در نوروز پیش رو که محدویت های کرونایی سفر به حداقل ممکن رسیده است، تنها رعایت قوانین و مقررات رانندگی، حرکت با سرعت مطمئنه وتوجه به نکات ایمنی می تواند از رشد فزاینده تصادفات و آمار قربانیان و مصدومان ناشی از آن جلوگیری کند.

بر اساس آمارهای موجود در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی  که این رقم در نوروز سال قبل از آن ۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته های تصادفات.

در سال های اخیر کمترین تعداد کشته های تصادفات نوروزی مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده که علت اصلی آن ممنوعیت سفر در ماه های اولیه شیوع کرونا بود.

سازمان پزشکی قانونی کشور بار دیگر به هموطنان توصیه می کند در صورت اقدام به سفر، حتما رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه ها و هشدارها را مد نظر قرار دهند تا ایام تعطیلات نوروزی با سفرهایی ایمن و اوقاتی خوش در کنار خانواده و با خاطراتی شیرین به پایان برسد.

مقالات دیگر:دفتر ازدواج تهران

سمساری محله گلشور مجموعه‌ای از رادیو و تلویزیون‌های قدیمی است که فروشی نیست.

سمساری محله گلشور مجموعه‌ای از رادیو و تلویزیون‌های قدیمی است که فروشی نیست.


سمساری میدان امام حسین

سعیده ساجدی نیا | شهرآرانیوز؛ ریشه علاقه مندی اش به این شغل به دوران کودکی بازمی گردد؛ وقتی که هنوز مدرسه نمی‌رفته، هرکجا رادیو و تلویزیون قدیمی و هر وسیله عتیقه یا دست دومی می‌دیده، چشم از آن برنمی داشته و برای به دست آوردن آن، حرص و ولع داشته است. خاطراتش را که مرور می‌کند، خوب یادش هست که اولین معامله را در هفت سالگی، یعنی زمانی که تازه به کلاس اول ابتدایی رفته، انجام داده است. تجربه‌ای شیرین و موفقیت آمیز که مسیر زندگی و کاری احمد را خیلی زود و در همان کودکی مشخص کرد.


شغلی که در گذشته نه چندان دور به «سمساری» معروف بود، این روز‌ها بیشتر در قالب «خرید و فروش وسایل دست دوم» از آن یاد می‌شود. احمد مرادی کاسب محله گلشور است و مغازه اش بین همه سمساری‌های آن اطراف چشمگیرتر است؛ به دلیل انبوهی از تلویزیون‌های کوچک و بزرگ که در اولین نگاه به مغازه چشم را درگیر خود می‌کند. نتیجه سال‌ها تلاش او، آن هم بدون کمترین پشتوانه ای، حالا در چهل سالگی چنان به بار نشسته است که چند خانواده از پس سرمایه او نان می‌خورند.

در مغازه تا چشم کار می‌کند، انواع وسایل دست دوم پیدا می‌شود. شاید بهترین توصیف اشاره به ضرب المثل «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» باشد که اینجا هست. فضایی تقریبا به مساحت ۱۲۰ مترمربع که جای سوزن انداختن در آن نیست و هرچه دلتان بخواهد و احتمالا نیاز داشته باشید، در آن پیدا می‌شود. تازه همه چیز به این مغازه ختم نمی‌شود و احمدآقا دست کم ۴ انبار بزرگ دیگر هم در اختیار دارد که به کسب وکارش اعتبار زیادی داده است.

روایت اولین معامله اش جریان جذابی است که هیچ وقت از خاطرش نمی‌رود و طعم شیرینش هنوز هم به او انرژی می‌دهد. انگار هنوز یادآوری آن روز‌ها که موفق به درآمدزایی برای تأمین هزینه‌های تحصیلش شده است، حالش را خوب می‌کند.
با لبخندی که حکایت از رضایت دارد، برمی گردد به آن روز‌ها و تعریف می‌کند: جا‌هایی را در اطراف حرم امام رضا (ع) شناسایی کرده بودم که رادیو می‌فروختند و کسی مطلع نبود. این طور بگویم که هنوز کشفش نکرده بودند. در مسیر رفت وآمد به مدرسه، یکی می‌خریدم و کنار بساطی‌هایی که در پنج راه ته خیابان نوار کاست و رادیو‌های کهنه باتری خور می‌فروختند، می‌رفتم و با کمی سود می‌فروختم. علتش هم در این بود که مردم در آن زمان وارد نبودند این رادیو‌ها را از کجا بخرند و خیلی استقبال می‌کردند. البته در میانشان افرادی هم بودند که از سر دل‌سوزی و کمک خرید می‌کردند. هرچه بود، هزینه درس خواندنم درمی آمد و راضی کننده بود.

طرف حساب ما پول دار‌ها و بی پول‌ها هستند
احمد مرادی آن قدر این خریدوفروش‌ها را ادامه داده تا زمینه اجاره مغازه و فعالیت در قالب واحد صنفی برایش فراهم شده است. پشتکار و عشقی که به این کار داشته، موجب شده است که روزبه روز محیط کسب وکارش و شمار و تنوع وسایلی که برای فروش دارد، رونق بگیرد.

در مغازه او بیشتر از هر چیزی مجموعه تلویزیون‌ها تماشایی است. بزرگ و کوچک در چند ردیف قرار گرفته اند و می‌گوید: برای تهیه این‌ها زحمت زیادی کشیده ام و هرکدام را از جایی گیر آورده ام و فروشی هم نیست.

مرادی غیر از اینکه در کار جمع آوری عتیقه جات و جنس‌های خاص است، می‌داند که شغل متفاوتی دارد. تعریف می‌کند: در این کار، ما بیشتر با ۲ قشر طرف هستیم؛ پول دار‌ها که وسیله‌های خانه زود دلشان را می‌زند و گاه حاضرند حتی به زیر قیمت واقعی آن‌ها را بدهند تا زودتر از شرشان خلاص شوند و آن طرف، خانواده‌هایی با سطح درآمد پایین به دنبال خرید وسیله‌ای هستند که کارشان راه بیفتد و وضعیت و کیفیت آن هم خیلی برایشان مهم نیست. چون مجبورند و چاره‌ای جز این ندارند. به این ترتیب ۲ گروه بیش از هر کس دیگر، کارشان به سمسار‌ها گیر است. عده‌ای از مشتری‌ها هم هستند که اگرچه دستشان به دهنشان می‌رسد، اما به دلیل بالارفتن قیمت وسایل نو، ترجیح می‌دهند برخی نیازهایشان را از دست دوم فروشی‌ها تهیه کنند. برای نمونه صندلی‌های چرخ دار مدیریتی دست کم در بازار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما با ۷۰۰ هزار تومان آن را از ما می‌خرند و این طوری در هزینه هایشان صرفه جویی خوبی انجام می‌شود.

سمساری‌ها هم خط قرمز دارند‌
می‌گویند «سمسار‌ها بزخری می‌کنند»؛ این پرسش ماست که احمدآقا درنهایت صداقت پاسخ می‌دهد: همه این طور نیستند و رعایت انصاف را نگه می‌دارند. برای خود من بار‌ها پیش آمده است که افراد برای فراهم کردن مبلغ چکشان مجبور به فروش فرش، تلویزیون و برخی اقلام دیگر خانه هایشان شده اند. خدای من شاهد است که به هیچ وجه از اضطرار کسی سوءاستفاده نکرده ام و هرچه ارزش وسیله بوده است، درنهایت با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سود به مشتری دیگری فروخته ام.

خط قرمز‌های کاری من
احمدآقا به مسئله مهم دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی همکارانش در مواجهه با نیاز فوری متقاضی فروش سنگ کم به مال او می‌زنند تا میزان سود خودشان را بیشتر کنند، یا در مواردی اتفاق می‌افتد که طرف معتاد است و دور از چشم همسر و خانواده‌اش وسیله را برای فروش می‌آورد و هر قیمتی که به او بگویند، قبول می‌کند، یا زن و شوهر‌هایی که متارکه کرده‌اند، بدون اطلاع طرف مقابل، وسایل را برای فروش می‌گذارند که دردسر‌های زیادی دارد، اما انگار بعضی‌ها دنبال همین سوژه‌ها هستند که بتوانند منفعت بیشتری ببرند، درحالی‌که این مشتری‌ها برای من خط قرمز‌های جدی هستند و هرگز طرف این‌جور آدم‌ها نرفته‌ام.

او ازسختی و فشا راقتصادی این روز‌ها یادکرده و تعریف می‌کند:کرونا برخیلی ازخانواده‌ها سخت پرفته است و آن قد رکه مجبور می‌شوند برخی از اجناس منزل شان را به فروش برسانند.


خانه جعبه‌های جادویی

اضطرار برای فروش
تعریف می‌کند: خیلی وقت‌ها برای خرید وسیله‌ای به نشانی موردنظر رفتم، اما دیدم خانواده‌ای از سر فقر و نداری و برای تأمین هزینه‌های درمانی و موارد مشابه مجبور به فروش ضروری‌ترین وسایلشان مثل یخچال شده‌اند. پول آن را به آن‌ها دادم، اما وسیله را نیاوردم و گذاشتم خودشان استفاده کنند. گاهی هم به اصرار خودشان وسیله را آوردم، با این شرط که هر زمان پولشان فراهم شد، برایشان بفرستم، اما بعضی‌هایشان بعد‌ها تماس می‌گرفتند و مجوز فروش آن را می‌دادند. این مناعت‌طبع آقای مرادی درحالی است که او ماهانه تا ۳۰ میلیون تومان اجاره و هزینه‎ جاری و حقوق کارگر‌ها را پرداخت می‌کند، اما به‌شدت به برکتی که خداوند به کسب و کارش داده است، ایمان دارد و می‌گوید: من آدم سرمایه‌داری نیستم و همه واحد‌های صنفی‌ای که دارم، اجاره‌ای است، اما هرچه درمی‌آوریم، همان را بین همه تقسیم می‌کنیم و خدا را هم شاکریم.

قالیشویی تهران نو