تخریب قدرت شنوایی با استفاده مکرر از هدفون

استفاده مکرر و بی‌وقفه از هدفون برای گوش‌دادن به موسیقی توسط نوجوانان و جوانان می‌تواند با افزایش سن موجب کاهش قدرت شنوایی انها شود.

به گزارش جام جم آنلاین، شاید برای بسیاری از ما گوش دادن به موسیقی یا صوت، با هدفون آنهم با صدای بلند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، این کار برای گوش‌ها و قدرت شنوایی نمی‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر، سطح بالای سر و صدا می تواند در کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.

در این زمینه، کودکان، نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌های زیادی از موسیقی روزانه خود را با تن صدای بیش از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (۷۰ دسی‌بل) گوش دهند.

مقالات مشابه:آموزشگاه تئوری غرب تهران

منبع معتبر در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی شنیده شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی ، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.

دکتر دانیل فینک، رییس مرکز شنوایی‌سنجی در این باره گفت: من فکر می‌کنم در یک سطح گسترده تر، جامعه پزشکی و شنوایی شناسی و همچنین عموم مردم درک نمی‌کنند که کاهش محسوس قدرت شنوایی بخشی از یک روند طبیعی پیری نیست، بلکه تا حد زیادی نشان‌دهنده کاهش سطح شنوایی ناشی از سروصداهای بلند و مکرر است. برای درک بهتر این سوء‌تفاهم می‌توان از این مثال استفاده کرد که تصور می‌شود چین و چروک‌های عمیق پوست بخشی از روند طبیعی پیری است در حالی که این چروک‌ها تا حد زیادی نمایانگر آسیب‌هایی است که خورشید یا اشعه ماورا بنفش وارد کرده است.

این متخصص معتقد است: به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ناشی از گوش دادن به موسیقی یا صوت با هدفون، می‌توانیم در سن پیری به خوبی بشنویم؛ چیزی که معمولاً در جوامع صنعتی اتفاق نمیفتد.

پیامدهای کاهش شنوایی برای سلامتی

در بررسی‌های دکتر فینک، نکته قابل توجه این است که افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های ام‌پی‌تری پلیر یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می شوند) متصل به هدفون یا هندزفری استفاده می‌کنند - و می توانند بدون مزاحمت دیگران فایل‌های صوتی را بشنوند - به شنوایی خود آسیب وارد می‌کنند.

فینک می‌گوید: به ویژه برای جوانان ... استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و دائمی به ویژه در اوقات فراغت است. چنین جوانانی هنگامی که به اواسط زندگی خود می رسند -احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.

کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی، با کاهش شناختی نیز ارتباط دارد. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادی که کم‌شنوا هستند در مقایسه با افرادی که دچار کم‌شنوایی نیستند، به روش‌های زیر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با کم‌شنوایی خفیف تقریباً دو برابر سایرین خطر ابتلا به زوال عقل دارند، کسانی که سطح متوسطی از شنوایی خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادی که مقدار زیادی از قدرت شنوایی خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزایمر هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، همواره پیشگیری حتی در مقادیر اندک از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اکنون شروع به بهبود عادت‌های سلامتی و شنیداری خود کنید یک سرمایه گذاری در طولانی مدت برای خود کرده‌اید؛ نه تنها با جلوگیری از کاهش شنوایی، بلکه خطر زوال عقل با افزایش سن نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز

ضرورت حمایت از هنرمندان حوزه موسیقی در دوران کرونا

مشهد- ایرنا- رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی استان در دوران سخت کرونا نیازمند حمایت و مدیریت بحران در این بخش هستند.


مجتبی خان قیطاقی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا شرایط بسیار سخت به فعالان موسیقی این استان تحمیل کرده بطوریکه همه آنان خانه نشین شده و درآمدی ندارند.


وی ادامه داد: هرچند برخی کمکهایی از صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان موسیقی انجام شده اما این کمکها کفایت نکرده و نتوانسته خسارت زیاد ناشی از توقف فعالیتهای آنان در دوران کرونا را جبران کند.


رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: ورود فعالان موسیقی به فضای مجازی نیز کمکی به اقتصاد این بخش نکرده و حمایتی از فعالیتهای موسیقی در فضای مجازی هم انجام نشده است چرا که ساخت برنامه در این فضا و ارایه خدمات استودیویی بسیار گران است و فعالان موسیقی بضاعت مالی برای ساخت چنین برنامه هایی را ندارند.


وی افزود: بیش از ۲۰ هزار نفر فعال موسیقی سنتی، مقامی و پاپ در استان وجود دارند که کسب و کارشان به دلیل شیوع کرونا مختل شده و نیازمند حمایت هستند.


خان قیطاقی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ آموزشگاه فعال موسیقی در خراسان رضوی ادامه داد: صاحبان آموزشگاه ها نیز در این دوران ناگزیر به پرداخت اجاره و هزینه های جانبی بسیار بودند و برای اینکه چراغ آموزشگاه را روشن نگه دارند، از جیب خود هزینه کرده اند.


وی گفت: تقویت اقتصاد موسیقی، مستلزم تشکیل یک کارگروه حرفه ای و مدیریت بحران فرهنگی و هنری است چرا که آسیب فعالان موسیقی در این دوران متوجه خانواده آنان و میراث موسیقی خطه خراسان می شود، اینکه از محل کارت هنرمندی خود سالی یکی دوبار کمک نقدی دریافت کنند، کافی نیست بلکه باید حمایت همه جانبه برای تقویت اقتصاد موسیقی انجام گیرد.


رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی افزود: شرایط فعالان موسیقی این استان به هیچ وجه خوب نیست و حداقل انتظار آنان از مسوولان فرهنگی، اتخاذ سیاستهایی برای رونق کسب و کار آنها است.

ساخت تار غرب تهران


کرونا بحرانی بزرگ در موسیقی ایجاد کرد/ کنسرت‌های آنلاین شکست‌ خوردند

پیروز ارجمند: کرونا در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد. دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ با شروع بیماری کرونا چشم‌اندازهای جدیدی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد در همین راستا پژوهشکده هنر نشست‌هایی مجازی با محور «موسیقی و کرونا» برگزار می‌کند که نشست دوم با عنوان «تولید، توزیع و فروش آثار موسیقایی ایران در پاندمی کرونا» امروز برگزار شد.

مقالات مشابه:آموزشگاه کیبورد غرب تهران

کارشناسان این نشست پیروز ارجمند، آهنگساز و مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران و محمد سریر، موسیقیدان، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران بودند.

کرونا؛ مهمترین تحول بعد از موسیقی الکترونیک

در ابتدای این نشست، پیروز ارجمند در پاسخ به سوال تحولاتی که کرونا در عرصه موسیقی  ایجاد کرد؛ گفت: همه ما در یک بحران هستیم. همینطور هنرمندان و صنعت موسیقی در یک بحران جدی قرار دارند. همه افراد فعال این حوزه ضربه‌های شدیدی از این اتفاق خوردند. ۳۰ درصد از هنرمندان ناچار به تغییر شغل برای کسب درآمد و گذر روزگار شدند. موسیقی مانند تئاتر به دولت‌ها وابسته نیست و به صورت مستقل کار می‌کند از همین رو در این شرایط اصلاً وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که تولید آثار موسیقی انجام می‌دادند تقریبا با ورشکستگی روبرو شدند. در بخش فروش نیز با یک بازار شکست خورده مواجه هستیم. آموزشگاه‌های موسیقی با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند که از ضربه‌ آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

ارجمند در رابطه با فضای آنلاین گفت: در ابتدای کرونا نقص‌های فراوانی در حوزه تدریس آنلاین در دانشگا‌ه‌ها داشتیم اما در ترم‌های بعدی این شرایط بهبود پیدا کرد و شرایط فراهم شد تا از راه‌های مختلف آموزش مجازی انجام شود. در بخش تولید محتوا هنوز ضعف‌ داریم و نتوانستیم به صورت حرفه‌ای کار تولید کنیم. کنسرت‌های آنلاین یک پروژه شکست‌خورده‌ای شد و علیرغم تلاش‌هایی که انجام گرفت نتوانست جایگاه خودش را در بین مردم باز کند.

وی ادامه داد: ما در موسیقی چند انقلاب بزرگ داشتیم. مانند انقلاب موسیقی الکترونیک است که خود چند شاخه می‌شود. بعد از همه انقلابات پیشین، دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد. این رویداد در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد.

ارجمند با اشاره به علی قمصری به عنوان یک هنرمند تحول‌گرا گفت: قمصری وقتی دید که با توجه با این شرایط امکان برگزاری کنسرت نیست با حضور در اماکن تاریخی و فرهنگی در شهرهای مختلف ایران، فعالیت جدیدی را سر گرفت که قابل توجه است.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کرد

وی ادامه داد: موسیقی در هیچ دوره‌ای محدود به مرزها نبوده و در همه جا، هر نوع موسیقی حضور داشته است. این وضعیت شرایطی را فراهم کرد تا این اتفاق بیش از پیش رخ دهد و تعاملات هنرمندان جهان با یک دیگر بیشتر شود. در این دوران انتظارها از دولت و ارگان‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی بود تا امکانات و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند. همچنین شرایط بیمه هنرمندان باید با وضعیت مطلوب‌تری رسیدگی شود. این حقوق بازنشستگی جوابگوی نیاز هنرمندان نیست و بسیار اندک است. 

ارجمند با بیان این نکته که شاید موسیقی محلی ما کمترین خسارت را از شرایط دید، گفت:  موزیسین‌های محلی ما سال‌هاست می‌دانند که نباید از موسیقی درآمد خود را داشته باشند. چون این درآمد گاهی وجود دارد و گاهی نیست. به همین دلیل در کنار موسیقی مشغول به کارهای دیگری هستند و از این رو کمتر خسارت دیدند.

نهایت استفاده از فرصت موجود

در ادامه سریر نیز به بیان مواردی پرداخت و گفت: در شرایط کنونی رابطه هنرمندان و مخاطبان با یکدیگر قطع شده است. باید دنبال راه‌های جایگزین بود تا این ارتباط به صورت‌ها جدید متصل شود. باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود تا از طریق ارتباطات آنلاین دچار اختلال و قطعی نشود تا یک ارتباط بدون اشکال ممکن شود.با ذکر این نکته که اقدامات فردی در این شرایط زیاد کارساز نیست.

وی افزود: دولت‌ها باید شرایط و امکاناتی را در اختیار افراد قرار بدهند تا بتوان از این شرایط عبور کرد. موسیقی امری است که نیازمند آرامش خاطر است و ذهن درگیرهای زیادی اگر داشته باشد امکان بروز و خلق اثر فراهم نیست. کرونا فرصت مناسبی برای مطالعه و شنیدن آثار موسیقی ایجاد کرد؛ باید بتوان از این زمان استفاده مناسب کرد تا برای بعد از این دوران بتوان کارهای جدید ارائه کرد. توصیه می‌کنم در این شرایط از وقت و فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را کرده و به آن چیزهایی که در گذشته نیازمند زمان و وقت بیشتری بود بپردازیم.

لازم به ذکر است که این نشست به دلیل افت شدید کیفیت اینترنت، پی در پی قطع و وصل می‌شد و سیر نشست با اختلال فراوان همراه بود.

منبع:خبرگزاری بین المللی قرآن

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

ایلام _ ایرنا _ دبیر اجرایی ششمین جشنواره استانی موسیقی ایلام گفت: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد استانی کرونا، با تصمیم شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره موسیقی استان، اجراهای این دوره جشنواره به صورت مجازی پخش می شود.


جواد یعقوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری جشنواره موسیقی استان در فضای مجازی نقطه ای عطف و تجربه ای در این دوره خواهد شد.

آموزشگاه سلفژ غرب تهران

وی ادامه داد: بر همین اساس ضبط حرفه ای اجرای گروه های حاضر در جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس جدول زمانبندی‌ آغاز و به زودی از سوی دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای ششمین جشنواره موسیقی استان و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.


وی با ذکر اینکه همچنین بررسی آثار توسط هیات داوران غیر حضوری است افزود: پیش از این قرار بود ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام از تاریخ ۳۰ تیرماه الی یکم مردادماه در سالن سینما فرهنگ واقع در مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری ایلام برگزار شود.


یعقوبی یادآور شد: ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام با ️محورهای موسیقی دستگاهی ایران (گروه نوازی - تکنوازی)، موسیقی بومی و محلی استان ایلام (گروه نوازی - تکنوازی)،️ موسیقی کلاسیک جهانی (تکنوازی) و در بخش های گروه نوازی (رقابتی)، ️آفرینش خلاقانه در تکنوازی (غیررقابتی) و ️اجرا و تجلیل از پیشکسوتان (جنبی) برگزار می شود.


 

 


دولت آینده به محتوای موسیقی توجه بیشتری کند/ روند نزولی «ترانه»

یکی از کارشناسان و نوازندگان موسیقی معتقد است که تمرکز روز بحث شعر و محتوای آثار موسیقایی می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم ترین فعالیت‌ها و اولویت‌های وزارت ارشاد دولت آینده مورد توجه قرار گیرد.

شهرام صارمی پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر سیاست‌ها و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده پیرامون حوزه موسیقی بیان کرد: در سه دهه اخیر شاهد تولید آثاری بوده‌ایم که از ادبیاتی بسیار ضعیف، فارغ از صنایع و آرایه‌های ادبی، فاقد محتوا و معانی ارزشمند و اخلاقی و حتی در برخی موارد دارای مضامین ضد اخلاق، برخوردار بوده‌اند. تولیداتی که به هیچ وجه جایگاهی در هیچ نوع از موسیقی ارزشمند و هنری ندارند.

مقالات مشابه:آموزشگاه سه تار غرب تهران

وی افزود: شعر و ترانه، عناصری پر اهمیت در موسیقی «با کلام» است و به طور کلی موسیقی با کلام، به خاطر بهره‌برداری از شعر یا ترانه و ساده فهم بودن، ارتباط سهل تری با مخاطب برقرار می‌کند. حتی تا همین چند سال پیش‌پیش نیز به دلیل همین مقبولیت و جذابیت، تصانیف به صورت چاپ شده در کوچه و خیابان به فروش می‌رسید. شرایطی که می‌تواند اهمیت محتوا در ملودی را برای همه ما دو چندان کند.

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از روند نزولی توجه به محتوا در آثار موسیقایی و کمبود نظارت کیفی لازم در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر با ظهور رسانه‌های مجازی و ایجاد بستری سهل و رایگان، این امکان به وجود آمده که تولیدات موسیقی از این دست به سهولت در دسترس همگان قرار گیرد. در همین راستا و در بازه زمانی حدود سه دهه، بدون وجود هیچ‌گونه نظارتی، تولیداتی از این دست، اعم از مجوز دار یا بدون مجوز (که در ساختار و محتوا تفاوت چندانی ندارند) در اختیار مخاطب قرار گرفته است. موضوع قابل توجه در این اتفاق ممیزی دفتر موسیقی (شورای شعر) است.

وی افزود: تولیداتی که با تایید و مجوز این شورا منتشر می‌شود دارای همان قواعدی است که توضیح داده شد. به واقع زمینه تولید و اشاعه این نوع موسیقی با محتوای ادبی یاد شده توسط این نهاد مهیا شده است. و جای آن دارد که از مسئولین مربوطه در این خصوص سوال شود که مبنا و قواعد ممیزی این شورا چیست؟ چرا بسیاری از تصانیف ساخته آهنگسازان و تصنیف سازان برجسته موسیقی ایران از جمله علی اکبر شهنازی، درویش خان، مرتضی نی داود، عارف قزوینی، محمد علی امیر جاهد مجوز اجرا نخواهد گرفت؟ در این زمینه اشعار فراوانی از شاعران کلاسیک نیز از نظر شورای مربوطه قابل اجرا نیست و حتی بسیاری از اشعار به خاطر بهره برداری یک سری لغات در کارشناسی فنی مردود اعلام شده است.

صارمی گفت: متاسفانه تولید آثاری با مشخصه‌های یاد شده از سه دهه گذشته آغاز شده و در چند سال اخیر بسیار شدت یافته است به گونه‌ای که خوراک بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز از همین تولیدات تامین می‌شود. از سوی دیگر تولید و انتشار آثار موسیقی فاقد ارزش‌های هنری و ادبی و پخش آن‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پر مخاطب‌ترین رسانه در طی سال‌های اخیر نیز باعث شده سلیقه شنیداری جامعه در حد اسفناکی نزول کند و همچنین هرگونه موسیقی دارای ارزش‌های هنری و ادبی از سبد شنیداری جامعه حذف شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره وظیفه سنگین مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد دولت آینده در حوزه محتوایی توضیح داد: این مشکلات بارها و بارها تکرار شده و به گوش مسئولین نیز رسیده است، اما در سایه بی توجهی به این مهم، وضعیت موسیقی رایج هر روز از افول بیشتری برخوردار شده و من بر این باورم مسئولیت و عواقب این بی توجهی به طور مستقیم بر عهده مراجع ذیربط و سیاستگذار، رسانه‌های عمومی و به طور شاخص صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که امیدوارم در دولت بعدی روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای شود که عموم مردم از شنیدن موسیقی خوب لذت ببرند و تا این حد نابهنجار به موسیقی مبتذل و خالی از هر معنایی توجه نداشته باشند.

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان