دوری دانش‌آموزان از اجتماع موجب توقف یا کاهش رشد اجتماعی آنان می‌شود

شیراز (پانا) - یک روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای روانی دوران شیوع بیماری کرونا بر دانش‌آموزان، گفت از ابتدای شیوع کرونا و قرنطینه و کنارهم قرار گرفتن طولانی مدت اعضای خانواده و مشکلات اقتصادی و کسادی کسب و کارها، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، فشار روانی بر اجتماع و وارد شدن صدمات روحی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان افزایش یافت.

وی، افزود: آسیب‌های روانی دوران کرونا بیشتر متوجه نوجوانانی است که در حال گذر از مرحله کودکی و ورود به نوجوانی هستند، این دسته از دانش‌آموزان آسیب بیشتری دیده‌اند که می‌توان گفت در پساکرونا مشکلات آنان بیشتر بروز می‌کند.

وی تفکیک عمده دوران کودکی از نوجوانی را صمیمیت فرد با گروه همسالان خود دانست و افزود: کرونا موجب شد جامعه نسبتا امن آموزشی که ارتباط با همسالان را تسهیل می‌کرد، تعطیل شود و نداشتن حضور فیزیکی در فضای آموزشی به ویژه برای افراد برون‌گرا موجب بروز کج خلقی‌ شده است و از طرفی سوق دادن افراد به فضای مجازی و پناه بردن آنان به این فضا، تبدیل به یک اعتیاد شد که توجه به آن ضروری است.

این پزشک روانشناس، آسیب‌های پناه بردن به فضای مجازی را غیرقابل جبران برشمرد و افزود: دوری دانش‌آموزان از اجتماع موجب توقف یا کاهش رشد اجتماعی آنان می‌شود که عوارض آن در پساکرونا به طور کامل بروز می‌کند.

مقالات بیشتر:روانشناس جنت آباد

رفاهی با تاکید بر اینکه کودکان و نوجوانان به دلیل خصوصیات فردی و رشدی خود، توان مراقبت از خود را ندارند و قدرت درک و تحلیل آنان نسبت به بزرگسالان کمتر است، گفت: در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که در دوران کرونا و افزایش فشارهای روانی آن و استفاده از فضای مجازی «وسواس، ترس و اضطراب» را برای نوجوانان به همراه داشته است.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات روی ۵۹ هزار دانش‌آموز ایسلندی نشان داد که دختران در این فضا آسیب‌پذیرتر بوده‌اند و در همین راستا پیش‌بینی روانشناسی کودک و نوجوان این است که جوامع با یک پاندونی روانی در بین نوجوانان مواجه می‌شوند که یکی از نشانه‌های آن «نفی» و پرخاشگری و عصیان‌گری در بین نوجوانان است.

این استاد دانشگاه افزود: دو گروه نقش مهمی در پیشگیری یا مزمن شدن این شرایط برای افراد دارند که یکی از آنها خانواده است که از طریق آشنایی با مشکلات و جدی گرفتن نشانه‌ها در فرزندانشان و اقدام به موقع مشاوره‌ای می‌توانند در پیشگیری و جلوگیری از مزمن شدن حالات روحی و روانی این فشارها نقش داشته‌ باشند.

رفاهی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند با مشارکت دادن دانش‌آموزان در کلاس‌های هنری و کلاس‌های غیردرسی، خودداری از طعنه زدن و نصیحت کردن مداوم و مقاومت فرزند خود در عصیان‌گری را کاهش دهند.

وی، آموزش مهارت حرف زدن، کنترل احساسات و عواطف، کنترل خشم را مواردی دانست که آموزش و پرورش می‌تواند با آموزش آن نقش مهمی در کاهش فشار روانی دانش‌آموزان داشته باشد.

رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر بهزیستی فارس نیز در ادامه با اشاره به تعریف‌ سواد رسانه، به بحث آسیب‌های روانی در رسانه پرداخت و گفت: اعتیاد بر سه نوع آشکار، پنهان و اینترنتی است و در اعتیاد آشکار فرد به مصرف مواد گرایش دارد و در اعتیاد پنهان فرد با خوردن یک سری قرص‌ها معتاد است، ولی اعتیاد او برای سایرین مشخص نیست.

قدرت‌اله محکم با اشاره به ویژگی‌های اعتیاد اینترنتی و مجازی گفت: در آینده معتادانی داریم که مصرف آنان به جای مواد «گیگ» است.

وی علایم اعتیاد اینترنتی را 5 مورد برشمرد و افزود: «تحمل» نشانه اول آن است که افزایش مدت زمان استفاده از فضای مجازی نشانه آن است و اگر میزان مصرف فرد در طول زمان افزایش یابد، نشانه اعتیاد است.

وی پرخاشگری و ناله کردن در زمان قطع اینترنت را نشانه دوم اعتیاد مجازی عنوان کرد و افزود: «جایگزین» به این معنا که اگر فرزند ما برای کاهش احساس یاس و ناامیدی و استرس خود از رایانه استفاده کند از نشانه‌های رفتن به سمت اعتیاد است و در واقع او اینترنت و فضای مجازی را جایگزین پدر، مادر، مشاوره گرفتن و سایر مهارت‌های ارتباطی خود کرده است که می‎‌توان این را از نشانه‌های سوم برشمرد.

وی «شروع به دروغ گفتن» و «زدن» از وقت خواب، بیرون رفتن، زندگی و غیره را از نشانه‌های چهارم و پنجم اعتیاد به فضای مجازی در افراد عنوان و اظهار کرد: اگر فرزند ما چند علائم از این علامت‌ها را داشته باشد، به دور از برچسب زدن و انگ معتاد زدن به او، باید برای کمک به وی و مشاوره گرفتن اقدام کنیم.

مقالات دیگر:وکیل خوب در ارومیه

ارثیه و مهریه در ازدواج موقت چه شرایطی دارد؟

طبق ازدواج موقت با فوت هر یک از طرفین، طرف مقابل از او ارثی نمی‌برد، البته اگر صیغه منجر به تولد فرزند شود آن فرزند از پدر و مادر خود ارث می‌برد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، مسعود عمرانی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل حقوقی در ادامه سلسله مطالب وکالتنامه آنا، در یادداشتی که به موضوع شرایط عقد ازدواج پرداخته است، در این یادداشت شرایطی را برای ارث و مهریه در ازدواج موقت بیان کرده است.

مقالات بیشتر:تشریفات عروسی با قیمت مناسب

انواع ازدواج در قانون ایران:

ازدواج دائم:

به واسطه عقد ازدواج، زن و مرد به یکدیگر حلال می‏‌شوند، عقد دائم آن است که مدّت زناشوئی در آن به هیچ وجه محدود نباشد و زنی را که به این قِسم عقد می‌کنند «دائمه» می‌گویند، که با طلاق خاتمه می‌یابد.

ازدواج موقت:

در این نوع نکاح مرد و زن مطابق با قانون نکاح، در حضور دو گواه با لفظ نکاح، ایجاب و قبول می‌کنند لیکن صراحتا ابراز می‌کنند که این عقد تا مدتی مشخص است و بعد از گذشت مدت، عقد خود به خود (بدون طلاق، خلع و غیره) به پایان می‌رسد یا بذل مدت باقی مانده توسط زوج. این صورت نیز از دیدگاه اهل سنت شرعا حرام است و نکاح منعقد نمی‌شود.

تعریف ازدواج موقت

ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی مقرر می‌دارد: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد،‌ بنابراین تفاوت ازدواج دائم با ازدواج موقت در این است که در ازدواج دائم برای ازدواج زمانی تعیین نمی‌شود؛ ولی صیغه باید برای مدت معلوم منعقد شود. البته باید یادآوری کنیم که این مدت موقت از چند دقیقه تا چند سال می‌تواند باشد و در این‌ باره محدودیتی وجود ندارد. اما به‌ هرحال این مدت باید کاملا روشن و معین باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد.

وضعیت ارث و مهر در ازدواج موقت

در ازدواج موقت ارث راهی ندارد. بنابراین با فوت هر یک از طرفین، طرف مقابل از او ارثی نمی‌برد. البته اگر صیغه منجر به تولد فرزند شود آن فرزند از پدر و مادر خود ارث می‌برد. در خصوص مهریه باید گفت که احکام مهریه در عقد دائم و موقت کاملا مشابه با هم می‌باشد، تنها تفاوت در این است که در نکاح موقت حتما باید مهریه ضمن عقد مشخص باشد و عدم تعیین مهر موجب بطلان عقد می‌شود. نکته دیگر اینکه پرداخت مهریه در صیغه حتی در صورت عدم نزدیکی نیز بر مرد واجب است. یعنی در صورتی‌ که طرفین مدت نکاح موقت را یک سال تعیین کنند و در این مدت بین آن‌ها نزدیکی صورت نگیرد، مرد باید کل مهریه را به زن بپردازد. اما در صورتی‌ که مرد با زن خود در ازدواج موقت نزدیکی نداشته باشد و مدت نیز به پایان نرسیده باشد و مرد مدت باقیمانده را بذل نماید، می‌بایست نصف مهریه را پرداخت نماید.

توجه داشته باشید مسائل مربوط به نکاح موقت دارای موارد دیگری است که در روزهای آتی به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مقالات دیگر:وکیل خوب در ارومیه

باشگاه‌ها به تأمین زیرساخت‌های ورزش بانوان کمک کنند

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تأکید کرد:

باشگاه‌ها به تأمین زیرساخت‌های ورزش بانوان کمک کنند


باشگاه ورزشی بانوان پونک

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، گفت: بانوان به‌خصوص بانوان خانه‌دار نیاز بیشتری به ورزش و تندرستی دارند و باشگاه‌های ورزشی می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها کمک کنند.

دیدار امام‌جمعه اصفهان با مدیرعامل باشگاه سپاهان


به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، با اشاره به نیاز جامعه امروز به تحرک و فعالیت، اظهار کرد: رسانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و همه کسانی که در جامعه تأثیرگذار هستند، باید ورزش‌های عمومی را ترویج کنند، تا مردم با تندرستی و صحت بدنی بتوانند به حرکت خود ادامه دهند.


وی افزود: ورزشکاران در رشته‌های ورزشی و تخصصی فعالیت دارند و باید با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند، ولی اکثر مردم امروز به‌واسطه شیوع کرونا و فرهنگ غالب، در جامعه از بی‌تحرکی رنج می‌برند. بنابراین، همه ما برای گام برداشتن در مسیر الهی نیاز به جسمی سالم داریم؛ در اسلام نیز به ورزش و رعایت اصول صحیح تغذیه سفارش شده است.


نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان کمک به ورزش بانوان خصوصاً بانوان خانه‌دار را مهم دانست و اضافه کرد: بانوان به‌خصوص بانوان خانه‌دار نیاز بیشتری به ورزش و تندرستی دارند و باشگاه‌های ورزشی می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها کمک کنند.


آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در پایان، ضمن تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، خواستار تداوم این فعالیت‌ها شد و افزود: ماندگاری و ارزش افتخارات ورزشکاران و باشگاه‌های ورزشی به فعالیت‌های دینی و فرهنگی آنان است.


محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان نیز در این دیدار، گفت: باشگاه سپاهان ۹۳ تیم ورزشی، ۲۳ رشته ورزشی در بخش آقایان و خانم‌ها، دو هزار و ۵۰۰ ورزشکار و مربی خانم و آقا، ۴۳ ملی‌پوش آقا، ۶۸ ملی‌پوش خانم و ۱۱ ملی‌پوش فوتبالیست در رده‌های مختلف سنی دارد و حامی ورزش کارگری و همگانی است.


وی افزود: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ضمن ارج نهادن به رشادت رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و جهادگران عرصه مبارزه با ویروس منحوس کرونا، پیش از انجام دیدارهای خود در رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی در استان‌های مختلف، از خانواده یک شهید شاخص، مدافع سلامت و مدافع حرم همان استان تجلیل می‌کند.


مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ادامه داد: در اربعین امسال، خانواده بزرگ باشگاه فولاد مبارکه سپاهان همگام با سایر مردم انقلابی و ولایت‌مدار اصفهان در راهپیمایی نمادین اربعین حضور گسترده داشت و به همین منظور، موکب شهدای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان راه‌اندازی و از عزاداران آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) پذیرایی شد.


قالیشویی لواسان

وی اضافه کرد: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان از اول تا هفتم آبان‌ماه امسال به‌مناسبت هفته سپاهان، مراسم متعدد فرهنگی در مناطق مختلف شهرستان اصفهان برگزار کرد.

خانواده‌ها چطور دانش آموزان را از آسیب‌های آموزش مجازی دور کنند؟

یک روانشناس کودک و نوجوان درباره رویکردهای خانواده ها برای جلوگیری از آسیب های آموزش مجازی فرزندان خود توضیح داد.

روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در شرایط آموزش مجازی اظهار کرد: وضعیت فعلی برای تحصیل دانش‌آموزان  به ویژه در مقطع ابتدایی دشوار است البته این شرایط ممکن است مزایایی از جمله کاهش نگرانی های والدین بابت ایمنی در برابر کرونا را در پی داشته باشد.

او افزود: تمام معایب و محاسنی که ورود انسان به اجتماعات مختلف دارد باعث رشد انسان در بسیاری از ارتباطات او با افراد دیگر می شود، که متاسفانه کودکان به خصوص دانش آموزان ابتدایی در دوران آموزش‌های مجازی از این موضوع محروم اند بنابراین ممکن است این دانش آموزان دچار آسیب‌های اجتماعی بیشتری شوند.

روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: از جمله آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، آسیب های آموزشی آن هاست که می توان به تغییر روش‌های تدریس  اشاره کرد همچنین این موضوع مشکلاتی را هم برای والدین که روش تدریس آن ها با دانش آموزان متفاوت بوده، ایجاد کرده است.

مقالات دیگر:روانشناس در مرزداران

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: در بسیاری از موارد دیده شده است که دانش آموز سال تحصیلی را طی کرده، اما پیشرفت در درس‌های خود نداشته است و  این موارد آسیب‌هایی هستند که دانش آموزان با آن‌ها مواجه اند.

او ادامه داد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان خانواده‌ها مخصوصاً مادران که بیشتر به تحصیل فرزندان خود توجه می‌کنند بایدشرایط مناسبی را برای دانش آموزان ایجاد کنند؛ به این معنی که والدین باید خود را همگام با دانش آموزان و روش‌های تدریس جدید پیش ببرند و سعی کنند نظم آموزشی را برای فرزندان خود به وجود آورد، همچنین کمک‌های بیجا والدین به دانش آموزان باعث آسیب‌های بیشتر به آن‌ها می‌شود.

یزدی اظهار کرد: اگر به دانش آموزان در دوران آموزش مجازی اهمیت داده نشود قطعاً این دانش آموزان دچار آسیب‌های اجتماعی در بحث آموزشی، پرورشی،نظم و تعادل می شوند.

مقالات دیگر:وکیل خوب ارومیه

قبل از اصلاح رفتار خود اصلاح فرزند ممکن نیست

یک روانشناس:

قبل از اصلاح رفتار خود اصلاح فرزند ممکن نیست

روانشناس جنت آباد شمالی


یک روانشناس گفت: دیده شدن خشم دیگران توسط کودک، موجب نهادینه شدن خشم در او و بروز خشم در بزرگسالی می‌شود. الگوهای رفتاری، یادگیری مشاهده‌ای ایجاد کرده و یادگیری مشاهده‌ای اثربخش‌ترین و ماندگارترین نوع یادگیری است؛ شما نمی‌توانید پرخاشگر باشید و از کودک خود مؤدب بودن را بخواهید.


احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هیجان‌های کنترل نشده حتی دوست داشتن، اثرات مخربی مانند خشم دارد، اظهار کرد: باید بپذیریم خشم یک هیجان سالم و طبیعی است که همه آن را تجربه می‌کنند و نمی‌توان گفت انسانی وجود دارد که از احساس خشم مبری است، گاهی افراد خشم خود را بروز نمی‌دهند اما خشمگین می‌شوند.


وی افزود: هنگامی که در تحلیل و مدیریت خشم ناتوان باشیم، خشم در سطح کلامی و روانی تبدیل به پرخاشگری می‌شود. به عنوان مثال فردی با فرد دیگری شوخی می‌کند اما دیگری شوخی را تحلیل نکرده، متوجه آن نشده یا دچار سوءتفاهم شده است و بلافاصله خشمگین می‌شود، کنترل خود را از دست می‌دهد و شروع به گفتن بد و بیراه می‌کند؛ در واقع فرد نتوانسته موقعیت را درک کند و خشم او تبدیل به پرخاشگری شده است.


خشم مدیریت نشده موجب فاجعه‌آفرینی

این روانشناس در خصوص خشم مدیریت شده، ادامه داد: خشم می‌تواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد. هنگامی خشم مدیریت شده است که فرد می‌داند از دیگری خشمگین است اما روی رفتار و کلام خود مدیریت دارد و نمی‌خواهد خشم او به رفتار پرخاشگرانه تبدیل شود. او با آرامش صحبت کرده و در انتخاب کلمات و لحن مناسب دقت می‌کند. در خشم مدیریت شده به جای تهدید، تحقیر و استفاده از جملات ناپسند، نشانه‌ای برای اعلام خشم ارائه می‌شود.


وی اضافه کرد: خشم مدیریت نشده موجب فاجعه‌آفرینی شده و در بسیاری مواقع خشم از یک عامل مختصر و کوچک به واکنشی بزرگ تبدیل می‌شود. علت این اتفاق می‌تواند پر شدن ظرفیت فرد و داشتن درگیری‌های ذهنی در طول همان روز باشد و با کوچک‌ترین اشتباه و عامل، فاجعه‌سازی اتفاق بیفتد.


مشکل‬ جوامع عادت زده

کاظمی با تاکید بر مدیریت ذهن تصریح کرد: برای مدیریت خشم باید ذهن را مدیریت کرد. ذهن هر فرد سرشار از اتفاقات قبلی، عادت‌ها، سبک درک و تحلیل موقعیت‌ها است. اگر مسئله‌ای واحد برای دو نفر اتفاق بیفتد، هر دو نفر ممکن است به شیوه‌های متفاوتی راجع به آن خشم خود را نشان دهند و علت آن تفاوت تجارب، مهارت‌ها و عادت‌های متفاوت است. فردی ممکن است خشم خود را با داد و فریاد نشان دهد اما دیگری به دنبال دلیل و راه حل بگردد.


نوجوانی دوران خلق هویت‌های افسانه‌ای


وی در خصوص تفاوت دیدگاه افراد و نبود دیدگاه درست در جامعه، اظهار کرد: در جوامع شرقی و جهان سوم در افراد هیجانات بالایی وجود دارد و معمولاً هیجانات آنها افسارگسیخته و مهار نشده هستند، خشم نیز مانند دیگر هیجانات در جوامع مهار نشده است و در تمام ساختارهای فردی، خانوادگی، محلی و ملی خشم کنترل نشده وجود دارد. گاهی اوقات خشم در پی رفتاری غیرانسانی تشویق شده و مورد توجه قرار می‌گیرد اما برخی دیگر آن را محکوم می‌کنند، این تعارضات رفتاری به علت تفاوت دیدگاه افراد و نبود دیدگاه درست در جامعه اتفاق می‌افتد.


این روانشناس با تاکید بر نهادینه شدن برخی رفتارهای ناشی از عدم مدیریت خشم، تصریح کرد: برخی رفتارها مانند قتل‌های ناموسی و کتک زدن کودک و افراد دیگر حاصل خشم مدیریت نشده بوده و در جامعه نهادینه شده‌اند. اکثر افرادی که در زندان به سر می‌برند یا به زندان رفته‌اند، کنترلی بر خشم خود نداشته‌اند و اکثر اوقات خشم در اثر سوءبرداشت اتفاق افتاده است.


یادگیری مشاهده‌ای کودک موجب خشم بزرگسالی است

وی افزود: خشم به هیجانات دیگر و ذهن وابسته است و متأثر از تغییرات فیزیولوژیک است. زمانی که جامعه، جامعه‌ای عادت‌زده باشد نه مهارت آموخته و سواد زندگی در آن وجود نداشته باشد، برای کنترل خشم در آن راهکاری جز آموزش وجود ندارد. افراد باید از کودکی مهارت کنترل هیجانات و مدیریت ذهن را بیاموزند و خشم خود را با پیشینه انسانی و صحیح نشان دهند تا در جوامع شاهد اتفاقات دردناک حاصل از کنترل نکردن خشم نباشیم. تا زمانی که برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌ها و محیط اطراف سرشار از خشم است هیچ راهکاری برای کم کردن خشم افراد وجود ندارد.


تخریب زندگی کودکانه

قالیشویی خواجه عبدالله

کاظمی خاطرنشان کرد: دیده شدن خشم دیگران توسط کودک، موجب نهادینه شدن خشم در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه او و بروز خشم در بزرگسالی می‌شود. الگوهای رفتاری یادگیری مشاهده‌ای ایجاد کرده و یادگیری مشاهده‌ای اثربخش‌ترین و ماندگارترین نوع یادگیری است؛ شما نمی‌توانید پرخاشگر باشید و از کودک خود مؤدب بودن را بخواهید؛ در واقع قبل از اصلاح رفتار خود، اصلاح فرزند ممکن نیست.