نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌ تمام‌نمای موسیقی معاصر

بسیاری از منتقدان ادبی بر این باورند که رابطه مستقیمی بین سبک نوشتاری ویرجینیا وولف و موسیقی‌دانان معاصر وجود دارد؛ علاقه وولف به موسیقی، سال‌ها پس از مرگ وی کشف شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر و منتقد انگلیسی بود که به واسطه آثار برجسته‌ای نظیر "خانم دالووی"، "به سوی فانوس دریایی" و "اتاقی از آن خود" به شهرت جهانی دست یافت. تقریباً ۸۰ سال از زمان مرگ او گذشت تا منتقدان به این واقعیت دست یابند که وولف با الهام از موسیقی‌های آن زمان، تکرار و دگرآوایی را در نوشته‌های خود منعکس کرده است. در واقع علاقه بیش از حد این بانوی فرهیخته به موسیقی، او را به کاربرد کلماتی تخیلی، به سبکی بسیار متفاوت با ادبیات زمان خود سوق داده بود. به عنوان مثال وولف نوشته‌های روزانه خود را شبیه به تمرینات یک نوازنده پیانو می‌داند و مطالعاتش را فرآیندی برای کوک نوشته‌هایش فرض می‌کند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی شهرک گلستان

نقش موسیقی در زندگی ویرجینیا وولف

وولف از کودکی پیوند عمیقی با موسیقی داشت و در زمان جوانی، دست کم سه تا چهار بار در هفته در کنسرت‌ها شرکت می‌کرد. درست مانند بسیاری از زنان هم‌ عصر خود، پیانو و خوانندگی را در مراکز آموزشی فرا گرفته بود، اما به شنوندگی بیش از اجرا علاقه نشان می‌داد. وی در خاطرات روزانه‌اش، بارها از علاقه خود به موسیقی کلاسیک، به خصوص از آثار هنرمندانی نظیر موتزارت، باخ، بتهوون و واگنر سخن به میان آورده بود با این حال از گوش دادن به سایر سبک‌های موسیقی نیز لذت می‌برد.

وولف در مسیر سفر خود به کشورهای دیگر مانند انگلستان، اسکاتلند و قاره اروپا، اغلب موسیقی محلی گوش می‌کرد اما در سالن‌های موسیقی، مایل به تماشای موسیقی‌های طنزگونه و میهن‌پرستانه بود. نویسنده فمینیست انگلیسی در انتشارات خود که آن را با همسرش لئونارد وولف اداره می‌کرد، بارها به نشر مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر، آهنگسازان مشهور و کتاب‌هایی در وصف موسیقی پرداخته بود. شناخت وی از موسیقیدانان، منتقدان موسیقی و خوانندگان آن زمان باعث شده بود، موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی وولف باشد.

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌تمام‌نمای موسیقی معاصر

سبک نوشتاری وولف با الهام از موسیقی

نوشته‌های وولف از سه ویژگی خاص فمینیستی، صلح‌طلبی و وطن‌پرستی برخوردار بود که به ادعای بسیاری از منتقدان ادبی، این خصیصه‌ها برگرفته از عشق این نویسنده به موسیقی بوده است. قواعد اجتماعی پیرامون آموزش موسیقی، اجرا و آهنگسازی آن زمان، در نوشته‌های وولف به گونه‌ای منعکس شده که از یک سو سبکی طنزگونه به نوشته‌ها بخشیده و از سوی دیگر، انتقادات نویسنده از نابرابری آن زمان بین زنان و مردان در دسترسی به آموزش موسیقی، به تصویر کشیده شده است.

 

وی در اولین رمان خود یعنی "سفر به بیرون" از موسیقی برای به چالش کشیدن انتظارات جامعه مبنی بر نقش‌های متفاوت زنان و مردان در هنر و موسیقی بهره گرفته است. قهرمان این رمان زنی است که در نواختن موسیقی بسیار بی‌مهارت عمل می‌کند با این حال قصد دارد خود را هم‌ردیف با بتهوون بداند.

شواهد حاکی است که موسیقی سبک خلاقانه نوشتاری وولف را نیز تحت تأثیر قرار داده است به عنوان مثال به اعتقاد بسیاری از منتقدان ادبی، وولف در رمان معروف خانم دالووی که زندگی اجتماعی قهرمان داستان را با یک سرباز آسیب‌ دیده در جنگ مورد مقایسه قرار می‌دهد و سپس پیوندی عمیق بین آن‌ها ایجاد می‌کند، از فوگ‌های موسیقی الهام گرفته است. فوگ یک ساختار موسیقیایی کنترپوانتیک است که در دو یا چند صدا و بر اساس یک درونمایه یا سوژه ساخته می‌شود. سوژه در ابتدا معرفی و تعریف شده سپس مجدداً در تمامی قطعه بارها باز نوازی، تقلید و تکرار می‌شود. این تکرار و توالی هر بار در درجه و گام‌های متفاوتی بیان می‌شود.

وولف بارها در خاطرات روزمره خود نوشته بود که واژگان بسیار کمی برای انتقال مفهوم موسیقی در نوشته وجود دارد، با این حال، همیشه تلاش کرده بود اثری از موسیقی در رمان‌های خود بر جای بگذارد.

نرخ لوازم خانگی بیشتر از این قیمت تخلف است

اقتصادی رکنا: رئیس سازمان صمت البرز گفت: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش رکنا، رامین ربیعی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران پیرامون نظارت بر بازار لوازم خانگی تصریح کرد: بازرسی سازمان صمت و اتاق‌های اصناف مکلفند ضمن رصد و پایش مستمر بازار محصولات لوازم خانگی، نسبت به کنترل و نظارت ویژه بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت نموده و هر گونه تخلف را در کوتاه ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار دهند. همچنین سازمان صمت البرز ضمن هماهنگی با سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی، پرونده‌های متشکله را در موعد مقرر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:سمساری در لویزان

ربیعی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولید و عرضه در زمینه تولید لوازم خانگی مخصوصا کالاهای پرمصرف شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ... باید اقدام به درج شناسه بر روی کالا نموده و از عرضه کالای بدون شناسه خودداری نمایند؛ همچنین رعایت درصد سود قانونی، فروش کالا با فاکتور رسمی و ارائه گارانتی برای تمامی کالاهای خصوصا در بخش لوازم خانگی اجباری و الزامی است.

وی توضیح داد: در استان البرز با توجه به حضور چند برند مطرح لوازم خانگی رصد این تولیدات از درب کارخانه تا انبار و فروشگاه‌ ها صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از نرخ مصوب، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان صمت البرز ادامه داد: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

ربیعی درباره کم و کیف طرح ویژه نظارت و بازرسی در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در این طرح، اتاق های اصناف نیز مکلفند ضمن هماهنگی با بازرسی صمت استان البرز با اعمال نظارت جدی و مؤثر بر واحدهای عرضه کننده صنفی، موضوع الزام رعایت قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ توام با درج قیمت و شناسه کالا روی محصولات را به تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ابلاغ نموده و رصد و پایش در این زمینه را در اولویت نظارت‌های خود قرار دهد.

وی با اشاره به نظارت بیش از پیش بر روی عمده فروشان و بنکداران لوازم خانگی تاکید کرد: طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات گرانفروشی علی‌الخصوص در بخش نمایندگی‌ها و عاملین توزیع کل، بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی به شدت در حال پیگیری است و بنکداران و فروشگاه‌های لوازم خانگی، ملزم به ثبت موجودی خود در سامانه جامع انبارها هستند و در صورت هرگونه اهمال و کم کاری باید عواقب آن را نیز پذیرا باشند.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تولیدی لوازم خانگی که کالاهایی با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه نمایند در دریافت مواد اولیه تولید در اولویت خواهند بود.

دبیر ستاد تنظیم بازار استان البرز در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی توسط سازمان حمایت نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده و بازرسین ما با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهند داشت.

 

خریداران لوازم خانگی حتما به نکات زیر توجه کنند

ربیعی از شهروندان خواست به دور از خریدهای هیجانی قبل از خرید لوازم خانگی به سایت www.۱۲۴.ir مراجعه نمایند و در ادامه تاکید کرد: عرضه کالا با قیمت‌های بالاتر از قیمت ثبت شده در سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود. در این سامانه قیمت‌ها به تفکیک برند درج شده و برای توزیع‌کنندگان خرد و عمده قابل استناد است.

مجوز صادرات ماسک به سازمان غذا و دارو واگذار شد

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با توجه به اینکه میزان دقیق نیاز کشور به ماسک را نمی‌دانیم، مجوز صادرات ماسک به سازمان غذا و دارو واگذار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیوان گردان، درباره دپوی ماسک در واحدهای تولیدی و صدور جواز صادرات ماسک اظهار کرد: با توجه به اینکه نیاز‌های لحظه‌ای و متغیر وزارت بهداشت را نمی‌دانیم، مسئولیت تعیین تکلیف مجوز‌های صادرات ماسک از طرف ستاد کرونای وزارت صمت، به سازمان غذا و دارو سپرده شد.

به گفته این مقام مسئول این اختیار داده شده است تا سازمان غذا و دارو با توجه به نیاز‌های بخش درمان و سطح عمومی جامعه، مازاد نیاز را با ارائه مجوز‌های لازم صادر کند.

مقالات بیشتر:سمساری وحیدیه

او گفت: امروز با توجه به شرایط ایجاد شده و وضعیت تولید، زمینه صادرات می‌تواند فراهم شود. واحد‌های تولیدی با توجه به حجم بالای دپوی ماسک می‌توانند اقدام به صادرات محصولات تولیدی خود کنند. تولیدات ما از ۲۰۰ هزار ماسک در روز، در اسفند ۹۸ که آغاز فاز عملیاتی مقابله با کرونا بود، آغاز شد و امروز تولیدات صنعتی ما ۲۷ میلیون عدد در روز است.

گردان بیان کرد: به دنبال آن هستیم که با کسب اجازه‌ صادرات هم به حمایت از تولیدکنندگان بپردازیم و هم ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول اگر ماسکی به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد، وزارت بهداشت به عنوان ناظر بر شبکه اصلی توزیع ماسک یعنی داروخانه‌ها با آن برخورد کند.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره ارائه مجوز برای واردات ماسک تصریح کرد: هیچ مجوز رسمی برای واردات ماسک ارائه نشده و همان اوایل ورود کرونا که تولید محدودی داشتیم چند محموله محدود ماسک وارد کشور کردیم و از اردیبهشت سال ۹۹ واردات ماسک به کشور ممنوع شد.

تولیدکننده «اسنوا» و «دوو» در یک‏قدمی ورود به فرا بورس

هانیه تقی‌زاده : در سال‏های اخیر که تحریم‏های همه‏جانبه اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده، توجه به صنایع تولیدی غیرنفتی می‏تواند امیدها را برای رونق مجدد اقتصاد کشور زنده کند. تامین سرمایه از طریق عرضه سهام شرکت در بورس روشی است که همواره هم برای فعالان صنایع تولیدی و هم فعالان بازار سرمایه جذابیت دارد. ورود شرکت‏های بیشتر به بازار سرمایه کشور، می‏تواند گستره و تنوع فرصت‏های سرمایه‏گذاری را بهبود بخشد و درعین‏حال فرصتی کم‌ریسک برای تامین سرمایه پروژه‏های توسعه‏ای در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک آرمان» به‏عنوان یکی از شاخص‏ترین شرکت‏های تولید لوازم‏خانگی کشور که سبد کاملی از انواع لوازم‏خانگی با برندهای اسنوا، دوو و بُست را تولید می‏کند، قرار است به‏زودی سهام خود را در فرابورس عرضه کند. اکنون تعداد شرکت‏های تولیدکننده لوازم‏خانگی فعال در بازار سرمایه کشور انگشت‏شمار است و ورود گروه‏های تولیدی شاخصی مانند انتخاب الکترونیک، می‏تواند به حضور هرچه قدرتمندتر گروه لوازم‏خانگی در بازار سرمایه کشور کمک کند. صنعت لوازم‏خانگی را می‏توان از جمله صنایع سودآور به‏حساب آورد؛ ازآنجاکه اکنون بسیاری از محصولات لوازم‏خانگی تولید کشور همپای رقبای خارجی در حال پیشرفت هستند، جذب سرمایه‏هایی که موجب توسعه هرچه سریع‏تر خطوط تولید این شرکت‏ها شود، می‏تواند روند رشد آنها را بیشتر کند و درعین‏حال سهامداران را نیز منتفع کند.

مقالات بیشتر:سمساری در وحیدیه

 برنامه عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت

در هفته‌های پایانی سال ۹۹، گروه صنعتی انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان»، در پاسخ به این سوال که اکنون شرکت در چه مرحله‌ای از ورود به فرابورس است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تصمیم ورود شرکت تولید لوازم‌خانگی انتخاب به فرابورس ایران، تقریبا دو سال پیش‌ گرفته شد. در این راستا پس از انجام مشاوره‌های متعدد در زمینه ورود شرکت به بازارهای مالی، باهدف تشکیل یک هلدینگ تولیدی بزرگ، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی شرکت گرفته شد؛ تا بتوانیم سهام شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در فرابورس عرضه کنیم. فهیمی می‌افزاید: پس از اجرای پروژه تجدید ساختار، فرآیند پذیرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هیات پذیرش فرا بورس با پذیرش سهام شرکت جلب شد. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک پیش‌بینی می‌کند که در آینده بسیار نزدیک، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس درج ‌شده و شرکت برای عرضه اولیه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل یک‌میلیارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است، هنوز قیمت عرضه سهام مذکور مشخص نیست. مدیرعامل این شرکت تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در تلاشیم عرضه سهام به قیمتی منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

فهیمی در تشریح تاثیرات تامین مالی انجام‌شده از طریق ورود به بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه فعالیت شرکت، ورود به حوزه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی و همچنین اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولیدات فعلی، بخشی از منابع حاصل از عرضه سهام برای تامین نقدینگی موردنیاز اجرای برنامه‌ها و تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها، مجددا به شرکت‌های گروه تزریق خواهد شد. بدیهی است تزریق نقدینگی مزبور، نیاز شرکت‌ها به اخذ تسهیلات بانکی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف‌پذیری مالی شرکت خواهد شد. وی امیدوار است توسعه هر چه بیشتر از محل منابع داخلی، موجب کسب بازده بیشتر برای سهامداران شرکت شود.

 جزئیات تجدید ساختار انجام‌شده

یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر این گروه صنعتی تولید لوازم‌خانگی در راستای آماده‌سازی برای ورود به بورس را می‌توان تجدید ساختار آن دانست. اجرای پروژه تجدید ساختار این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم‌خانگی به‌صورت عمودی ادغام شدند و شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، با فراهم شدن این زمینه، اکنون این گروه صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولید لوازم‌خانگی کشور، در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام در فرابورس است.

مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» در تشریح این اقدام می‌گوید: ایجاد هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش، به «شرکت حایر آس» (که تا پیش از آن صرفا در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و تغییر نام شرکت مزبور از هلدینگ لوازم‌خانگی گروه انتخاب به نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» انجام شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم‌خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، کولرگازی و لوازم‌خانگی کوچک (مایکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، شرکت حمل‌ونقل و شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم‌خانگی را در اختیار دارد. فهیمی می‌افزاید: در حال حاضر دو شرکت تولید قطعات، بخشی از قطعات موردنیاز محصولات شرکت‌های تولیدی را تامین می‌کنند. شرکت‌های تولیدی نیز محصولات خود را با مشارکت شرکت‌های فروش و از طریق شرکت حمل‌ونقل در سطح کشور توزیع می‌کنند. شرکت خدمات پس از فروش نیز وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال پایدار غیرمستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم‌خانگی با بیش از یک‌میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. توجه به مسوولیت اجتماعی و ابعاد عمومی فعالیت صنعتی در سطح ملی همواره دغدغه مدیران گروه انتخاب بوده و در این راستا فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های  کارآفرینی، زیست محیطی و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

منبع:دنیای اقتصاد

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان 

ایسنا/خراسان رضوی عضو انجمن فرش ایران گفت: نام قالیچه‌های بلوچی خراسان در جایگاه جهانی فرش همواره درخشیده است.


عبدالله احراری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جایگاه و اهمیت قالیچه‌های بلوچی خراسان اظهار کرد: قالیچه بلوچی عنوانی است که به دست‌بافته‌های اقوام هفت گانه‌ای اقتباس می‌شود که حوزه‌ جغرافیایی تولید کننده آن را می‌توان سمت خواف، سرخس، طبس، فردوس، کوه سرخ، کاشمر، باخرز، تایباد و تمامی مناطق صالح‌آباد و  تربت‌جام دانست.


وی ادامه داد: اگرچه عنوان بلوچی به این قالیچه‌های زیبا داده شده، اما توسط هفت قوم مختلف اعم از سیستانی، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و تیموری بافته و روانه بازار می‌شوند.


عضو انجمن فرش ایران در خصوص ابعاد قالیچه بلوچی اضافه کرد: اندازه این دست‌بافته‌ها کوچک است و دراقع  بزرگ‌ترین سایز آن‌ها قالیچه بوده و باقی به صورت پادری، جاقاشقی، جامتکایی بالشت و حتی لحاف بافته می‌شوند و این کار در حال حاضر نیز کم و بیش ادامه دارد.                          


احراری در مورد رنگ این قالیچه‌ها بیان کرد: می‌توان این نوع قالیچه‌ها را در هفت رنگ دید اما معمولا بیشتر از پنج رنگ در بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود. باید گفت که شمایل کلی قالیچه‌ها تیره بوده و عمده رنگ‌های مورد استفاده لاکی، سرمه‌ای، مشکی است که کمی نارنجی و سفید نیز در رنگ‌بندی آن‌ها به چشم می‌خورد. در قدیم رنگ‌ها با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شده و در حال حاضر نیز بافندگانی که به اصالت توجه دارند از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر مناطق از رنگ شیمیایی استفاده می‌شود.


وی گفت: معمولا لگار این قالیچه‌ها با موی بز بافته می‌شود و دلیل آن هم خاصیت ضد حشرات گزنده‌ای است که در آن وجود دارد و همچنین از نزدیک شدن عقرب و رتیل به قالیچه جلوگیری می‌کند.


عضو انجمن فرش ایران در خصوص طرح‌های استفاده شده در این قالیچه‌ها تشریح کرد: اغلب طرح‌های مورد استفاده در این قالیچه هندسی بوده و عشایر و اقوامی که سنی مذهب هستند بیشتر از نمادهای شاخ، گوش، برگ بیدی نماد درختان مختلف، نماد پرندگان مختلف و نگاره‌های مرغی که معمولا نماد آب و باران‌خواهی هستند، استفاده می‌کنند؛ اما اقوام شیعی مذهب همچون بهلولی‌ها که در قائنات و در حوالی باخرز زندگی می‌کنند از نگاره‌های لیلی و مجنون استفاده می‌کنند و یا نگاره‌های خشایارشاهی در قالیچه‌های این اقوام دیده می‌شود.


احراری خاطرنشان کرد: بازار این قالیچه بیشتر در کشورهای اروپایی است و بیشتر به لحاظ قیمت مناسبی که دارد و نقوش قالیچه‌ها که نماد فرهنگ و اجتماع این قوم است، مورد استقبال قرار می‌گیرند.


وی به کمرنگ شدن تولید این قالیچه‌ها و کاهش تعداد بافندگان آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاقات روی آوردن بافندگان این اقوام به سمت تابلو فرش و استفاده از نقوشی که متعلق به فرهنگ این اقوام نبوده، است. گفتنی است که این عمل توسط تجاری صورت می‌گیرد که از مناطق دیگر می‌آیند و به دلیل بالا رفتن دستمزد بافندگان مناطق خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقالات دیگر: خریدار فرش