زخم‌های عمیق صنعت چاپ

ایسنا/همدان یکی از فعالان صنعت چاپ مطرح می‌کند: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه چاپ، نوسانات بازار ارز، حذف کاغذ رایانه‌ای، گسترش فضای مجازی و کاهش چاپ کتاب و محصولات فرهنگی و خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، واحدهای صنفی و مراسم عروسی و جشن، کمر چاپخانه داران را شکسته و تمامی سفارشات چاپخانه‌ها را به چاپ چند اطلاعیه ترحیم محدود کرده است. 

به گزارش ایسنا نامگذاری روز ۱۱ شهریورماه به‌ عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش‌ اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست‌ دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جردن

صنعت چاپ اول بار در کشور چین و در زمان سلســله ی تانگ (قرون اول تا سوم هجری) به طریقی ساده اختراع و در طی زمان تکمیل شد. گوتنبرگ آلمانی چاپ سربی را در سال ۱۴۴۸ میلادی اختراع و به تدریج، دستگاه چاپی اختراعی خود را تکمیل کرد و ماشین چاپ با حروف سربی قابل انتقال به راه انداخت. اهمیت صنعت چاپ اختراعی گوتنبرگ به حدی اســت که آن را به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز رنسانس قلمداد می‌کنند.

اگر از تاریخچه چاپ و چاپخانه قبل از دوران قاجار بگذریم، نخســتین چاپ خانــه‌ای که وجود آن در دوره ی قاجار مســلم اســت، چاپ خانه‌ای است که در سال ۱۲۳۳هجری قمری یا سال قبل از آن توسط آقا زین العابدیـن تبریزی ایجاد شــد. در ابتدا تمام دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند، چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های بسیار در صنعت چاپ، امروز چاپخانه‌داران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مالیات و ارزش افزوده کمر چاپخانه داران را شکسته است

یکی از فعالان صنعت چاپ از به روز نبودن دستگاه‌های چاپ گلایه می‌کند و می‌گوید: با توجه به وجود تحریم‌ها، ما مجبوریم برخی از دستگاه‌های دست چندم چاپ را با قیمت گزاف از دیگر کشورها خریداری کنیم تمام دستگاه‌ها وارداتی است و با قیمت دلار محاسبه می‌شود که با آشفته بازار ارز، هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می‌رود اما نرخ چاپ روی همان نرخ قدیم ثابت مانده است از طرفی چند ماه زمان می برد تا دستگاه را وارد کنیم.

رحمت الله هوشنگی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح می‌کند: قبلا اسم چاپخانه‌ها پر مسما بود و چاپخانه داران درآمد خوبی داشتند، در حال حاضر هم به همان چشم به چاپخانه ها نگاه می‌کنند و مالیات‌های کلانی به این واحدهای صنفی می بندند. بطوریکه این مالیات، ارزش افزوده و عوارض شهرداری کمر ما را شکسته از طرفی هزینه های بیمه، عوارض کسب و پیشه و مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شود و همه اینها صنعت چاپ را بی رونق کرده است.

 هوشنگی از افزایش تعداد چاپخانه‌ها نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌افزاید: قبلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک مجوز در حوزه چاپ و نشر صادر می‌شد اما در حال حاضر به ازای هر ۱۰ نفر یک مجوز صادر می‌شود در حالی که بسیاری از این افراد تخصص کافی در زمینه چاپ را ندارند و فرد با اخذ یک مجوز چاپ دیجیتال در همه امور چاپ دلالی می‌کند و ضربه‌های عجیبی به این صنعت می‌زند.

 

چاپخانه های ملایر سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب ندارند

به گفته این فعال صنعت چاپ عدم وجود کارخانه‌های بزرگ و صنعتی در شهرستان ملایر سبب شده که چاپخانه‌ها، سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب نداشته باشند و سفارشات فقط به چاپ اطلاعیه‌ها محدود شده‌است.

او با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های چاپ فرسوده شده و هزینه نگهداری آن‌ها بالاست، اضافه می‌کند: متأسفانه نیروی متخصص برای سرویس و تعمیر دستگاه‌های چاپ در شهرستان وجود ندارد و ما مجبوریم در ای زمینه از تهران کمک بگیریم که هم زمان بر است و هم قیمت بالایی دارد.

اوضاع کساد چاپ کتاب و محصولات فرهنگی

هوشنگی در مورد اوضاع چاپ کتاب و محصولات فرهنگی نیز می‌گوید: متأسفانه با افزایش هفت برابری قیمت کاغذ و حذف کاغذ یارانه‌ای، چاپ کتاب انگشت شمار شده است و دیگر به صرفه نیست. تیراژ کتاب‌ها که تا چند سال قبل ۴ تا ۵ هزار نسخه بود، امروز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه کاهش یافته است علاوه بر این مشکلات، گسترش فضای مجازی نیز سبب شده که فرد زحمت ورق زدن کتاب را به خود نمی‌دهد.

او مطرح می‌کند: در دوران تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر، بدلیل سختگیری، تنگ نظری و نظارت بیش از حد ارگان های ذیربط، اکثر کاندیداهای انتخابات شورای شهر ملایر چاپ تراکت و بنرهای تبلیغاتی خود را به چاپخانه‌های خارج از شهر سفارش دادند و هیچ درآمدی عاید چاپخانه های ملایر در انتخابات ۱۴۰۰ نشد.

در حال حاضر چاپخانه ها فقط اطلاعیه ترحیم چاپ می کنند

به گفته این فعال صنعت چاپ ضعیف شدن کسب و کارها و عدم برگزاری مراسمات عروسی و جشن در دوران شیوع بیماری کرونا سبب شده که سفارشات چاپ فاکتور، سربرگ، بروشورهای تبلیغاتی واحدهای صنفی و کارت دعوت مراسمات عروسی و جشن به صفر رسیده است و در حال حاضر بیشترین سفارش چاپخانه ها، چاپ اطلاعیه‌های ترحیم است که آن هم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به ۱۰ تا ۲۰ نسخه کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر نیز اشاره به اینکه در شهرستان ملایر ۳۰ واحد چاپخانه، ۲ واحد صحافی و ۵۰ واحد تکثیر و خدمات کامپیوتری وجود دارد، اظهار می‌کند: دستگاه‌های چاپ در شهرستان ها به روز نیستند از طرفی افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تاثیر منفی بر این صنعت داشته است. بسیاری از ادارات نیز با وجود پرینتر، کارهای چاپی خود را انجام می‌دهند و نیازی به چاپخانه‌ها ندارند.

ضربه آشفته بازار ارز بر قیمت کاغذ

محمد رحیم عبدلی در گفت‌وگو با ایسنا از ضعیف شدن این صنعت نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌گوید: در هر چاپخانه حداقل سه نفر مشغول به‌کارند اما افزایش چند برابری هزینه‌های بیمه، اداره دارایی، هزینه‌های جاری و کاهش درآمدها، چاپخانه داران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گفته او تمامی کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ در زمینه‌های مختلف کپی رنگی، پرینت و دیگر موارد، وارداتی است و با افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز قیمت این مواد اولیه چندین برابر شده است.

عبدلی ادامه می دهد: اتحادیه چاپخانه داران، یک مجموعه فرهنگی است اما بدلیل افزایش هزینه های چاپ و عدم وجود کانون های فعال فرهنگی، چاپ محصولات فرهنگی در چند سال اخیر به نزدیک صفر رسیده است و به دنبال آن نوجوان و جوان ما بجای ورق زدن کتاب، بسیاری از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کند.

 

تاثیر تعطیلی مراکز آموزشی در دوران کرونا بر صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر به کاهش ظرفیت چاپخانه‌ها به یک چهارم در دوران بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان می‌کند: لازمه کار چاپخانه، فعالیت مراکز آموزشی است که با تعطیلی این مراکز در دوران شیوع بیماری کرونا، اوضاع چاپخانه ها نیز کساد شده است.

به گفته عبدلی چاپخانه‌ها در دوران کرونا با وجود تعطیلی‌های پی در پی و کاهش سفارشات چاپی، هیچ حمایت دولتی دریافت نکردند.

به گزارش ایسنا با اینکه واحد های صنفی صنعت چاپ خود یک مجموعه فرهنگی هستند، اما به اندازه دیگر مجموعه های فرهنگی به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌شود. نوسانات بازار ارز، افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و حذف کاغذ رایانه‌ای، از یک سو و بیماری کرونا از سوی دیگر این صنعت را فلج کرده بطوریکه تمامی سفارشات چاپخانه ها به چاپ چند برگه اطلاعیه ترحیم محدود شده است. تمامی مواد اولیه این صنعت و دستگاه‌های مورد استفاده آن ها وارداتی است و وجود تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز، فعالان این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرده است و اگر دولت فکری به حال زخم‌های عمیق این صنعت مهم و تأثیرگذار نکند، زیر ساخت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی فلج خواهد شد و سوال اینجاست که چند ۱۱ شهریور دیگر باید بگذرد که این تیترهای تکراری جای خود را به گره گشایی مشکلات و رونق مجدد این صنعت بدهد؟

مقالات دیگر:قالیشویی مجیدیه جنوبی

مراسم تشییع سرلشکر فیروزآبادی برگزار شد

مراسم تشییع سرلشکر فیروزآبادی برگزار شد
مراسم تشییع سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی با حضور مقام‌های کشوری و لشکری در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
آفتاب نیوز: مراسم تشییع پیکر سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز شنبه با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
مقالات دیگر ما: تشریفات ترحیم
در این مراسم، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید،‌فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، سرلشکر حسین حسنی سعدی، جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا، سرلشکر مصطفی ایزدی، سرلشکر عطاالله صالحی جانشین سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند.

سردار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «مهدی ربانی» معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «علی شادمانی» معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، امیر سرتیپ «محمدحسین دادرس» جانشین فرمانده کل ارتش، سردار «قاسم تقی‌زاده» جانشین وزیر دفاع، سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، دریادار «حمزه‌علی کاویانی» جانشین فرمانده نداجا، سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، امیر «حسن شاه‌صفی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش، سردار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه و سردار «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نهاجا از دیگر حاضران در این مراسم هستند.
سردار سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی پس از مدتی بیماری، به دیدار معبود شتافت. سرلشکر فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر انقلاب، به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد.
مقالات دیگر: قالیشویی لویزان
وی در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با حکم رهبری، به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شده بود. قرار است پیکر سرلشکر سید حسن فیروزآبادی به مشهد منتقل و در این شهر خاکسپاری شود.

ختم کامل صحیفه سجادیه در قالب طرح «ختم‌های ثقلین»

سجادیه حوزه/ طی یک ماه اخیر در قالب طرح «ختم‌های ثقلین» آستان مقدس بانوی کرامت، صحیفه سجادیه ۵۰۰ مرتبه به صورت کامل توسط ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امور فرهنگی خواهران آستان مقدس بانوی کرامت در راستای تحقق هدف انس روزانه با صحیفه سجادیه از سال ۸۸ « طرح طلیعه بندگی» را به صورت ملی دنبال می‌کند.

در این طرح که در قالب یک دفترچه تدوین شده است بانوان به صورت روزانه ادعیه صحیفه سجادیه را براساس جداول مشخص شده در دفترچه تلاوت می کنند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جنت آباد

در این دفترچه دعاهایی از صحیفه سجادیه گزینش‌شده و سعی شده با مطالعه این ادعیه از سوی مخاطب زمینه تدبر در صحیفه سجادیه و کلام امام سجاد علیه‌السلام از سوی مخاطب فراهم شود تا مخاطب به این وسیله بتواند به نیازها و پرسش‌های روزانه خودپاسخ داده و بر محوریت ادعیه و کلام امام سجاد (علیه‌السلام) مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را حل کند.

زیرا ادعیه امام سجاد صرفاً مقوله دعا به درگاه الهی نیست بلکه امام سجاد (علیه‌السلام) از قالب دعا برای تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌اند؛ بنابراین با انس با صحیفه سجادیه بندگان ضمن دعا به درگاه الهی در قالب کلام معصوم می‌آموزند که به چه شیوه و روش با مشکلات و مسائل مختلف روبه رو شده و برمحور کلام معصوم مشکلات خود را حل کنند.

با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها،« طرح طلیعه بندگی» و ختم ادعیه صحیفه سجادیه شکل مجازی به خود گرفته و بانوان از طریق عضویت در کانال « آستان مهر» و ثبت نام در طرح «ختم های ثقلین» می‌توانند در طرح ختم صحیفه سجادیه شرکت کنند.

همزمان با ماه گذشته در قالب طرح« ختم های ثقلین» ادعیه صحیفه سجادیه۵۰۰ مرتبه به صورت کامل از سوی ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شده است.

همچنین بنابر توصیه امام خامنه ای مبنی بر قرائت روزانه دعای هفتم صحیفه سجادیه در ایام کرونا این دعا نیز ۲۲ هزار و ۴۰۰ مرتبه از سوی ۴۷۰ شرکت کننده خواهر در یک ماه گذشته ختم شده است.

بانوان علاقه‌مند برای ثبت نام در طرح ختم های ثقلین و ختم ادعیه صحیفه سجادیه در کانال آستان مهر می‌توانند به ایدی های karimeh_۱۳۷،@Sanasahel@ و Zaaeer@ پیام ارسال کنند.

همچنین واحد مجازی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (علیه‌السلام) همزمان با فصل بهار دوره مجازی شرح دعای پنجم، هفتم و ۲۵ صحیفه سجادیه را با حضور ۱۲ شرکت کننده خواهر برگزار کرده است و بانوان با مراجعه به سایت مرکز قرآن و حدیث و ثبت نام دوره های مجازی می‌توانند در دوره شرح ادعیه صحیفه سجادیه ثبت نام کنند.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک

واکاوی «تشریفات زائد در مراسم ترحیم»

 

توسط در سبک زندگی بدون دیدگاه
واکاوی «تشریفات زائد در مراسم ترحیم»مراسم ترحیم در گذشته‌های نه چندان دور، بسیار ساده و بی‌آلایش برگزار می‌شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی می‌کردند اما امروزه آن‌قدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم غرق شده‌ایم که اصل کار را فراموش کرده‌ایم این در حالی‌است که در گذشته اگر فردی در محله از دنیا می‌رفت همسایه‌ها در اجرای مراسم ختم مشارکت می‌کردند و معمولاً در منزل از مهمانان پذیرایی می‌شد، اما امروزه این مراسم‌ها حتی از مساجد هم فراتر رفته و باید در سالن‌ها و تالارها گرفته شود.
خرید قبر، هزینه غسل، تابلوی موقت بالای مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اکو، سالن سوگواری، اعلامیه ترحیم،‌ کارت دعوت، بنرهای اعلام هم‌دردی و… تنها بخشی از هزینه‌‌های هنگفت مردن است که ورثه را به‌ شدت آزار می‎‌دهد و مصیبت خانواده عزادار را دوچندان کرده است.امروزه ورود رسوم غلط در برگزاری مراسم ختم در لرستان و بسیاری از استان‌های کشور، سبب به انحراف کشیده شدن این مراسم و تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده عزادار شده در حالی‌که این رسوم تطابقی با سبک زندگی اسلامی ندارند.

تشریفات ترحیم صادقیه

اثرات و برکات مجالس ترحیم
برگزاری مراسمات ترحیم توسط بازماندگان برای مردگان خود از چند جهت دارای اثر و برکت است، اولین اثر برگزاری مراسمات اموات شادی روح آن میت است، این نوع حوادث کوهی از غم و اندوه را بر شانه‌های بازماندگان تحمیل می‌کند و حضور مردم یک مشارکت در سهیم بودن در غم و اندوه و تسلی‌بخشی صاحبان عزاست، همچنین این محافل باعث بصیرت‌افزایی و بیدار شدن از خواب غفلت و ذکر مرگ می‌شود و سازندگی بهتری در تربیت روحی و عملی انسان‌ها خواهد داشت کمااینکه یاد م

رگ یکی‌از مسائل موعظه‌گر است و در رفتار و کردار آدمی سهم به‌سزایی دارد این در حالی‎است که در حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است: «قلب‌ها زنگ می‌گیرد همان‌گونه که آهن زنگ‌زدگی بر آن عارض می‌شود»، یکی‌از اصحاب پرسید چه چیزی قلب‌های زنگ‌زده را صیقل می‌دهد. پیامبر جواب داد: «سر و کار داشتن با قرآن و یاد مرگ».
مرگ از نگاه قرآن
نزدیک به هزار آیه در قرآن‌کریم مربوط به معاد است که از لحظات مردن تا عالم برزخ و روز قیامت و بهشت و جهنم سخن گفته ازجمله این‌که در آیه ۲۶ سوره «الرحمن» فرموده است: «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ؛ هر چه بر [زمین] است فانی‌ شونده است».آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره زمر با مضمون «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عِنْدَ رَبِّکُمْ تَخْتَصِمُونَ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ» مسئله مرگ را به‌عنوان یک قانون عمومی ذکر کرده که هیچ‌کس از این قانون استثنا نیست لذا یاد مرگ برای بیداری از غفلت و توبه و عدم دلبستگی به دنیاست.
همچنین در آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران در این رابطه آمده است: «کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخیز پاداش‌هایتان به‌طور کامل به شما داده می‌‏شود پس هر که را از آتش به‌دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً کامیاب شده است و زندگى دنیا جز مایه فریب نیست» و در آیه سوم سوره ابراهیم(ع) نیز خدای متعال فرموده است: «الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِکَ فِی ضَلاَلٍ بَعِیدٍ؛ همانان که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند و مانع راه خدا می‌شوند و آن‌را کج می‌‏شمارند آنانند که در گمراهى دور و درازى هستند».
مرگ در کلام امام حسین(ع)/علامت مردن مؤمن و کافر
امام محمدباقر(ع) فرمود: «علامت مرگ مؤمن، آن است که در هنگام مرگ، صورتش سفید می‎شود و عرق از پیشانیش سرازیر می‎گردد و از چشمش، آبی مانند اشک، خارج می‎شود که علامت خروج روح است! ولی کافر، از دهانش کفی همانند کف شتر، خارج می‌گردد».رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه رحلت مسلمانی، فرا می‎‏رسد، اعضا و جوارحش به هم می‎گویند: سلام بر تو! تو از من جدا می‎شوی و من از تو جدا می‎شوم تا روز قیامت!» همچنین رسول خدا(ص) فرمود: «به خدایی که جان محمد(ص)، به دست اوست اگر مکان مرده را می‎دیدید و سخن او را می‎شنیدید، از گریه بر او دست برداشته و بر خودتان گریه می‎کردید! وقتی‌که جنازه‌ای را حمل می‎کنند، روحش بر بالای جنازه حرکت می‎کند و صدا می‎زند: ای خانواده‌ام! ای پسرم! دنیا شما را مثل من، به بازی نگیرد! که از راه حلال و غیر حلال، اموالی را جمع کردم، ولی همه را برای غیر خود گذاشتم لذتش برای وارث و تبعاتش برای من است! از این‌که مثل من باشید حذر کنید!».

بیشتر بخوانید: قالیشویی سبلان

غذا دادن را در مصیبت‌ها ترک کنیم

امیر علی‌حیدر امیری، تحلیل‌گر و نظریه‌پرداز لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این کلام آیت‌الله بروجردی(ره) که کریه‌ترین غذا، تناول غذای بعد از تشییع جنازه است، گفت: متاسفانه در برخی از مناطق استان رسم است که بعد از تشییع جنازه، خانواده فرد متوفی اقدام به طبخ غذا برای افراد شرکت کننده در مراسم تشییع می‌کنند.

وی افزود: براساس دستورات دینی ما تا سه روز بعد از فوت افراد، همسایگان و اقوام بایستی غذا برای خانواده عزادار طبخ کرده و آن‌ها را اطعام کنند اما این بدعت غیرشرعی و غیرعرفی باعث شده است که خانواده متوفی برعکس به فکر غذا، مهمان‌داری، سفره‌چینی و پذیرایی از تشییع‌کنندگان باشند.

این کارشناس و تحلیل‌گر لرستانی با اشاره به تحمیل شدن هزینه‌های هنگفت و به‌وجود آمدن مشکلات مادی مترتب بر تشییع، تدفین و ترحیم بر خانواده فرد متوفی و عزادار، ادامه داد: لازم است این رسم و بدعت از بین برود.

امیری اضافه کرد: حال برای اعضای درجه یک خانواده اگر کسی از همسایگان و اقوام غذایی طبخ نماید در واقع ثواب اخروی دارد و خانواده متوفی فقط داغ عزیزی را تحمل می‌کند و به فکر اخذ قرض و پرداخت قرض‌های بعد از مصیبت نمی‌باشد.

این تئوریسین مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که از نخبگان، فرهیختگان، معتمدین، ریش‌سفیدان و افراد مورد وثوق خانواده‌ها، طایفه، ایل و قبیله انتطار می‌رود با این بدعت مبارزه کرده و آن‌را در جامعه کم‌رنگ و از بین ببرند، گفت: حال این سوال مطرح است که افرادی‌که در تشییع جنازه شرکت می‌کنند مبلغی را به‌عنوان پرسانه به خانواده مصیبت‌زده پرداخت می‌کنند آیا این هم اشکال دارد.

وی افزود: در این مورد ممکن است مبالغ غیرمتعارفی پرداخت شود بدین صورت که بعضا به‌خاطر چشم و هم‌چشمی و رقابت مبالغی پرداخت می‌شود که از توان بعضی از افراد فقیر و ضعیف بالاتر است به‌عنوان مثال در برخی طوایف هر کسی مبالغ پرسانه بالاتری می‌دهد دیگر افراد نباید از آن مبلغ کمتر پرداخت کنند لذا کارگری که در تامین معیشت خانواده در تنگنا قرار دارد چه‌طور می‌تواند مبلغ کلانی را به‌خاطر رقابت با دیگر اقوام پرداخت نماید.

امیری با اشاره به این‌که گاهی شاهد بوده‌ایم که افرادی در پرداخت پرسانه مصر بوده‌اند و برای این‌که در بین اقوام آبرو و حیثیت خود را حفظ کنند از دیگران پول قرض کرده و پرسانه گذاشته‌اند، گفت: همچنان که غذا دادن از طرف خانواده عزادار مکروه و منفور است پرداخت پرسانه از طرف افراد ضعیف و فقیر جامعه نیز منفور است لذا هم غذا دادن را در مصیبت‌ها ترک کنیم و هم دادن مبالغ پرسانه را و اگر اقوام درجه یک به‌صورت مخفیانه کمکی را به خانواده مصیبت‌دیده برای خرج کفن، دفن و مجالس و سنگ قبر بدهند کاری پسندیده است.

این تحلیل‌گر لرستانی افزود: از رسانه ملی و اصحاب رسانه استدعا داریم با کار فرهنگی و راه درست را نشان دادن با این بدعت نابجا مبارزه کرده و فرهنک اهل‌بیت( ع) و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را بر جامعه حاکم کنند تا هم مورد رضای خدا قرار بگیرد و هم افراد کمرشان در زیر مخارج مربوط به کفن و دفن و مجلس ترحیم خم نشود.

کیفیت وجود روح پس از خروج از بدن
حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌امین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا لرستان در رابطه با کیفیت وجود روح پس‌از خروج از بدن مادی، گفت: بدون شک روح پس‌از جدایى از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند به‌گونه‌اى که سخن را مى‌شنود و پاسخ سلام‌ها را مى‌دهد. لذت نعمت‌ها و درد نقمت‌ها و عذاب را مى‌چشد.
وی افزود: در این رابطه کتاب‌های زیادی نوشته شده است که به‌عنوان نمونه ابن‌قیم در کتاب «الروح» در پاسخ به این سؤال که آیا روح مانند بدن مرگ را می‌چشد و می‌میرد چنین می‌نویسد: «دیدگاه‌ها متفاوت است گروهی می‌گویند مرگ را می‌چشد زیرا قرآن در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر نفسی طعم مرگ را می‌چشد»، گروهی دیگر می‌گویند ارواح بشری برای بقاء و دوام آفریده شده‌اند و هرگز طعم مرگ را نمی‌چشند. همچنین روایات مختلفی مؤید این نظر است از آن‌ها استفاده می‌شود که ارواح غیر مومنان در عذاب و ارواح مؤمنان در نعمت می‌باشد و حق همان است که مرگ نفوس همان جدایی از اجسادشان است و به‌معنای انعدام و نابودی نیست.
مهدوی با اشاره به این‌که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «هیچ مسلمانى نیست که بر قبر برادر مؤمنش که در دنیا او را مى‌شناخته گذر کند و بر او سلام و درود فرستد مگر این که خداوند متعال روح متوفى را برمى‌گرداند تا پاسخ سلام او را بدهد».
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ابن‌قیم در ادامه کتاب خود مى‌نویسد: ارواح دو قسمند، یا در عذابند یا در نعمت؛ ارواحى که گرفتار عذاب و سختى هستند از زیارت و ملاقات یکدیگر محرومند لکن ارواحى که غرق در نعمت الهى مى‌باشند با یکدیگر ملاقات دارند و به زیارت همدیگر مى‌شتابند و در مواردى به مذاکره و یادآورى مسائلى مى‌پردازند.

مرگ؛ پایان زندگی
باید توجه داشت که پایان زندگی هر انسانی، مردن اوست.مرگ برای همه حتمی است و هیچ شخصی در هر پُست و مقامی که باشد نمی‎تواند خود را از مرگ نجات دهد اما لازم است در مراسمی که به یاد متوفیان و کسانی‎که دست‌شان از دنیا کوتاه است برگزار می‎شود به‌دنبال راه‌هایی باشیم که باعث خشنودی روح آن‌ها و تسلی بازماندگان باشد این در حالی‎است که در برخی از مراسمات ترحیم شاید نیم و یا بیشتر وقتی که در اختیار مداح و سخنران مراسم است صرف تشکر و قدردانی از شرکت‌کنندگان در مراسم و معرفی نام و سمت شرکت‌کنندگان مهم و شاخص در مراسم می‎شود و این باعث شده که مجالس ترحیم در برخی از استان‌ها به تریبونی برای کاندیداها و یا بالا بردن برخی از افراد تبدیل شود و آن‌چه در این وسط به دست فراموشی سپرده می‎شود خود مرده و صاحبان عزا است.
سالار شهیدان در روز عاشورا خطاب به اصحابش فرمود: «ای فرزندان خانواده‌های بزرگوار! مرگ فقط پُلی است که شما را از سختی و مشقت، به بهشت‌های وسیع و نعمت‌های دائمی، منتقل می‎کند.کدام‌یک از شما بدش می‎آید که از زندان به قصر و کاخ، منتقل گردد؟ ولی مرگ برای دشمنان شما، منتقل شدن از قصر و کاخ، به زندان است! پدرم از رسول خدا(ص) نقل کرد که: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است! پس مرگ پُلی است که شما را به بهشت و ان‌ها را به جهنمف منتقل می‎کند.نه دروغ می‎گویم و نه به من دروغ گفته شده است!».

ماجرای سرقت واکسن کرونا در تهران به کجا ختم شد؟

خبر سرقت 300 دوز واکسن کرونا در تهران تکذیب شد.

تیتربرتر: حمیدرضا گودرزی در مورد صحت خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز ۷ شهریورماه اظهار داشت: خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز یکشنبه صحت ندارد و هیچ گونه سرقتی امروز رخ نداده و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: سرقت محدودی به تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ رخ داده بود که دقایقی بعد از وقوع سرقت در همان تاریخ اطلاع رسانی شده است و پرونده سرقت در دست بررسی و پیگیری از سوی مراجع قضایی می باشد.

مقالات بیشتر:برگزاری مراسم ختم در ایام کرونا

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران تاکید کرد: رسانه ها با حفظ رسالت اصلی خود به ویژه در زمینه سلامت مردم از تشویش اذهان عمومی خودداری کنند.

توضیحات بیشتر پلیس درباره سرقت واکسن‌ کرونا

 مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت درباره این خبر اعلام کرد: در تاریخ ۲۶ مرداد ماه امسال، یعنی حدود سه هفته پیش، خبری در مورد سرقت واکسن کرونا از صندلی عقب یک خودرو به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

با آغاز تحقیقات ماموران پلیس مشخص شد که این سرقت به هیچ عنوان سرقت به عنف یا توام با تهدید و درگیری نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل کننده واکسن که این این واکسن ها را روی صندلی عقب خودرو قرارداده و از خودرو خارج شده بود، سواستفاده کرده و در فرصتی مناسب اقدام به سرقت این واکسن ها کرده و متواری شده‌اند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در ادامه توضیحات خود پیرامون این خبر با تاکید بر اینکه هیچ مورد اخلال در روند توزیع واکسن یا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام کرد که در همان تاریخ نسبت به رسیدگی و پیگیری پرونده این سرقت نیز اقدام و تاکید شده بود که حمل واکسن باید به اطلاع پلیس برسد تا تمهیدات مناسب برای جابجایی آن اتخاذ شود. در همین راستا نیز از رسانه ها می‌خواهیم که از انتساب وقوع این سرقت به روزهای اخیر خودداری کرده و از هر اقدامی که موجب تشویش اذهان عمومی یا شایعه سازی شود، پرهیز کنند.

مقالات دیگر:عروس سرا تهران