دولت جدید بایستی توجهی ویژه به جوانان داشته باشد

داور چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان،این جشنواره را رویدادی در جهت اعتلای هنر و ترویج موسیقی فاخر و ریشه‌دار دانست و در آستانه دولت جدید مطرح کرد که همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، «داوود گنجه‌ای»، نوازنده باسابقه کمانچه حضور جوان‌ها در کنار پیشکسوتان را از نقاط قوت جشنواره دانست و گفت: داوران این جشنواره که از میان افراد پیشکسوت و جوان انتخاب می‌شوند، با خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند و تجربه و دانش را در کنار هم برای هدایت جوانان شرکت‌کننده به کار می‌بندند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه گیتار غرب تهران

وی ادامه داد: جشنواره شورایی دارد که در راستای اعتلای هنر عمل می‌کند و تا امروز عملکرد قابل دفاعی داشته، بخصوص برای رشد جوانان و نوجوانان مستعد کشور. به نظرم این جشنواره بخصوص در این برهه از زمان بسیار مفید و آموزنده است.

به اعتقاد این نوازنده کمانچه، آنچه باعث قدرت و تاثیرگذاری جشنواره شده، ساختار درست و اصولی آن است. گنجه‌ای در این باره توضیح داد: از روز اول ساختار جشنواره درست پایه‌ریزی شده، به عملکرد آن فکر شده و طراحان جشنواره به آینده نگاه کرده‌اند. به همین دلیل عملکرد آن خوب بوده و برای جوانان پایگاهی است که آنها را به سمت آینده روشن سوق می‌دهد. البته به شرط آنکه جشنواره و برگزیدگانش از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند.

گنجه‌ای پیشنهادهایی برای حمایت‌های دولتی ارائه کرد و گفت: اگر برگزیدگان این جشنواره، کسانی که ممتاز هستند و رتبه گرفته‌اند، از سوی دولت و نهادهای دولتی مورد حمایت قرار بگیرند یا تسهیلاتی به آنها اعطا شود از جمله امکاناتی برای حضور در دانشگاه،  این جشنواره می‌تواند جایگاه محکم‌تر و بهتری پیدا کند و از این هم تاثیرگذارتر باشد به شکلی که رقابت در آن، اتفاق بسیار مهمی تلقی شود چرا که این جشنواره می‌تواند جایی برای تبادل اندیشه و هنر باشد و نتایج اخلاقی و تربیتی نیز به دنبال داشته باشد.

از دیگر پیشنهادات این استاد کمانچه، راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مخصوص موسیقی است. او در این باره گفت: جوان‌ها در این جشنواره خیلی خوب ظاهر شده‌اند و می‌شود آنها را به جامعه معرفی کرد. کاش صدا وسیما کانالی راه‌اندازی می‌کرد که در آن به موسیقی فاخر توجه می‌شد، بخشی از آن هم به جشنواره‌های موسیقی مانند جشنواره جوان اختصاص پیدا می‌کرد. توسعه جشنواره و معرفی برگزیدگان آن در چنین وسعتی می‌تواند علاقمندان را به اعتلای هنر و پیشرفت فرهنگ و هنر این مرز و بوم علاقمند کند.

این استاد پیشکسوت موسیقی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، درباره نقش این دولت در توسعه جشنواره موسیقی جوان گفت: همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند. جشنواره موسیقی جوان در درجه اول نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد. باید بتوان بقای این جشنواره و کیفیت برگزاری آن را تضمین کرد و بعد در مرحله بعدی وقتی به عنوان یک جشنواره جدی و تاثیرگذار تداوم پیدا کرد، می‌شود از آن توقع داشت که جوانان را به مسیر درست علمی و هنری هدایت کند.

داوود گنجه‌ای داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان، این جشنواره را ثمره حرکت خودجوش هنرمندان پیشکسوت و جوان توصیف کرد و تاکید کرد: اگر در زمینه فرهنگ و برگزاری چنین جشنواره‌هایی برنامه‌ریزی صورت بگیرد، نتایجی در بر خواهد داشت که از برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد ریشه‌ای‌تر و موثرترخواهد بود.چون رونق زمانی اتفاق می‌افتد که فرهنگ یک جامعه رو به جلو حرکت بکند، افراد بتوانند هم اعتماد کنند، اعتقاد داشته باشند و مطمئن ‌شوند کاری که دارند انجام می‌دهند در زمینه پیشرفت کشورشان است. در نهایت مسئولان هم از این شرایط نفع خواهند برد و برای امور مملکت راهگشا خواهد بود.  

این استاد موسیقی برگزاری جشنواره موسیقی جوان در شاخه‌های مختلف را جامع‌نگری دانست و آن را یکی از نقاط قوت جشنواره برشمرد. گنجه‌ای در این باره گفت: یکی از مولفه‌های مهم تربیت برای من که در کسوت معلمی هستم و 60 سال در زمینه آموزش فرهنگ و هنر فعالیت کرده‌ام این است که آموزش شاداب و با طراوت باشد و هنر موسیقی مثل شاخه‌های دیگر هنر، طراوت و شادابی ایجاد می‌کند، در راستای همبستگی و صلح و همدلی است، انرژی سازنده ایجاد می‌کند که اگر هدایت شود می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

این داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رقابت سالم ترتیب می‌دهد. بچه‌ها یاد می‌گیرند و در همان زمینه حرکت می‌کنند و اعتقاداتشان ریشه‌دار می‌شود. دوران ما وقتی دوره 5 یا 6 ابتدایی را پشت سر می‌گذاشتیم، می‌توانستیم یک نامه اداری درست و بدون ایراد بنویسیم چون دروسی که به ما ارائه کردند، محکم و ریشه‌ای و پایدار بود.  امروز هم باید همین طور باشد. کشور ما هنرخیز است، تاریخ و تمدنش از قدیمی‌ترین‌های جهان است و به همین دلیل باید روی هنر و تاریخ و تمدنش سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی صورت بگیرد چون تعلیم و تربیت مانند بذری است که امروز کاشته می‌شود و سال‌ها بعد به بار می‌نشیند.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی و تلفنی رایگان

هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند

هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند

با انتخاب محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های این جشنواره معرفی شدند.


هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند.


فاروق رحمانی، دامون شش بلوکی، فواد توحیدی، مجتبی قیطاقی، بهمن حاج امینی، محمدابراهیم عالمی و احمد بیت سیاح در این دوره به عنوان اعضای هیأت انتخاب آثار و گروه های جشنواره موسیقی نواحی حضور خواهند داشت.


محمدابراهیم عالمی متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۴۴ در بخش دودانگه شهرستان ساری است. وی دوره آواز را در اواخر سال ۶۹ نزد استاد محسن پور گذراند و در سال ۷۲ به عضویت گروه موسیقی شواش به سرپرستی استاد محسن پور درآمد. عالمی تاکنون کتاب‌های زبانزدها و کنایه‌های مازندرانی (گروه مولفان)، هونیاگر تبرستان به کوشش محمدابراهیم عالمی و علی رمضانی پاجی، سرواد (موسیقی دهه پنجاه مازندران، جستاری در موسیقی و ترانه‌های مازندران) نوشته محمدابراهیم عالمی، بهمن یارشریفی و ارسلان طیبی و پژوهش‌هایی درباره‌ی کرانه‌های دریای کاسپین (گروه مولفان، دفتر اول تا پنجم) را منتشر کرده است.


دامون شش بلوکی متولد سال ۱۳۵۹ در شیراز و پژوهشگر موسیقی نواحی و مستندساز است. وی فارغ‌التحصیل مهندسی هیدرولوژی (آبیاری) شیراز است. شش بلوکی دوره‌های آزاد در بخش اتنوگرافی و روش‌های تحقیق علوم اجتماعی دانشگاه آتاتورک و تربیت مدرس را گذرانده است. وی همچنین عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی و همکار پژوهشی مراکز دولتی و خصوصی در حوزه فرهنگ و موسیقی اقوام است.


شش بلوکی فعالیت‌های خود را ار دهه ۷۰ و همکاری با فستیوال‌های موسیقی نواحی و حضور و اجرا در بخش‌های اجرایی و پژوهشی فستیوال‌های بین‌المللی (اروپا و آسیای میانه) آغاز کرد. او همچنین مشاور فرهنگی، هنری و رسانه در چند سازمان و اداره کل شهرداری، سازمان امور عشایر ایران و دبیری و عضو شورای دبیری و سیاستگذاری چندین فستیوال موسیقی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.


فاروق رحمانی نیز متولد ۱۳۶۷ در زاهدان است. او در خانواده‌ای اهل هنر متولد و به همین واسطه به موسیقی علاقه‌مند شد. رحمانی در سال ۱۳۸۴ تحقیق و پژوهش در مورد موسیقی و سازهای بلوچستان را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ با یادگیری ساز «رباب» و «تنبورک» وارد حیطه عملی موسیقی شد. این هنرمند برای معرفی موسیقی بلوچی در کشورهای آذربایجان، سوئد، عراق و آلمان نیز کنسرت‌های متعددی برگزار کرده‌است.


احمد بیت سیاح هم از جمله هنرمندانی است که در زمینه‌های آهنگسازی، نوازندگی عود، داوری مسابقات موسیقی و سرود استان خوزستان، عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی استان در سال‌های ۹۸-۹۹، عضو کارگروه موسیقی محلی استان، شرکت در جشنواره‌های متعدد موسیقی سطح استان و کشور، از جمله جشنواره بین‌المللی فجر در سال ۸۱ در تهران و همچنین در اهواز در سال ۹۸، اولین جشنواره گفتگوی تمدن‌ها در اصفهان، جشنواره‌های تولیدات مراکز صدا و سیمای استان‌ها، اولین جشنواره موسیقی آیینی در اردبیل در سال ۸۵، اجرای کنسرت آنلاین موسیقی نواحی ایران در تهران در سال ۹۹، اعزام به خارج از کشور جهت برگزاری کنسرت موسیقی در بیروت لبنان فعالیت کرده است.

آموزشگاه دف غرب تهران

سید فواد توحیدی نیز متولد سال ۱۳۵۰ در کرمان است. از سال ۱۳۶۵ مدرس سازهای تار، سه‌تار، تنبور، عود و دف بود. توحیدی فعالیت‌های پژوهشی در موسیقی نواحی را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به دبیری جشنواره بین‌المللی نی‌انبان، سمت‌های مختلف در جشنواره نواحی کشور از جمله دبیر پژوهشی جشنواره، داور جشنواره و جزو هیأت علمی پژوهشگر برتر موسیقی در جشنواره ذکر و ذاکرین و همچنین جشنواره شناخت اقوام و انتشار ۲۲ آلبوم پژوهشی موسیقی و ۵ اثر مکتوب در زمینه موسیقی از دیگر فعالیت‌های وی در حوزه موسیقی بود.


بهمن حاج امینی هم یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب است. این هنرمند سنندجی فارغ‌التحصیل کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش موسیقی از دانشگاه هنر می‌باشد. حاج امینی چندین مقاله چاپ شده در حوزه موسیقی ایرانی و کردی دارد و همچنین مولف کتاب موسیقی کردهای هورامان است.


مجتبی قیطاقی نیز متولد اول فروردین ۱۳۴۹ در روستای قیطاقی قوچان است. وی عضو پیوسته خانه موسیقی ایران، نوازنده دوتار، خواننده، مدرس و راوی موسیقی بخش‌های خراسان، نوازنده دوتار و خواننده موسیقی شرق خراسان، دارای مدرک درجه ۲ هنری در رشته نوازندگی و خوانندگی دوتار شمال خراسان از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور است. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به طراح و پژوهشگر و دبیر نخستین همایش آواها و نواهای خراسان در سال ۱۳۷۵، مدرس مراکز آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان، و همچنین حضور در جشنواره‌ها و فستیوال‌های موسیقی ملی و بین‌المللی، پژوهش و تألیف کتاب‌های موسیقی بومی و مقامی خراسان در سال ۱۳۹۷ و کتاب مردم‌شناسی موسیقی مقامی خراسان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

قالیشویی سراج

همچنین در بخش پژوهشی جشنواره نیز از نرگس ذاکرجعفری و کیوان آقا محسنی در انتخاب مقاله ها دعوت به عمل آمده است.

شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان حرفه‌ای‌تر شده‌اند

تهران- ایرنا- داوران بخش سه‌تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقدند سطح توانایی شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان افزایش یافته و حرفه‌ای تر شده‌اند و به دلیل جایگاه این جشنواره نباید بگذاریم متوقف شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مسعود شعاری نوازنده پیشکسوت سه تار که حضور پررنگ در بخش داوری دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی جوان داشته، معتقد است: ایجاد و برپایی چنین جشنواره‌ای درمملکت ما ضرورت و نیاز است و با توجه به اینکه دراین سال ها خط مشی صحیح و اصولی را طی کرده، توانسته بین جوانان رقابتی درست و سازنده به وجود آورد، به ویژه افرادی که ابتدای راه هستند و نیاز است مسیری درست و استاندارد برایشان تعریف شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان دارای قابلیتی است که می‌تواند آرام آرام سطح آموزش و کیفی نوازندگان را ارتقا بدهد زیرا شرکت کنندگان جشنواره عملا ناچارهستند مواردی را تعلیم ببینند که درآیین نامه جشنواره تعریف شده و باید اجرا شود. براین اساس یادگیری این موارد هدفمند به نوعی آموزش حرفه ای موسیقی محسوب می‌شود ومی‌تواند راهی روشن برای جوانان باشد به این دلیل که درآموختن آن کنجکاوی و تلاش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآموزش بداهه نوازی یا موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی، گروه‌هایی هستند که این موسیقی درست و ریشه‌ای را در ژانرهای مختلف برای جوان ها تشریح می کنند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران

وی افزود: البته نباید فراموش شود درهمه جای دنیا جشنواره‌ها یکسان نیستند و با توجه به مسائل روزدنیا و موسیقی عصرحاضر همچنین مسائل علمی و سلیقه زیباشناسی، موسیقیدانان نیاز است یک سیر تکاملی را طی کنند و به همین دلیل در برخی موارد تغییراتی را در این زمینه شاهد هستیم علی الخصوص که در حال حاضر جشنواره‌ها با دوره کرونا همراه شده‌اند و در چنین روزگاری ضرورت دارد هنر و موسیقی خود را با مسائل روز دنیا پیوند بزنند و حتی جلوتر هم حرکت کنند. براین اساس نیاز است از رسانه ها و امکانات علمی در این زمینه برای چنین جشنواره‌هایی بهره ببرند تا این رویداد بزرگ متوقف نشود.

این نوازنده درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه گفت: طی سال ها تجربه دراین زمینه به این نتیجه گیری رسیده ام جوانانی که درسنین پایین دراین جشنواره شرکت می‌کنند آرام آرام یک نوازندگی حرفه‌ای را آموزش می‌بینند و تجربه می‌کنند.

این آهنگساز تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در نسل جوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر کودکان و نسل نوجوان موسیقی ایران در سطح بسیار خوبی ظاهر شده اند و این موضوع اتفاق بسیار مهمی است؛ زیرا درمقایسه با ۳۰-۴۰ سال قبل و رده سنی نوازنده‌ها، امروزه این سطح  نوازندگی به لحاظ کیفی، ارتقا بسیاری پیدا کرده است و این نگاه از وجود همین جشنواره‌ها برخاسته و در کنار آن حضور استادان بنام کشوراست که در رشته‌های مختلف موسیقی در یک جا جمع شده اند و برای هم خط مشی درست تعریف خواهند کرد.

البته برای بهترشدن جشنواره نیازبه زمان بیشتری است زیرا می تواند خیلی از این بهتر باشد و همچنان وضعیت ایده آلی ندارد اما همین که در شرایط فعلی شاهد برگزاری این جشنواره هستیم و اساتید با انگیزه و عشق حضور دارند، می‌تواند خوب باشد.

 

شعاری ایده آل بودن جشنواره ملی موسیقی جوان را توجه به خلاقیت بیشترعنوان کرد و افزود: باید اتفاق نظر بیشتری درخصوص مبحث خلاقیت صورت بگیرد و به سمتی حرکت کنیم که صرفا از تکرار مکررات جلوگیری شود و در نسل جوان انگیزه بیشتری ایجاد شود. تاکید این است که روی خلاقیت بیشتر جوانان و پایه رهنگی درست، توجه بیشتری شود.

او درباره تفاوت و دستاورد جشنواره ملی موسیقی جوان با دیگر جشنوارها نیز بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان صرفا یک جشنواره رقابتی نیست که فقط ارائه موسیقی مد نظر باشد، بلکه بستری کاملا علمی دارد و رقابت‌ها در بستری درست و کارشناسانه برگزار می شود به همین دلیل آیین نامه آن هم نسبت به جشنوارهای دیگر متفاوت است.

بهروز همتی: سطح توانایی شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان حرفه‌ای تر شده است

بهروز همتی داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره موسیقی نیز با مثبت ارزیابی کردن چهارده دوره جشنواره موسیقی جوان گفت: سطح نوازندگی وانگیزه جوانان بسیارخوب است. به خصوص درشهرستان‌ها بسیاربا انگیزه ظاهرشده‌اند و به عقیده من برخی ازشرکت کنندگان شهرها و شهرستان‌های مختلف کشور حتی از تحصیل کرده‌های موسیقی که عضو رسمی آکادمی‌های موسیقی هستند جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر کار کرده‌اند و در بخش تار و سه تار که داوری آن را بر عهده دارم به لحاظ نوازندگی، درسطوح بالایی قراردارند.

به گفته این نوازنده تجربه سال ها حضوردراین جشنواره بیانگراین است که حضور تعداد گروه های سنی پایین بیشتربوده و با جدیت بیشتری درجشنواره فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. اما درگروه‌های سنی بالاتر بخصوص «ج» به دلیل مشغله کاری و گرفتاری‌های زندگی یا شرایط سنی برای شرکت درجشنواره دچار تردید هستند و نسبت به گروه‌های ب و الف تعداد کمتری حضوردارند.

در مجموع ارزیابی خوب ومثبتی از جشنواره دارم وخوشبختانه سال به سال سطح نوازندگی شرکت کنندگان بالاترمی رود. به گونه ای که گاهی بنا به تدبیردبیرجشنواره وبرگزار کنندگان آن مجبورمی شویم مواد آزمون را کمی سخت‌ترکنیم تا درسطح بالاتری ظاهر شوند. البته این نگاه به این دلیل است که سطح توانایی شرکت کنندگان حرفه‌ای تر شده است.

همتی درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درنگاه جامعه و نسل جوان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، یک جشنواره غیرمناسبتی است ومتفاوت با دیگرجشنواره‌هایی است که درکشور برگزار می‌شود و براین اساس جامعه هم نسبت به کارهای حرفه‌ای‌تر،انگیزه بیشتری دارد و این نگاه درمنظرشرکت کنندگان وخانواده‌های آنها تاثیرگذای بسیاری داشته است.

هنربه خصوص موسیقی نسبت به دیگرهنرها عرصه کمتری برای هنرنمایی دارد البته جالب است بدانید برخی ازهنرمندان عزیزی که امروزدرجشنواره‌های مختلف خوش می درخشند و موسیقی را بصورت آکادمیک و درسطوح دانشگاهی دنبال می کنند برخاسته از همین جشنواره موسیقی جوان هستند و این امر موجب شده ارزیابی بهتری از خود داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که درآینده موسیقی ایران اثر گذار باشد.

وی در پایان درباره حمایت ۱۰۰ داور شناخته شده موسیقی ایران که به نوعی اعتبار این جشنواره محسوب می شوند، گفت: بخشی از این حمایت و دلسوزی برخاسته ازاحساس مسئولیتی است که نسبت به موسیقی داریم زیرا درون هر کدام از ما این احساس وجود دارد که یک قدم کوچک برای موسیقی برداریم تا جوانان انگیزه و اشتیاق بیشتری داشته باشند و آنها را به موسیقی علاقه‌مند کند.

وقتی به عنوان داور نظاره‌گر اجرای شرکت کنندگان هستم از دیدن این همه استعداد و شوق و ذوق خانواده‌ها و بچه‌ها انرژی می‌گیریم و بیشتر از اینکه ما دراین زمینه آموزش بدهیم از نظر روحی درس می گیریم .نکته دیگر اینکه داوری کردن امر ساده ای نیست اگر دقت نظر لازم و احساس مسئولیت نداشته باشید می تواند اثر منفی بگذارید. سعی ما این است  با تمام حوصله فیلم‌های ارسال شده را ببینیم و بعد تصمیم گیری کنیم.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه

افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت پزشکان از ایران

افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریع‌تر واکسینه شوند

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصص‌های مختلف تحصیل کرده‌اند.


افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریع‌تر واکسینه شوند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وظیفه مهم جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت، بلاتکلیفی نیمی از شهدا و عدم حمایت از خانواده آنها، خانواده ۳۲۰هزار نفری سازمان نظام پزشکی، آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی پزشکان جوان، طرح اجباری و سختی دوره رزیدنتی، آمارهای کرونا و نحوه مدیریت بیماری در کشور از جمله مباحثی است که دکتر محمدرضا ظفرقندی - رییس کل سازمان نظام پزشکی همزمان با روز پزشک به تفصیل درباره آن به صحبت پرداخت.


دکتر محمدرضا ظفرقندی همزمان با اول شهریورماه و زادروز حکیم ابوعلی سینا، ضمن تبریک فرارسیدن روز پزشک، گفت: سالروز تولد حکیم بزرگ ایرانی ابوعلی‌سینا پزشک بزرگ ایرانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ ایرانی را به همکاران خود تبریک عرض می‌کنم. ما به عنوان نماینده جامعه پزشکی کشور ضمن عرض خداقوت به پزشکان، از آنها و همه کادر درمان تشکر می‌کنیم.


کارِ بزرگ جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته

وی تاکید کرد: در ۱۸ ماه اخیر جامعه پزشکی و کادر درمان کار و وظیفه مهمی را به نمایش گذاشت که آن هم ایثار و فداکاری در صحنه‌های مختلف همه‌گیری کرونا بود. این همراهی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کمبودها و مشکلات اتفاق افتاد و همکاران من موفق شدند جان‌های زیادی را نجات داده و جانفشانی کنند.


۳۰۰ شهید مدافع سلامت در مهلکه کرونا

تفاوت میدان نبرد علیه کرونا با دوران دفاع مقدس

وی افزود: حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان داریم که بسیار بیشتر از زمان جنگ است و این موضوع نشانگر حضور جامعه پزشکی در دل خطر کرونا است. افرادی را از جامعه پزشکی سراغ دارم که یک یا دوبار به کرونا مبتلا شدند ولی هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مریض کرونایی را ویزیت می‌کنند. پزشکان عمومی، متخصصان عفونی، داخلی، ریه، بیهوشی و...  با مبتلایان به کرونا مواجه هستند و در معرض خطر بسیاری قرار دارند و این در حالی است که علاوه‌ بر خودشان، خانواده‌هایشان نیز در معرض خطر هستند و این تفاوت بارز کرونا با زمان دفاع مقدس است؛ در آن زمان تیم‌های اضطراری که به جبهه می‌رفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلکه کرونا خانواده پزشکان هم در خطر هستند و باید به این امر توجه شود.


بلاتکلیفی نیمی از شهدای مدافع سلامت

خانواده شهدا حمایت شوند

رئیس سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: از حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت کادر درمان بر اساس آمار ما حدود ۱۶۰ نفر پزشکان هستند. متاسفانه هنوز تکلیف نیمی از تعداد یاد شده مشخص نشده است و حمایتی که باید از آنها صورت گیرد، برقرار نشده است. وقتی کسی از جامعه پزشکی شهید می‌شود باید از خانواده او حمایت شود؛ در صورت عدم حمایت سایر پزشکان نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند که پا در این عرصه پرخطر بگذارند. شهدای کادر درمان باید در اولویت رسیدگی و حمایت قرار گیرند.

مقالات دیگر: فیزیوتراپی در منزل شرق تهران

وی درباره اختلاف آمار میان آنچه که نظام پزشکی از تعداد شهدای مدافع سلامت اعلام می‌کند با عددی که وزارت بهداشت می‌گوید، تصریح کرد: در یک ستاد که یک عضو آن وزارت بهداشت و عضوی دیگر بنیاد شهید است، تعیین مصداق شهدای سلامت انجام می‌شود و بر اساس آنچه که ما می‌دانیم، هنوز بیش از نیمی از این ۳۰۰ پرونده‌ رسیدگی نشده است و این امر باید تسریع شود. ما به خانواده شهدای سلامت سر می‌زنیم و برخی از خانواده‌ها با کمک دیگران زندگی می‌کنند. این موضوع اصلا خوب نیست و باید دولت حمایت درستی انجام دهد.

عضویت ۳۲۰هزار نفر در سازمان نظام پزشکی

آمار ۱۴۰هزار نفری پزشکان در کشور

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار پزشکان در کشور، بیان کرد: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصص‌های مختلف تحصیل کرده‌اند.


حضور پزشکان در مناطق محروم؛ نیازمند حمایت

ظفرقندی درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود پزشک در کشو نیز به ایسنا، گفت: کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور و آمایش‌های سرزمینی متفاوت است؛ یعنی در جایی انبوه پزشک و در نقطه دیگر کمبود پزشک داریم؛ بنابراین ساماندهی و توزیع مناسب پزشکان از هر رشته‌ای در نقاط مختلف باید صورت گیرد و لازمه این امر حمایت کافی است. اگر بگوییم در فلان شهر یا روستا کمبود داریم پس به طور مداوم نیرو تربیت کنیم مشکل حل نخواهد شد. اگر در منطقه محرومی معضل کمبود پزشک داریم، باید حمایت لازم را از پزشک و خانواده‌اش داشته باشیم تا بتواند برای خدمت به منطقه محروم برود. اعتقاد دارم مشکل اصلی ما اکنون این است که حمایت کافی از کادر درمان و جامعه پزشکی برای حضور در مناطق صورت نمیگیرد.


موانع تحصیلی پزشکان و آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی

وی افزود: فرد با ضریب هوشی برجسته به سختی درس می‌خواند و با رتبه خوبی به دانشگاه علوم پزشکی می‌رود و آنجا هم حداقل ۷ سال دوره سخت تحصیل را می‌گذراند و سرانجام فارغ‌التحصیل می‌شود اما بعد از اتمام درس باید طرح خارج از مرکز را بگذراند؛ سپس بازمی‌گردد و باید در کنکور دوم در یک رقابت سنگین دیگر با نسبت قبولی یک به ۸ شرکت کند که تخصص بگیرد تا پس از ۴ یا ۵ سال تحصیل و اخذ تخصص پزشکی، مجددا به طرح خارج از مرکز و منطقه محروم برود. بدون حمایت کافی از این فرد، او وارد دوره تخصص نمی‌شود؛ زیرا رشته‌ها را سنگین با آینده مبهم می‌بینند. به عنوان مثال گاهی حتی یک سوم ظرفیت اعلام شده رشته‌هایی مانند طب اورژانس و بیهوشی دانشگاه‌ها پر نمی‌شود و این معنایش این است که آینده روشن اجتماعی و اقتصادی برای فرد وجود ندارد و افراد ترجیح می‌دهند یا به کشوری دیگر مهاجرت کنند یا ادامه تحصیل را رها کنند.


تعهد محضری برای تعهدات اجباری

با تربیت انبوه پزشک به جایی نمی‌رسیم

او ادامه داد: طرح تعهد خارج از مرکز برای ۳ دوره عمومی، تخصص و فوق تخصص اجباری است و بسته به محل خدمت و میزان محروم بودن منطقه مدت آن بین ۳ تا ۵ سال متغیر است. ما مکررا در این مورد با وزارت بهداشت رایزنی کردیم. بر اساس آنچه‌ که در قانون وجود دارد باید کلا یک بار طرح خارج از مرکز برای هر ۳ دوره تحصیلی داشته باشیم؛ ولی اکنون وزارت بهداشت از فرد تعهد محضری می‌گیرد که ۳ تا ۵ سال برای دوره تخصص طرح بگذراند و این دیگر در قانون نیست. حال تصور کنید در سنین اخذ تخصص یا فوق تخصص فرد می‌خواهد تشکیل خانواده بدهد و سخت است که مثلا خانم دکتری با دو فرزند به منطقه محروم برای خدمت برود اما شوهرش مجبور باشد جای دیگری کار کند. اگر این مسائل حل نشود با تربیت انبوه پزشک به جایی نمی‌رسیم.


وی در ادامه تاکید کرد: اگر با ساده انگاری از موضوعات یاد شده بگذریم و بگوییم مثلا به جای سالی ۱۰۰ پزشک، ۳۰۰ پزشک تربیت می‌کنیم، کیفیت کاهش می‌یابد؛ زیرا علم بالینی و بر مبنای تجربه اندوزی است. پس باید متناسب با ظرفیت آموزشی دانشجو پذیرش شود ‌و همچنین متناسب با ظرفیت‌های اشتغال، آمایشی و جذب نیرو در مراکز مختلف، نیرو تربیت شود. در غیر این صورت افزایش کادر پزشکی به نتیجه مطلوبی برای رفع نیازهای کشور منجر نمی‌شود.


خلاء "پزشکی خانواده" در کشور

ظفرقندی با تاکید بر اینکه پایه درمان در کشور پزشکان عمومی هستند، تصریح کرد: جایگاه مناسب پزشکان عمومی این است که در ساختار مناسب پزشکی کشور با نظام پزشکی خانواده قرار گیرند. متاسفانه علی‌رغم قدمت این طرح، هنوز هم در بسیاری از مناطق شهری نظام پزشکی خانواده برقرار نیست. الان در تهران مستقیما به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید در صورتی که قاعده این است که به یک پزشک خانواده که پزشک عمومی است مراجعه شود و سپس او در صورت لزوم شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. تا وقتی این مسیر درست نشود نه پزشکان عمومی در جای درست خود قرار می‌گیرند و نه هزینه‌های بهداشت و درمان، اقتصادی خواهد شد. باید نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک در پرونده‌های الکترونیک اصلاح شود. متاسفانه هنوز جایگاه درست برای پزشکان عمومی ایجاد نشده است که در آن جایگاه قرار گیرند.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اشتغال به کار پزشکان در مشاغل دیگر، به ایسنا گفت: اینکه چند درصد از دانشجویان دوره پزشکی را می‌گذرانند اما به بهره‌وری درستی نمی‌رسند، ابعاد متفاوتی دارد. اینکه فردی دوره پزشکی را بگذراند و وارد شغل دیگری شود یا از کشور مهاجرت کند، هدر رفت سرمایه است. گاهی نیز ممکن است حرفه پزشکی تامین کننده نیاز زندگی فرد نباشد و مجبور باشد در کنار آن فعالیت دیگری هم انجام دهد درهر صورت آنچه‌ که وجود دارد این است که تعداد زیادی از پزشکان پس از فارغ‌التحصیل شدن به بهره‌دهی مناسب برای جامعه نمی‌رسند.


رزیدنتی؛ دوره ای سخت و پرزحمت

ظفرقندی با اشاره به دوره رزیدنتی و با بیان اینکه این دوره، دوره سختی از زندگی یک پزشک است، ادامه داد: با توجه به کشیک‌ها و شب بیداری‌های زیاد بویژه در شرایط فعلی با وجود کرونا، رزیدنتی دوره سخت و پر زحمتی است و اگر آینده روشنی مقابل آن نباشد فرد با ناامیدی و افسردگی مواجه خواهد بود. هر کسی به فارغ‌التحصیلان آن رشته نگاه می‌کند و اگر این افراد شرایط مناسب کاری نداشته باشند یا در صدد خروج از کشور باشند، طبیعتا فرد دیگر هم برای ادامه آن رشته امیدی نخواهد داشت. این موضوع بحثی است که باید در قالب اصلاح ساختار به آن توجه کنیم یعنی اگر فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود جایگاه و شرایط مناسبی پیدا کند، می‌تواند به راهش ادامه دهد. ترک تحصیل، خستگی مفرط و افسردگی را در جاهایی می‌بینیم که آینده روشنی مقابل فرد در آن رشته وجود ندارد.

مقالات دیگر: لکه برداری فرش ابریشم

افزایش درخواستها برای مهاجرت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان نیز گفت: میزان درخواست برای مهاجرت در این ایام افزایش یافته است و این هم به شرایط کاری، اجتماعی و اقتصادی بازمی‌گردد. ما در سازمان نظام پزشکی یک مرحله داریم که افراد برای ارائه درخواست یک گواهی مخصوص که یکی از مراحل مهاجرت است به ما مراجعه می‌کنند و این درخواست‌ها رو به افزایش است. حدود ۳۰۰۰ درخواست در سال داریم که نشان دهنده میزان تمایل به مهاجرت است.


۳ ضلع مرتبط با مشکلات جامعه پزشکی

وی مهم‌ترین مشکل جامعه پزشکی را مبتنی بر ۳ عامل دانست و تاکید کرد: ۳ ضلع مرتبط با هم داریم؛ ضلع اول ساختار سلامت است که تا این موضوع بر اساس نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و نسخه‌نویسی قرار نگیرد، جایگاه‌ها درست نخواهد بود و هدر رفت منابع و هزینه‌ها را خواهیم داشت. ضلع دوم اقتصاد سلامت است؛ یعنی یک کشور چقدر حاضر است برای سلامت مردمش هزینه کند و چه سهمی از تولید ناخالص ملی وارد عرصه سلامت می‌شود. اگر این سهم میزان کمی باشد طبیعی است که انگیزه کاری از بین برود و کیفیت درمان کاهش یابد. سهم سلامت یعنی برای بیمه و بیمارستان چقدر هزینه قرار می‌دهید؟ اگر این سهم متناسب با رشد تورم نباشد طبیعتا کیفیت درمان کاهش می‌یابد. ضلع سوم نیز نیروی انسانی و تربیت او است که اگر نیروی انسانی کافی، عالم و با کیفیت و با جایگاه مناسب نداشته باشیم آن دو ضلع دیگر هم بدون کاربرد خواهد شد.  


حق و حقوق کادر فعال در کرونا را بپردازید

ظفرقندی با تاکید بر لزوم حمایت کافی از پزشکان، اظهار کرد: هنوز حق و حقوق بسیاری از کسانی که در بخش کرونا کار می‌کنند هنوز پرداخت نشده است. همان پزشک و پرستار شاغل در بخش کرونا که شب به خانه می‌رود اگر اطمینان نداشته باشد خانواده‌اش واکسن زدند، مدام باید در نگرانی باشد؛ بنابراین آنچه در شرایط کرونا برای کادر درمان مهم است این است که حمایت کافی اقتصادی، اجتماعی و واکسیناسیون خود و خانواده آنها صورت گیرد و وعده و شعار کافی نیست. پرداختی‌ها و تشویقی‌ها در شرایط مناسبی قرار ندارد و یکی از مشکلاتی که بیمارستان‌ها با آن روبرو هستند کمبود پرسنلی است که به دلیل خستگی، ابتلا به کرونا و یا عدم پرداخت مناسب در چرخه خدمت نیستند.


نیاز ۱۰۰ درصدی دوز یادآور واکسن کرونا برای کادر درمان

وی درباره روند واکسیناسیون کرونا برای پزشکان به ایسنا، گفت: تزریق دُز یادآور واکسن ۱۰۰ درصد باید انجام شود؛ زیرا کادر درمان در دل بحران کرونا هستند؛ بنابراین چاره‌ای جز این نیست که برای اینکه بتوانند خدمت رسانی کنند از آنها با دُز سوم حمایت شود. مکرر می‌بینیم کسانی که واکسن زدند اما به کرونا مبتلا می‌شوند؛ زیرا عیار آنتی‌بادی در بدن کاهش می‌یابد. در مطالعات اثبات شده است که عیار آنتی‌بادی بعد از ۶ ماه سیر نزولی پیدا می‌کند و باید واکسن یادآور تزریق شود. در مورد پزشکان و پرستاران تقریبا واکسیناسیون کامل انجام شده است؛ اما کادر درمان شامل منشی مطب، تکنسین دندانپزشکی و... هنوز واکسینه نشده اند. از طرفی خانواده پزشکان نیز یکی از اولویت‌هایی هستند که سریع‌تر باید واکسینه شوند برای اینکه پزشک در خانواده آنها یک ناقل بیماری است.


ظفرقندی درخصوص نوع واکسنی که باید به عنوان دُز سوم به کادر درمان تزریق شود، تاکید کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اکثر کادر درمان واکسن با پلتفرم ویروس کشته شده تزریق کردند و به فاصله ۶ ماه یا باید دُز سوم را از نوع واکسن قبلی تزریق کنند و یا در برخی کشورها نشان داده شده است برای افرادی که ۲ دُز  اول را ویروس ضعیف شده یا کشته شده تزریق کردند دُز سوم را می‌توانند واکسن MRNA تزریق کنند.


آمارها نشانگر عملکرد است

در واکسیناسیون تاخیر داشتیم

رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش پایانی صحبت هایش درباره نحوه مدیریت کرونا نیز به ایسنا تاکید کرد: آمارهای موجود، نشانگر عملکرد است و در شرایط خوبی قرار نداریم. آمار رسمی روزانه درحالی حدود ۶۰۰ فوتی است که خیلی از بیماران هم بدون اخذ تست فوت می‌کنند و در آمار نمی‌آیند؛ البته گواهی فوت آنها بر اساس شواهد کرونا از علائم بالینی با نام کووید۱۹ صادر می‌شود ولی چون تست اخذ نشده در آمار نمی‌آید ‌و به همین دلیل آمار رسمی با آمار بهشت زهرا (س) متفاوت است.


وی گفت: ما اگر واکسیناسیون زودتر و وسیع‌تری تدارک می‌دیدیم امروز شرایط بهتری داشتیم. ما در زمینه واکسیناسیون زودهنگام و گسترده تاخیر داشتیم و در عین حال در اجرای پروتکل‌ها عزم ملی لازم عملیاتی نشد. در خیلی از کشورهای دنیا عدم رعایت پروتکل‌ها جریمه‌های چندصد دلاری دارد اما بر اساس آمار وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکل‌ها در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است و این امر به یک عزم ملی مدیریتی با کمک تمام نهادها نیاز دارد.