یکی از عادتهای خطرناکی که بسیاری از افراد ممکن است بدان مبتلا باشند، شنیدن موسیقی با صدای بلند است.
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل، شنیدن موسیقی در هنگام رانندگی، یکی از عادات اشتباهی که ممکن است بسیاری از افراد با آن درگیر باشند؛ اما این عادت دارای خطراتی که ممکن است از آن آگاه نباشید.
در تحقیقاتی که از سوی دانشگاه برونل لندن به انجام رسیده، شنیدن موسیقی بلند به هنگام رانندگی میتواند به خستگی مغز منجر شده و راننده را در معرض انجام اشتباه قرار دهد.
بر اساس این تحقیق، پژوهشگران ۳۴ داوطلب بالغ را در هنگام انجام رانندگی با شبیه ساز رانندگی در مسیرهای خاص مورد آزمایش قرار دادند.
مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران
در این آزمایش ۸ دقیقه ای، رانندگان با پنج رویداد از جمله عبور عابران پیاده، چراغ قرمز و سبقت کامیون روبرو میشدند و باید پاسخی مناسب به این رویدادها میدادند.
محققان در این بررسی رفتار و عملکرد هر راننده را نیز در شرایطهای صوتی مختلف مانند سر و صدای ترافیک شهری، صحبت کردن، موسیقی آرام، موسیقی بلند، موسیقی بی کلام مورد آزمایش قرار دادند.
آنها در این بررسی دریافتند موسیقی بلند همراه با خواننده سبب میشود تا برانگیختگی احساسی بیشتری در افراد در مقایسه با موسیقی آرام ایجاد کند.
موسیقی بلند
این در حالی است که پژوهشهای پیشین نیز نشان داده بود؛ موسیقی بلند می تواند سطح پرخاشگری را بالا برده و اعتماد به نفس بیش از حد را در میان افراد، خصوصا رانندگان جوان تقویت کند. همچنین رانندگان باید از موسیقی ملایم به هنگام رانندگی در داخل شهرها برای بهبود وضعیت احساسی خود استفاده کنند.
پروفسور «Costas Karageorghis» محقق و روانشناس از دانشگاه برونل، به نشریه تایمز انگلیس گفت: مهمترین نکتهای که هنگام گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی باید در نظر بگیرید این است که مطمئن شوید شخص از نظر روانی دچار بار ذهنی نیست.
همچنین بر اساس این پژوهش با کاهش عوامل حواس پرتی، رانندگان خوب میتوانند روی جاده تمرکز کرده و بنابراین شانس بیشتری برای شناسایی به موقع خطرات احتمالی را دارند.
مقالات دیگر:خانه سالمندان غرب تهرانبا ۵ تا از گرانترین درمان های دندانپزشکی در جهان آشنا شوید
درمان های دندانپزشکی بسیار گسترده بوده و تعدد زیادی دارند...
درمان های دندانپزشکی بسیار گسترده بوده و تعدد زیادی دارند. معمولا ساده ترین درمان دندانپزشکی، ترمیم دندان پوسیده یا کشیدن آن است که هزینههای نسبتا کمتر و مناسبی در تمام دنیا دارند اما یک سری درمان هستند که به طرز عجیبی هزینه های بسیاری بالایی دارند. در این مقاله با 5 درمان دندانپزشکی که گفته می شود گرانقیمتترین درمانها در تمام دنیا و حتی کشور خودمان هستند آشنا خواهید شد. اگر کنجکاو هستید که این درمان ها کدامند حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.
لمینت دندان
* حدود هزینه: 1000 تا 2500 دلار*
لمینت دندان از پرطرفدارترین درمان های دندانپزشکی در سراسر جهان است. این روش به قدری محبوب است که سن افرادی که خواهان آن هستند به زیر 20 سال رسیده است. لمینت دندان نوعی ونیر دندانپزشکی است. آن ها لایه های بسیار نازک و همرنگ دندان هستند که به جهت زیبایی و برطرف کردن عیوب ظاهری به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند.
قیمت لمینت دندان بر اساس هر واحد یا هر دندان محاسبه می شود و به صورت حدودی هزینه هر واحد از آن در جهان می تواند به 2500 دلار برسد. جایگزین ارزان قیمت لمینت دندان ونیر کامپوزیت دندان است که از نظر زیبایی تقریبا مشابه با لمینت است ولی هزینه به مراتب کمتری در بر دارد.
هزینه لمینت دندان در ایران چقدر است؟
لمینت ها بسته به فاکتورهای مختلفی هزینه های متفاوتی دارند. آن ها به صورت حدودی در محدوده قیمت 2 تا 3 میلیون تومان هستند اما ممکن است بیشتر از این هزینه در بر بگیرند. برای اطلاع از تعرفه دقیق لمینت دندان می توانید روی کلیدواوژه قیمت لمینت دندان کلیک کنید. در صفحه باز شده جدول تعرفه لمینت درج شده و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه شده است.
چرا هزینه لمینت دندان زیاد است؟
لمینت دندان نوعی پروسه و روش زیبایی دندان است. آن دسته از درمان های دندانپزشکی که به منظور زیبایی دندان صورت می گیرد عملاً تحت پوشش بیمه دندانپزشکی شما قرار نمی گیرد. به این ترتیب، تمام پروسه های زیبایی دندان به دلیل اینکه میبایست خودتان هزینه آن را پرداخت کنید گرانتر هستند. بنابراین این می تواند گران بودن هزینه لمینت دندان را توجیه کند.
ایمپلنت دندان
* حدود هزینه: 1500 تا 3000 دلار*
ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته است. یک ایمپلنت از چند بخش تشکیل شده و مهم ترین قسمت آن یک پیچ از جنس تیتانیوم است که در نقش ریشه دندان از دست رفته وارد استخوان فک شده و به آن جوش میخورد. سپس اباتمنت و روکش دندان را روی آن قرار می دهند تا مبدل به یک دندان مستحکم و زیبا شود.
ایمپلنت ها طوری طراحی و کاشته می شوند که با فک شما جوش می خورند و مانند دندان طبیعی عمل می کنند. در اکثر موارد، می توانید انتظار داشته باشید که ایمپلنت های شما تا آخر عمر دوام قابل قبولی داشته باشند.
گفته می شود که هزینه اولیه کاشت ایمپلنت معمولاً بیشتر از درمان های جایگزین مانند بریج یا دندان مصنوعی است. اما اجازه ندهید برچسب قیمت بالا، شما را فریب دهد. زیرا اگرچه شما در ابتدا برای داشتن ایمپلنت هزینه بیشتری می پردازید، اما به سبب اینکه تا پایان عمر آن را خواهید داشت، در هزینه های آینده دندانپزشکی صرفه جویی خواهید کرد. این درحالی است که روش های جایگزین مانند دندان مصنوعی طول عمر و دوام کمتری دارند و مکررا روی دست شما هزینه میگذارند.
ارتودنسی دندان
* حدود هزینه: 3000 تا 7500 دلار*
ارتودنسی یکی از تخصصی ترین شاخه های دندانپزشکی است که متخصصان آن به مرتب کردن نامنظمی های دندانی و رفع ناهنجاری های فکی میپردازند. از آنجا که این درمان زمانبر است و پیچیدگی های خاص خود را دارد به عنوان یکی از گرانترین درمان های دندانپزشکی شناخته می شود. برخلاف تصور، درمان های ارتودنسی تنها مخصوص کودکان نیستند و مادامی که بیشتر دندان ها سالم باشند حتی در سنین بلا 50 سال نیز می توان ارتودنسی کرد.
چرا هزینه ارتودنسی زیاد است؟
در تمام دنیا به دلیل اینکه تجهیزات ارتودنسی گران هستند و مدت زمان درمان بیشتری دارند، هزینه آن ها نیز بسیار بیشتر از روش های مرسوم دندانپزشکی دیگر است. همچنین درمان های ارتودنسی کاملا تخصصی هستند و باید توسط ارتودنتیست انجام شوند و این متخصص نیز حق الزحمه بیشتری نسبت به دندانپزشکان دیگر میگیرد.
جراحی دهان و دندان
* حدود هزینه: 500 تا 10000 دلار*
یک سری جراحی خاص در ناحیه دهان و دندان انجام می شود که هزینه بالایی دارند و عمده دلیل گران بودن آن ها این است که پیچیده هستند، با ریسک زیادی همراهند و در کل به شیوه جراحی صورت میگیرند. مثلا جراحی فک، جراحی لثه، جراحی برای کشیدن دندان و ... تنها تعدادی از این عمل ها هستند.
روکش دندان یا تاج دندان
* حدود هزینه: 1000 تا 3500 دلار*
روکش ها از جمله کاربردی ترین پروتزهای دندانی در دندانپزشکی هستند. آن ها آخرین راه حل نجات دندان و نابودی آن هستند. اگر دندانی به قدری پوسیده باشد که نشود با پر کردن آن را احیا کرد با کمک روکش ترمیم می شود. روکش دندان معمولا پس از عصب کشی گسترده دندان استفاده می شود و به خوبی از دندان محافظت می کند. این پروتز کاربردی ظاهری مشابه با تاج دندان خودمان دارد.
یک روکش دندان ممکن است از مواد مختلفی مانند سرامیک، کامپوزیت، طلا، زیرکونیوم، استیل و .... هزینه روکش دندان بسته به ماده ای که در ساخت آن استفاده شده متغییر است ولی به هر حال جزء گرانترین درمان های دندانپزشکی در دنیا به شمار می رود. لازم به ذکر است که روش جایگزین روکش می تواند بیلداپ دندان با ونیر کامپوزیت نیز باشد.
چرا قیمت روکش دندان زیاد است؟
از نظر پولی، روکش های دندانی به اندازه بسیاری از درمانهای دیگر هزینه ندارند ... اما به نظر می رسد گران تر هستند زیرا هزینه آنها بیش از پرکردن معمولی دندان است و در اکثر برنامه های بیمه ای اصلا پوشش داده نمی شوند. در نتیجه، مردم تمایل دارند که نصب آنها را به مدت طولانی تری به تعویق بیندازند.
نقش رسانه ملی در شناخت موسیقی و پیامدهای فرهنگی آن
تهران- ایرناپلاس- رویدادهای موسیقی چون جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی برگزار و داوری شده و خاتمه مییابند که به ندرت و یا اصلا از طریق صداوسیما به عنوان رسانه ملی منتشر نمیشوند و به این عملکرد رسانه ملی نقدهایی وارد شده است.
به گزارش ایرناپلاس، تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر، ارزان و در دسترسِ مردم میتواند به نوعی فرهنگ و هنر هر سرزمینی را توسعه و ارتقاء دهد؛ آنگونه که گویی همه مردم در یک مدرسه همگانی تاثیرپذیری دارند.
در این میان موسیقی به سبب جذابیتهایی که دارد و ارتباطی که مردم با آن برقرار می کنند، میتواند به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی مورد حمایت و توجه رسانه ملی قرار گیرد.
در واقع این رسانه با تولید برنامههای گوناگون موسیقایی و پخش آثار بزرگان و پیشکسوتان این عرصه میتواند نقش مهمی در حفظ و زنده نگهداشتن موسیقی اصیل و با محتوا و کیفیت را ایفا کند.
اما این رسانه در ساخت برنامه هایی از این دست فعال نبوده و یا حضور بسیار ضعیفی دارد چنانکه همواره با کمبود چنین محتواهایی روبهرو است. البته در مواردی برنامههای خوبی در حوزه موسیقی در این سالها به روی آنتن رفته است اما به دلیل حمایت نکردن از آن بعد از مدتی قطع شدهاند.
هفته گذشته هم حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز که چندین دوره نقش مشاور و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان را عهده دار است از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان انتقاد کرد.
وی در این باره گفت: «صدا و سیما مشغول امور سیاسی است و از چنین رویدادهایی غفلت میکند. مدیران تلویزیون از تاثیر چنین جشنوارهایی بر رشد معرفت شنیداری جامعه غفلت دارند و آن را بهعنوان یک رویداد ملی جامع، ضبط و پخش نمیکنند.»
وی گفت : «اگر بخواهیم فراگیری درصورت این رویداد وقوع یابد، ضرورت دارد که رسانهها کمک کنند، مطمئنم محتوای جشنواره موسیقی جوان بهطور کلی منش صدق دارد و درمیان هنرمندان موسیقی راه فراگیری میرود.»
اما به راستی تلویزیون تا چه اندازه بر سلیقه مردم در انتخاب موسیقی ارزشمند و ایرانی تاثیر میگذارد؟ آیا این رسانه در این سالها واقعا از پخش و تولید برخی برنامههای موسیقایی و پوشش برنامهها غفلت کرده است و اگر چنین است در کدام بخشها بوده است؟
در همین موضوع با هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی به گفت وگو پرداختیم.
اندک بودن میزان مصرف موسیقی ایرانی در شبکههای تلویزیون
ایرناپلاس: نقش صدا و سیما و برنامههای تلویزیونی در گرایش مردم به سمت موسیقی ایرانی چقدر است و نظارتها چگونه میتواند بر کیفیت آثار موسیقایی تلویزیون و دیگر تولیدات اثرگذار باشد؟
هوشنگ جاوید: دو نوع شورا در حوزه شعر و موسیقی کشور داریم که به صورت پیشینی نظارت دارند. ایراد این نوع نظارت آن است که نوعآوری، تفکر و اندیشه صحیح نسبت به موضوعات را از هنرمند میگیرد. اما به اعتقاد من اگر نظارتی وجود داشته باشد باید به صورت پسینی باشد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰ سال است که نهادی به نام دفتر صیانت از هنر و هنرمند ایجاد کرده است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد قوی عمل کند باید وظایفی را به این دفتر بسپارد و نظارتهای پیشین را کنار بگذارد.
باید دیگر به نظارت موسیقی و شعر نیاز نداشته باشند و دست هنرمند را باز بگذارند. یعنی هنرمندان آثاری را که فکر میکنند برای جامعه خوب و مناسب است، تولید کنند.
به طور قطع عدهای به این تولیدات زمانی که به بازار بیایند، نقد دارند و همانطور که برخی برای بعضی از تولیدات موسیقی نقد مینویسند به همان اندازه برخی از دستگاههای فرهنگی هم ممکن است نقد داشته باشند که اگر نسبت به آثار تولیدی نقد و مشکل جدی داشته باشند میتوانند به دفتر صیانت شکایت ببرند و با بیان ادلههایشان نسبت به آن آثار شکایت نمایند.
در آنجا تهیهکننده و هنرمند یا شاعر دفاع میکند که ممکن است برنده یا بازنده هم شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نظارت پسین تمام اتهامهایی که در حال حاضر از جاهای مختلف به آن وارد میشود را از خود مبرا میکند و به عنوان یک داور عادل آثار هنرمندان و منتقدان را قضاوت و داوری میکند که به نظر من این بهترین راه است.
البته صدا و سیما علاوه بر نظارت پیشینی، نظارت پسینی هم دارد. یعنی شعر را بعد از تایید و زمانی که در اثری به کار برده میشود توسط گروه نظارت بررسی می کند که آیا درست ترکیب شده یا خیر و آیا موسیقی برای آن شعر مناسب است یا خیر.
این شکل از نظارت جلوی نوآوری صحیح و اندیشه را میگیرد و یک سویه عمل میکند. به همین دلیل است که به تعداد بینهایت؛ شعرهای عاشقانه کممحتوا داریم که بیشتر در بخش موسیقی سّبُک جامعه حرکت میکنند. اما نقش صدا و سیما در این میان چیست؟
باید گفت که میزان مصرف موسیقی ایرانی یا به عبارت دیگر آن چیزی که به عنوان موسیقی ردیف و دستگاه و موسیقی نواحی و مناطق میشناسیم در شبکههای اصلی صدا و سیما بسیار اندک است.
ضعف رسانه ملی در شناخت موسیقی
ایرناپلاس: چه دلایلی باعث میشود که کیفیت آثار موسیقایی به این اندازه کاهش پیدا کند که شاهد پخش برخی از آنها در رسانهای مانند تلویزیون هستیم؟
جاوید: موسیقی امروزی، موسیقی فرنگی را در ذهن جامعه ایرانی جا میاندازد و این افراد در گروه نظارت چه بالادستی و چه پاییندستی به جای اینکه به این قسمت مساله فکر کنند مسیر را اشتباه میروند و بیشتر متن را محور موضوع قرار میدهند.
به نوعی خوبی و بدی یک اثر را از روی متن داوری میکنند در حالی که این کار کاملا غلط است. درواقع خوبی و بدی یک اثر در تلفیقی است که صورت میگیرد. باید بررسی کرد که تا چه اندازه موسیقی فرنگی به وسیله متن ایرانی و فارسی به خورد ذهن مخاطب داده میشود.
این موسیقی پاپ که میشنویم و رنگ و لعابی که به آن میدهند، ایرانی نیست. استادان بزرگ موسیقی ایران بارها اینها را گوشزد کردند، اما قبل انقلاب دولت وقت گوش نداد و در انقلاب هم این قضیه وارونه شد و بعد از ۵ الی ۶ سال بعد از انقلاب و در اواخر دوره جنگ، شاگردان همان افرادی که موسیقیهای ایرانی را ترویج میکردند، روی کار آمده و همان شکلها را ترویج نموده و خیلی سعی کردند بگویند این موسیقیها بهتر است.
در واقع بسیاری از دستاندرکاران صدا و سیما و تهیه کنندگان رسانه ملی در شناخت موسیقی ضعف دارند و به صورت سلیقهای عمل میکنند. چون سالهاست حتی در تلویزیون و دانشکده صدا و سیما، موسیقی تدریس نمیشود و تدریس آن را حذف کردهاند به همین دلیل شناختی از موسیقی ندارند، در نتیجه بر اساس سلیقه عمل میکنند.
آثاری که از این رسانه پخش میشود برای جامعه ما که مدعی یک جامعه انقلابی و حماسی هستیم در بسیاری موارد ناشایست است و همین مساله برای مخاطب مشکلآفرینی میکند. اگر به ذات این موسیقی نگاه کنید میبینید که این موسیقی با ادوات خود دارای بالاترین معنویت درک و دریافت بوده است.
اگر غیر از این بود پس از اسلام برای این موسیقی، سه هزار رساله توسط حکمای اسلامی نوشته نمیشد. به هر حال آن افراد که نیاکان ما به حساب میآیند در بخش هنر، انسانهای بیسوادی نسبت به دین نبودند و علاوه بر دین و مذهب هنر را هم میشناختند. درباره بند بند موسیقی ایرانی رسالهها و خطابههای مذهبی مثبت نوشتهاند.
جای خالی پیشکسوتان و جوانان با استعداد در تلویزیون
ایرناپلاس: با یک بررسی ساده متوجه میشویم که ساخت برنامههای موسیقیمحور در تلویزیون بسیار اندک است، علاوه بر آن یکی از داوران جشنواره ملی موسیقی جوان از غفلت تلویزیون از این رویداد انتقاد کرده، به اعتقاد شما این غفلت و انتقادها بیشتر در چه بخشهایی قابل مشاهده است؟
جاوید: احساس و سلیقه ما با خط مشی واقعی یک رسانه متفاوت است. بر طبق سلیقه، منِ پژوهشگر علاقه دارم که همه اتفاقات موسیقی از رسانه پخش شود. البته در جشنوارههایی که برگزار میشود بسیاری از شرکتکنندگان و مخاطبان از نوع داوریها گلایه داشتهاند که تا چه اندازه صحیح است، نمیدانیم.
اما اگر این رویداد از رسانه پخش شود ممکن است بهانههای متفاوتی دست افراد و جریانها بدهند و در این شرایط یک رویداد هنری تبدیل میشود به عرصه برخوردهای سیاسی. تلویزیون.
در برخی از برنامههایش ممکن است به جوانان میدان دهد. اما کمبود و خلاء اجرای صرف موسیقی در رسانه ما وجود دارد.
میتوانستند این مشکل را حل کنند و بسیار هم ساده بود اما متاسفانه نکردند. برای مثال یک زمان برنامه «تماشاگه راز» که با همت برادران مناجاتی تولید و پخش میشد، خدمت بزرگی به تبلیغ موسیقی ایرانی کرد آن هم در بحبوحهای که موسیقی داشت فراموش میشد.
هنرمندان درجه یکی در این برنامه حضور پیدا کردند که در حال حاضر هیچ یک از آنان در این رسانه دیده نمیشوند.
در «تماشاگه راز» یک خواننده و یک یا چند نوازنده میآمدند و برنامه اجرا میکردند. در واقع برنامهای سنگین و وزین بود که کسی هم اعتراض نداشت. اما متاسفانه این رسانه همین را هم از مردم دریغ کرد. تلویزیون در حال حاضر هم می تواند برنامههایی از این دست را ارائه دهد ومفهوم معنوی موسیقی ایرانی را میشود از رسانه دید و شنید اما تا وقتی که اجرا نشود سودی ندارد.
در حال حاضر به فراغ و هجران آواز ایرانی دچار شدهایم. پیشکسوتان بسیاری در این عرصه داریم که سالهاست چهرهای از آنها از این رسانه پخش نشده است. برای مثال هنرمندی مانند حسین علیشاپور سالها زحمت کشید اما در این ۲۰ سال گذشته یک تصویر هم از ایشان در این رسانه دیده نشده است.
به راستی چرا این رسانه از این افراد استفاده نمیکند و آنها را به کار نمیگیرد. جوانان بااستعداد بسیاری در این زمینه هستند که آواز ایرانی را خوب فرا گرفتهاند اما جایی برای ارائهاش ندارند.
به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشایخی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، اصناف و کسبه و ادارات اعلام کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت گروه های شغلی ۱ و ۲ با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغلی از جمله کلیدسازی، خشکشویی، شیشه بری، عینک فروشی های طبی، تجهیزات پزشکی […]
به گزارش راهبردنامه؛ محمدرضا مشایخی با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، اصناف و کسبه و ادارات اعلام کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت گروه های شغلی ۱ و ۲ با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغلی از جمله کلیدسازی، خشکشویی،
شیشه بری، عینک فروشی های طبی، تجهیزات پزشکی و دکه های روزنامه فروشی می توانند همانند اصناف ضروری مانند داروخانه ها، نانوایی ها، سوپرمارکت ها و رستورانهای بیرون بر به فعالیت خود را ادامه دهند.
وی افزود: با توجه به محدودیت های وضعیت نارنجی همچنان گروه های شغلی ۳ و ۴ شامل ( مدارس، دانشگاهها، حوزههای علمیه، آموزشگاههای فنی و حرفهای، زبانسراها، آموزشگاهها و کتابخانهها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه،تالارهای پذیرایی، آرایشگاههای زنانه و سالنهای زیبایی ،همایشها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانهروزی، باشگاههای ورزشی مربوط به ورزشهای پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافهها، چایخانهها و قهوهخانهها با عرضه مواد دخانی،شهربازیها و مراکز تفریحی) همچنان تعطیل خواهند بود.
مشایخی با اشاره به تداوم محدودیت های ترافیکی و رصد خودروهای غیربومی در وضعیت نارنجی گفت: منع تردد خودروها در سطح شهر از ساعت ۲۲ شب تا ۳ صبح استمرار خواهد داشت و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان همچنان ممنوع بوده و ضمن اعمال جریمه مصوب به پلاک های غیربومی از ورود این خودروها به سطح شهر جلوگیری خواهد شد.
فرماندار میانه خاطرنشان کرد: امروز تنها راه عبور این وضعیت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری مردم و مسئولان است.
مقالات دیگر:دفتر وکالت غرب تهران