موسیقی در جامعه ما متولی ندارد / خط قرمزهای ارشاد مانع خلاقیت هنرمندان

حیاتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز:
موسیقی در جامعه ما متولی ندارد / خط قرمزهای ارشاد مانع خلاقیت هنرمندان


آموزشگاه تار غرب تهران

مدرس موسیقی و آهنگساز گفت: خط قرمزهایی که ارشاد جلوی پای هنرمندان می‌گذارد موجب از بین رفتن خلاقیت آنان می‌شود و نمی‌توان انتظار ارائه کارهای خوب را از آنان داشت.


ابوالفضل حیاتی، مدرس موسیقی و آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره علت گرایش جوانان به موسیقی‌های نابهنجار اظهار کرد: یکی از دلایل مهمی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد این است که ما ذائقه شنونده‌هایمان را از بین برده‌ایم.


وی افزود: وقتی کار ارزشمندی ساخته می‌شود و مخاطب نداشته باشد، هنرمند نیز مجبور می‌شود که سطح کیفی کارش را پایین بیاورد که نتیجه‌اش می‌شود روندی که در حال حاضر به آن دچار شده‌ایم.


حیاتی ادامه داد: وقتی جوانان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در یک خفقان به سر می‌برند این موضوع برایشان تبدیل به یک عقده می‌شود و در نتیجه عصیان‌گر می‌شوند و تمایلی به فکر کردن ندارند و هر چه به خوردشان دهند می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید:

تنزل جایگاه موسیقی محلی در ایران / لازم است تعداد جشنواره‌های موسیقی افزایش یابد
مدرس موسیقی گفت: یکی دیگر از دلایلی که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد این است که متاسفانه در منظر مدیران و مسئولان کشور، فرهنگ آخرین موضوعی است که مهم به نظر می‌رسد و چندان برای آن ارزش قائل نیستند.

وی همچنین با اشاره به خط قرمزهای ارشاد عنوان کرد: خط قرمزهایی که این سازمان جلوی پای هنرمندان می‌گذارد موجب از بین رفتن خلاقیت آنان می‌شود و نمی‌توان انتظار ارائه کارهای خوب را از آنان داشت.


حیاتی افزود: البته مشکل دیگری که در این بین بر همه این مسائل دامن زده است همه‌گیری کروناست که البته این بیماری در همه کشورها باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد اما این مشکلات در کشور ما به گونه‌ای دیگر بود.


مدرس موسیقی گفت: کرونا در ایران باعث شد تا بسیاری از برنامه‌ها به صورت آنلاین برگزار شود، اما وقتی موسیقی متولی نداشته باشد این موضوع به شکلی آسیب‌رسان ادامه پیدا می‌کند چرا که وقتی کسی نیست تا تعریف و ملاکی برای کیفیت تعیین کند هر کسی می‌تواند داعیه استاد بودن داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع گفت: طی اتفاقاتی که در این دو سه سال اخیر افتاد هرکسی برای خود در اینستاگرام صفحه‌ای ایجاد کرد و داعیه معلم شدن داشت، همین مسئله موجب شد که چارچوب و اسلوبی که باید ادامه پیدا می‌کرد به هم بخورد و قوانین خراب شود.

حیاتی در پایان تاکید کرد: موسیقی در کشور ما به شدت به هم ریخته است و باندبازی در آن موج می‌زند و انگار این عرصه تنها در دستان یک عده خاص می‌چرخد که امیدوارم این روند هر چه سریع‌تر درست شود

قالیشویی پیروزی



سامانه یکپارچه خودرو و وعده‌های اجرا نشده

قرعه کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو آغاز شد، اما وعده‌های معاون وزیر عملی نشد.

به گزارش رادیو پیام از خبرگزاری صداوسیما؛ پس از اینکه فاطمی امین وزیر صمت دلالی خودروسازان در شیوه قبلی فروش خودرو را قبول کرد، وزارت صمتی‌ها تصمیم گرفتند که فرآیند ثبت نام و فروش خودرو در سامانه‌ای یکپارچه و زیر نظر سازمان حمایت صورت گیرد.

مقالات بیشتر:شیشه بری جردن

طبق گفته توکلی مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ثبت نام کردند که از این میزان ثبت نام سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۲ نفر در طرح حمایت از خانواده بوده است.

براساس قانون حمایت از جوانی جمعیت مادران بیش از دو فرزند از اواخر آبان ماه سال ۱۴۰۰ باید خودرو دریافت می‌کردند، اما با چندماه تاخیر، این قانون به خودروسازان ابلاغ شد؛ منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت تاخیر در اجرای این قانون را پذیرفته و وعده داده بود که برای جبران آن، سهم مادران در سامانه یکپارچه فروش خودرو وزارت صمت بیشتر خواهد شد.

وعده معاون صنایع حمل و نقل در این مرحله از تخصیص عملی نشد و از این ۱۷۶ هزار خودروی اختصاص یافته تنها ۵۰ درصد آن به مادران تعلق گرفت.

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این دوره ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت نام کردند که بعد از استعلام از نهاد ذیربط و ثبت احوال کشور‏، ۱۴۵ هزار نفر واجد این شرایط شناخته شدند.

حالا که وزارت صمت تخلف خود را در اجرای کامل قانون جوانی جمعیت پذیرفته باید دید چه زمانی وعده‌های وزیر و مسئولان این وزارت خانه در جبران تاخیر اختصاص خودرو به مادران اجرایی می‌شود؟

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه

انواع شیشه

انواع شیشه

شیشه بری بلوار فردوس

ویکی‌پدیا

شیشه سیلیکاتی
ماسه کوارتز (سیلیکا) ماده خام اولیه تولید شیشه‌های موجود در بازار است.
سیلیسیم دی‌اکسید (با ترکیب شیمیایی SiO۲) پایه‌ای‌ترین مادهٔ سازندهٔ شیشه است. در طبیعت، در اثر برخورد آذرخش با ماسه واکنش شیشه‌شدگی کوارتز رخ می‌دهد که در نتیجهٔ آن یک ساختار توخالی (لوله‌ای) ریشه مانند، به نام سنگ آذرخشی پدید می‌آید. شیشهٔ سیلیسی که در درجهٔ نخست از سیلیس ساخته شده‌است به دلیل داشتن دمای انتقال بالای ۱۲۰۰ درجهٔ سلسیوس، برای کاربردهای ویژه‌ای مورد نیاز است اما برای عموم چندان کاربرد ندارد[۱۸] به همین دلیل چند مادهٔ خام دیگر هم به ترکیبات آن افزوده می‌شود تا فرایند ساخت را آسان‌تر کند. یکی از این مواد سدیم کربنات (Na۲CO۳) است که دمای انتقال شیشه را پایین می‌آورد. سدیم کربنات باعث می‌شود تا شیشه در آب قابل حل شود، برای جلوگیری از این ویژگی مقداری آهک (اکسید کلسیم CaO) که از سنگ آهک به دست می‌آید، به همراه اکسید منیزیم (MgO) و آلومینا (Al۲O۳) به آن افزوده می‌شود تا شیشه پایداری بیشتری پیدا کند. شیشه در نهایت از ۷۰ تا ۷۴ درصد وزنی سیلیس ساخته شده‌است و شیشه آهک سوددار نام دارد.[۱۱] این‌گونه از شیشه ۹۰ درصد از شیشهٔ تولیدی را دربرمی‌گیرد.

شیشهٔ آهک سوددار
۷۲٪ سیلیس + ۱۴٫۲٪ اکسید سدیم (Na۲O) + منیزیم ۲٫۵٪ + آهک ۱۰٫۰٪ + آلومینا ۰٫۶٪. شفاف، به آسانی شکل می‌پذیرد و بهترین گزینه برای شیشهٔ پنجره است. انبساط گرمایی بالایی دارد و پایداری کمی در برابر گرما (۵۰۰ تا ۶۰۰ درجهٔ سانتیگراد). کاربرد در پنجره، ظرف‌های شیشه‌ای، حباب روشنایی (لامپ) و شیشهٔ لوازم دکوری موجود در خانه مانند شیشهٔ میز و …

شیشهٔ سدیم بوروسیلیکات، پیرکس
مقالهٔ اصلی: شیشه بوروسیلیکات

یک ظرف مدرج پیرکس از جنس شیشه بوروسیلیکات. شیشه‌های بوروسیلیکاتی تحمل بالایی در مقابل ترک برداشتن در اثر شوک حرارتی دارند.
شیشه‌های بوروسیلیکاتی (که بیشتر با نام‌های تجاری پیرکس، دوران و … شناخته می‌شوند) معمولاً حاوی ۵–۱۳٪ تری‌اکسید بور (B2O3) هستند.[۱۹] شیشه‌های بوروسیلیکاتی ضرایب انبساط حرارتی نسبتاً کمی دارند ({\displaystyle 3.25\times 10^{-6}}{\displaystyle 3.25\times 10^{-6}} به ازای هر درجه سلسیوس برای شیشه پیرکس در مقایسه با {\displaystyle 9\times 10^{-6}}{\displaystyle 9\times 10^{-6}} به ازای هر در جه سلسیوس برای یک شیشه آهک سوددار معمولی.[۲۰]). به همین دلیل، کمتر در معرض تنش ناشی از انبساط حرارتی قرار دارند و بنابراین در برابر ترک خوردگی در اثر شوک حرارتی آسیب‌پذیر نیستند. از آنها معمولاً در ساخت وسایل آزمایشگاهی، وسایل آشپزی خانگی و شیشه‌های چراغ‌های جلویی ماشین استفاده می‌شوند.[۱۹]

شیشه سربی یا شیشه کریستال

شیشه‌های سربی که معمولاً به آنها، «کریستال» می‌گویند، درخشندگی بسیار بالایی دارند.
افزودن اکسید سرب (II) به شیشه سیلیکاتی دمای ذوب و ویسکوزیته مذاب آن را کاهش می‌دهد.[۲۱] تراکم بالای شیشه سربی (سیلیس + اکسید سرب (PbO) + اکسید پتاسیم (K2O) + سودا (Na2O) + اکسید روی (ZnO) + آلومینا) منجر به تراکم الکترون بالا، و در نتیجه ضریب شکست بالا می‌شود، ظروف شیشه ای بسیار درخشان تر است و باعث بازتاب منظم بیشتری می‌شود و پراکندگی نوری را افزایش می‌دهد.[۲۲] شیشه سربی قابلیت ارتجاعی بالایی داشته و این امر باعث می‌شود ظروف شیشه ای کارایی بیشتری داشته باشند و هنگام برخورد صدای واضح «زنگ» ایجاد شود. با این حال، شیشه سربی نمی‌تواند به خوبی در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند.[۲۳]

شیشه آلومینوسیلیکات
شیشه آلومینوسیلیکات معمولاً حاوی ۵–۱۰٪ آلومینا (Al2O3) است. ذوب و شکل‌گیری شیشه آلومینوسیلیکات در مقایسه با ترکیبات بوروسیلیکات دشوارتر است، اما از مقاومت حرارتی و دوام بسیار خوبی برخوردار است.[۱۹] شیشه آلومینوسیلیکات به‌طور گسترده‌ای برای تولید فایبرگلاس،[۲۴] برای ساخت پلاستیک‌های تقویت شده با شیشه (در ساخت قایق‌ها، قلاب‌های ماهیگیری و غیره)، ظروف آشپزی روی اجاق گاز و حباب لامپ‌های هالوژن استفاده می‌شود.[۲۳][۱۹]

سایر اکسیدهای افزودنی
افزودن باریم نیز باعث افزایش ضریب شکست می‌شود. اکسید توریم باعث تولید شیشه ای با ضریب شکست بالا و پراکندگی نور کم می‌شود و به همین دلیل قبلاً در تولید لنزهای با کیفیت بالا استفاده می‌شد، اما به دلیل رادیواکتیو بودن، در عینک‌های مدرن اکسید لانتان جایگزین آن شده‌است.[۲۵] برای جذب اشعه مادون قرمز، به عنوان مثال در فیلترهای جذب کننده حرارت در پروژکتورهای فیلم، می‌توان به شیشه، مقداری آهن افزود، در حالی که از سریم(IV) اکسید برای تولید شیشه‌هایی که طول موج‌های ماورابنفش را جذب می‌کنند، می‌توان استفاده کرد.[۲۶]

شیشه-سرامیک‌ها
مقالهٔ اصلی: شیشه-سرامیک

یک رویه اجاق گاز استحکام بالا از جنس شیشه-سرامیک با انبساط حرارتی بسیار کم.
مواد شیشه-سرامیکی حاوی هر دو فاز سرامیک کریستالی و شیشه غیرِ کریستالی هستند. این مواد با هسته زایی کنترل شده کریستالی کردن جزئی شیشه پایه از طریق عملیات حرارتی ساخته می‌شوند.[۲۷]

فایبرگلاس
مقاله‌های اصلی: فایبرگلاس و پشم شیشه
فایبرگلاس نوعی ماده کامپوزیت است که در آن یک رزین پلاستیکی با الیاف شیشه ای تقویت می‌شود. برای این کار، شیشه مذاب، کشیده شده و آن را به شکل الیاف درمی‌آورند. این الیاف سپس مانند پارچه به هم بافته شده و اجازه داده می‌شود که در داخل یک رزین تثبیت شود.[۲۸][۲۹][۳۰] فایبرگلاس خاصیت عایق حرارتی و ضد خوردگی داشته و بسیار سبک‌وزن است. به همین دلیل از آن برای عایقکاری در ساختمان سازی و در ساخت قاب لوازم برقی استفاده می‌شود. فایبرگلاس در ابتدا در انگلستان و ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم برای تولید آنتن‌پوش استفاده می‌شد. سایر موارد استفاده از فایبرگلاس عبارتند از: مصالح ساختمانی، بدنه قایق، قطعات بدنه اتومبیل و مواد کامپوزیتی هوافضا است.[۳۱][۳۰]

شیشه‌های غیرِ سیلیکاتی

شیشه‌های کالکوژنی پایهٔ ساخت لوح فشرده ویرایش‌شونده است.
علاوه بر شیشه‌های معمولی مبتنی بر سیلیس، بسیاری از مواد معدنی و مواد آلی دیگر نیز می‌توانند شیشه تشکیل دهند، از جمله فلزات، آلومینات‌ها، فسفات‌ها، بورات‌ها، کالکوژنیدها، فلوراید‌ها، ژرمنات‌ها (شیشه‌های مبتنی بر GeO2)، تلوریت‌ها (شیشه‌های مبتنی بر TeO2) ، آنتی مونات‌ها (شیشه‌های مبتنی بر Sb2O3)، آرسنات‌ها (شیشه‌های مبتنی بر As2O3)، تیتانات‌ها (شیشه‌های مبتنی بر TiO2)، تانتالات‌ها (شیشه‌های مبتنی بر Ta2O5)، نیترات‌ها، کربنات‌ها، پلاستیک‌ها، اکریلیک و بسیاری از مواد دیگر.[۳۲]

فلز شیشه‌ای
مقالهٔ اصلی: فلز شیشه‌ای
در گذشته، دسته‌های کوچکی از فلزات آمورف با مساحت جانبی بالا (روبان، سیم، فیلم و غیره) از طریق خنک سازی بسیار سریع تولید شده‌اند. سیم‌های فلزی آمورف با پاشیدن فلز مذاب بر روی دیسک فلزی در حال چرخش تولید شده‌اند. اخیراً آلیاژهای مختلفی در لایه‌هایی با ضخامت بیش از ۱ میلی‌متر تولید شده‌اند. این شیشه‌ها به عنوان شیشه‌های فلزی فله ای (bulk metallic glasses) (BMG) شناخته می‌شوند. شرکت Liquidmetal Technologies تعدادی آلیاژ BMG مبتنی بر زیرکونیوم به فروش می‌رساند. دسته‌هایی از فولاد آمورف نیز تولید شده‌است که خصوصیات مکانیکی را بیش از آنچه در آلیاژهای فولاد معمولی یافت می‌شود، از خود نشان می‌دهد.[۳۳][۳۴][۳۵]

پلیمرها
شیشه‌های مهم پلیمری شامل ترکیبات دارویی بی‌شکل و شیشه ای هستند. این ترکیبات بسیار مفید هستند زیرا حلالیت ترکیب وقتی آمورف باشد در مقایسه با همان ترکیب در حالت بلوری بسیار بیشتر است. بسیاری از داروهای نوظهور در اشکال کریستالی خود عملاً نامحلول هستند.[۳۶] بسیاری از ترموپلاستیک‌های پلیمری که استفاده روزمره دارند، نوعی شیشه هستند. در بسیاری از کاربردها، مانند بطری‌های شیشه ای یا عینک، انواع پلیمری (شیشه‌های اکریلیک، پلی کربنات یا پلی اتیلن ترفتالات) جایگزین‌های بسیار سبک تری برای شیشه‌های سنتی هستند.[۳۷]

مایعات مولکولی و نمک‌های ذوب شده
مایعات مولکولی، الکترولیت‌ها، نمک‌های مذاب و محلول‌های آبی مخلوطی از مولکول‌ها یا یون‌های مختلف هستند که شبکه کووالانسی تشکیل نمی‌دهند و فقط از طریق نیروهای ضعیف واندروالس یا از طریق پیوندهای هیدروژنی گذرا با یکدیگر تعامل دارند. در مخلوطی از سه یا چند گونه یونی با اندازه و شکل غیر مشابه، تبلور آنقدر دشوار است که مایع را می‌توان به راحتی فوق سرد کرده و آن را تبدیل به شیشه کرد.[۳۸][۳۹] برای مثال LiCl:RH2O (محلولی از نمک کلرید لیتیوم و مولکول‌های آب) در محدوده ای که R بین ۴ و ۸ باشد.[۴۰]

قالیشویی نیروهوایی

انتظار بازنشستگان برای دریافت حقوق سال جدید در خردادماه

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اصولاً حقوق ما بازنشستگان کارگری ربطی به دولت ندارد؛ نه به خزانه‌داری کل مربوط است و نه از منابع دولتی استفاده می‌کند؛ حقوق ما بازنشستگان از جیب خودمان پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازنشستگان کارگری با بی‌تابی در انتظار تصویب افزایش مستمری‌ها در هفته جاری هستند؛ دقیقاً یک ماه و یک روز از ارسال مصوبه‌ی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت گذشته است؛ با این حال به نظر می‌رسد هنوز مخالفت‌هایی با این مصوبه وجود دارد چراکه برخلاف رویه سال‌های قبل، هنوز دولت افزایش مصوب سازمان تامین اجتماعی را امضا نکرده است و تا این امضای نهایی نباشد، امکان اجرای مصوبه وجود ندارد.

مقالات بیشتر:شیشه بری غرب تهران

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در ارتباط با این تاخیر و مخالفت احتمالی دولت می‌گوید: اصولاً حقوق ما بازنشستگان کارگری ربطی به دولت ندارد؛ نه به خزانه‌داری کل مربوط است و نه از منابع دولتی استفاده می‌کند؛ حقوق ما بازنشستگان از جیب خودمان پرداخت می‌شود؛ بازنشستگان کارگری میهمان جیب خودشان هستند اما برخی همین را هم روا نمی‌دارند!

او اضافه می‌کند: این تاخیر بی‌سابقه موجب نگرانی گسترده‌ی بازنشستگان شده است؛ به نظر می‌رسد نوعی غرض‌ورزی با بازنشستگان تامین اجتماعی دارند و به سرنوشت این جمعیت کم درآمد بی‌توجهند؛ چراکه اگر غیر از این می‌بود در این یک ماه گذشته مصوبه‌ی سازمان تامین اجتماعی را امضا می‌کردند و کار را به سرانجام می‌رساندند.

اول برابرسازی کنید بعد بیایید مخالف باشید!

صادقی در ارتباط با مخالفت مقامات دولتی با افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار می‌گوید: اگر دولتی‌ها و مقامات سازمان برنامه و بودجه با افزایش مستمری ما به اندازه‌ی مصوبات مزدی شورایعالی کار مخالفند، ما فقط یک حرف داریم: سقف و میانه و کف مستمری ما را برابر با مستمری بازنشستگان دولت بپردازند و بعد بیایند مخالفت کنند؛ تقریباً دو میلیون تومان فاصله میان سطوح مستمری ما با دولتی‌هاست؛ اول برابرسازی کنند و بعد بیایند ساز مخالف بزنند؛ به نظر می‌رسد می‌خواهند با فریز کردن حقوق ناچیز بازنشستگان کارگری به تصمیمات بودجه‌ای غلط خود مشروعیت بدهند و به نوعی فضای استتار درست کنند وگرنه چرا با افزایش حقوق بازنشسته‌ای مخالفند که میهمان جیب خودش است و هیچ باری برای دولت ندارد؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با بیان اینکه «ما از منابع دولت استفاده نمی‌کنیم اما دولت‌ها همیشه در انجام تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی قصور کرده‌اند» اضافه می‌کند: سازمان برنامه و بودجه طی سال‌های متوالی قانون‌گریزی داشته و هیچ زمان به تعهدات خود در قانون تامین اجتماعیِ مصوب سال ۵۴ عمل نکرده؛ امسال هم اگر در زمان بستن لایحه بودجه مطالبه‌گری نمی‌کردیم اسم تامین اجتماعی را در ردیف ثابت و متغیر بودجه حذف می‌کردند. ما باید به چه زبانی به دولتی‌ها بگوییم که پرداخت حقوق ما هیچ ربطی به دولت ندارد و از محل اندوخته‌ی خودمان است؛ شما فقط متولی خانواده دولت هستید؛ به جای دخالت در امور یک سازمان غیردولتی، به تعهدات خود در قبال سازمان تامین اجتماعی و میلیون‌ها بیمه شده‌ی آن عمل کنید.

تعهداتِ بر زمین مانده/ هیچ زمان سه درصد را نپرداختند

دولت‌ها به تعهدات قانونی خود در قبال سازمان تامین اجتماعی هرگز عمل نکرده‌اند؛ به گفته‌ی صادقی، بعد از مطالبه‌گری فراوان در بودجه ۱۴۰۰ فقط ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت طلب دولت به سازمان گنجانده شد که از این رقم فقط پرداخت ۷۲ هزار میلیارد تومانِ آن محقق شد؛ امسال نیز در قانون بودجه ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت طلب دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی شده که تا امروز که یک فصل از سال گذشته، هنوز یک ریال از این اعتبار قانونی به حساب سازمان واریز نشده است.

وی اضافه می‌کند: دولت به تعهدات خود عمل نکرده؛ هیچ زمان سه درصد حق بیمه سهم دولت را به سازمان نپرداخته؛ علاوه بر این، در منابع و مصارف سازمان و افزایش حقوق بازنشستگان آن نیز مداخله می‌کنند؛ گاردی که سازمان برنامه و بودجه در مقابل تامین اجتماعی و بازنشستگان آن دارد، اصلاً خوب نیست؛ گویا صدای ما شنیده نمی‌شود؛ ما براساس قانون سخن می‌گوییم و تمام مطالبات‌مان نیز قانونی است؛ می‌گوییم آنچه مدیرعامل و هیات مدیره سازمان مصوب کرده‌اند را امضا کنید. تعیین حقوق بازنشستگان دولت برعهده‌ی شماست که آن را در قانون بودجه مصوب کرده و به اجرا رسانده‌اید؛ شما اگر بدهی‌های سازمان را سر وقت بپردازید، افزایش حقوق بازنشستگان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، کما اینکه منابع این افزایش حقوق به طور خودکار از محل افزایش دستمزد کارگران شاغل تامین می‌شود.

یک بام و دوهوایِ ناعادلانه!

صادقی تاکید می‌کند: سازمان تامین اجتماعی متعلق به یک جامعه‌ی بیش از ۴۳ میلیون نفری است؛ منابع مالی ما از دولت مجزاست؛ بنابراین عادلانه نیست که بدون استدلال و منطق قانونی ما را از حقوق بدیهی‌مان محروم سازند. دولتمردان از یک طرف در رابطه با بحث بازنشستگان و افزایش حقوق آن‌ها تعلل می‌کنند و از سوی دیگر، در ارتباط با تعهدات قانونی خودشان نوعی بازیِ گرگم به هوا درمی‌آورند. این یک بام و دو هوایِ ناعادلانه چه معنایی دارد؟

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، موضوع افزایش مستمری‌ها بایستی نهایتاً تا اواسط خرداد و قبل از موعد واریز مستمری‌ها حل شود؛ بازنشستگان این ماه مستمری سال جدید به اضافه‌ی مابه‌التفاوت دو ماه قبل را بگیرند.

صادقی اضافه می‌کند: یک ماه تمام است که مصوبه در هیات دولت معطل مانده؛ این مخالفت‌های بدون پشتوانه می‌تواند موجب فاصله گرفتن بازنشستگان از تصمیم‌سازان شود؛ روا نیست این زحمتکشانِ کم درآمد و عموماً زیر خط فقر از حقوق قانونی‌شان محروم شوند. بایستی مصوبه سازمان در همین هفته امضا و برای اجرا به سازمان برگردانده شود تا زمان برای پرداخت وجود داشته باشد.

لطفاً خود را به جای بازنشستگان بگذارید!

او در پایان می‌گوید: دولتمردان خودشان را جای بازنشسته‌ای بگذارند که نان‌آور یک خانواده سه یا چهار نفره است و با این گرانی‌ها فقط ۴ میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرد؛ این بازنشسته که در دوران کهولت با بیماری‌ها و دردهای بسیار دست و پنجه نرم می‌کند، چطور با حقوقی که از نصف خط فقر هم کمتر است، روزگار بگذراند؛ برای یکبار هم که شده، یک دقیقه خود را به جای این بازنشسته بگذارند؛ آن وقت می‌بینند که این تاخیر چه آسیبی به میلیون‌ها خانواده در کشور می‌زند و چطور مناسبات اقتصادِ خانوار را به هم می‌ریزد.

مقالات دیگر:بهترین وکیل تهران

پیشینه شیشه

پیشینه شیشه‌

شیشه بری

ویکی بدیا

نخستین شیشه‌ای که پدید آمده همان شیشه‌هایی بوده که در طبیعت به ویژه در منطقه‌های آتشفشانی به وجود آمده‌است. شیشهٔ ابسیدین احتمالاً توسط مردمان دوران سنگی استفاده می‌شده و به دلیل محدودیت منابع آن و نیازی که به ابزارهای بُرنده وجود داشته، به گستردگی در سراسر جهان آن روزگار، داد و ستد می‌شده‌است. به هر روی، باستان شناسان بر این باورند که احتمالاً نخستین شیشه در ناحیهٔ ساحلی سوریهٔ امروز، میان‌رودان یا مصر باستان ساخته شده‌است.[۴] شیشه در حدود ۳۶۰۰ سال پیش از میلاد در مصر ساخته شده‌است.[۵] شیشه‌های کهن نور را از خود عبور نمی‌دادند و به علت نا خالصی‌های موجود در آن‌ها، رنگی به نظر می‌رسیدند. کهن‌ترین شیشه‌ای که تاکنون پیدا شده، خرمُهره‌ای مربوط به نیمهٔ هزارهٔ سوم پیش از میلاد است و احتمالاً به صورت تصادفی در هنگام فلزکاری (سرباره) یا ساختن سفال، پدید آمده‌است.[۶]


شیشه به عنوان یک ابزار تجملاتی باقی‌ماند و فروپاشی‌ها و رویدادهایی که در پایان عصر برنز رخ داد باعث توقف گسترش شیشه شد. گسترش بومی روش‌های ساخت شیشه در آسیای جنوبی در حدود ۱۷۳۰ پیش از میلاد آغاز شد.[۷] در چین باستان ساخت شیشه نسبت به سرامیک و فلز احتمالاً آغاز دیرتری داشته است. در امپراتوری روم، ابزارهای شیشه‌ای در منطقه‌های مسکونی، صنعتی و مراسم خاکسپاری پیدا شده‌است.


دیوار شیشه ای
شیشه به صورت گسترده در قرون وسطی کاربرد داشته‌است. از سدهٔ ۱۰ اُم به این سو، شیشه به صورت رنگی در معماری اسلامی جایگاه ویژه‌ای یافت و سپس در کلیساهای معمولی و جامع مورد استفاده قرار گرفت. کلیسای سن-دنی و کلیسای جامع شارتر دو نمونهٔ شناخته شدهٔ این کاربرد است. تا سدهٔ ۱۴ ام میلادی معماران به استفاده از شیشه‌های رنگی برای ساختمان‌ها روی آوردند مانند بنای سن-شپل در پاریس (۱۲۰۳ تا ۱۲۴۸)[۸] با آغاز رنسانس و دگرگونی معماری کاربرد شیشه‌های رنگی بزرگ، کم شد و کاربرد آن در خانه‌های مردمی بیشتر شد. با پیشرفت دانش و فن، این شیشه‌ها ارزان‌تر شدند و کاربرد آن‌ها همگانی تر و البته امکان تولید ارزان آن‌ها در قالب‌های بزرگ فراهم شده بود. در سدهٔ ۱۹ ام میلادی و همراه با معماری گوتیک نوین، نگاه تازه‌ای به شیشه‌های رنگی شد.


در سدهٔ ۲۰ میلادی گونه‌های تازه‌ای از شیشه به صورت لایه لایه‌ای، مسلح (مقاوم‌سازی شده) و آجری به بازار آمد که کاربرد شیشه در ساختمان‌سازی را افزایش داد. ساختمان‌های چند طبقه بیشتر از دیوار شیشه ای که تقریباً به تمامی از شیشه است، ساخته شده‌اند. در آغاز شیشه به دلیل نداشتن واکنش با آب و به عنوان ظرف کاربرد داشت اما در پایان سدهٔ میانی ویژگی‌های نوری آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تولید عدسی، ابزارهای ستاره‌شناسی و پس از آن ابزارهای پزشکی و دانش، گسترش یافت.


در سدهٔ ۱۹ میلادی در روش‌های باستانی تولید شیشه، به ویژه شیشه‌های نقش برجسته دگرگونی‌هایی پدید آمد. این تغییر روش برای نخستین بار از زمان امپراتوری روم پدید می‌آمد و بیشتر در طرح‌های نوکلاسیک دیده می‌شد. در جنبش هنر نو از این شیشه‌ها به فراوانی بهره برده شد. با گذشت زمان کم‌کم کارگاه‌های کوچک شیشه‌های هنری در همه جا دیده شد.

قالیشویی سرخه حصار